De Europese Commissie heeft vandaag besloten Griekenland naar het Hof van Justitie van de EU te verwijzen omdat het zijn regels voor autoregistratie en -belasting niet heeft aangepast. De Griekse registratiebelasting is hoger voor bepaalde categorieën tweedehands voertuigen die in andere EU-landen zijn gekocht dan voor vergelijkbare binnenlandse tweedehands voertuigen. Bovendien geldt de Griekse milieubelasting alleen voor geïmporteerde tweedehands voertuigen van bepaalde categorieën en niet voor binnenlandse voertuigen van overeenkomstige categorieën. De Commissie vindt dat de Griekse wetgeving niet in overeenstemming is met Artikel 110 VWEU, omdat binnenlandse voertuigen lagere belastingen hebben dan voertuigen uit andere EU-landen.
Daarnaast verbiedt Griekenland de registratie van bepaalde tweedehands voertuigen uit andere EU-landen, zonder een vergelijkbaar verbod op binnenlandse voertuigen. Dit is een duidelijke beperking van het vrije verkeer van goederen, in strijd met Artikel 34 en Artikel 36 VWEU. De Commissie heeft Griekenland in september 2021 een formele aanmaningsbrief gestuurd, een aanvullende brief in juni 2023 en een met redenen omkleed advies in mei 2024, waarin zij de Griekse autoriteiten heeft gevraagd de onverenigbaarheid van de Griekse regels met het Unierecht te verhelpen. De Commissie is van mening dat de inspanningen van de autoriteiten tot nu toe onvoldoende zijn geweest en verwijst Griekenland daarom naar het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Achtergrond
Na de wetgevende wijzigingen die sinds 2020 in Griekenland zijn ingevoerd, is het bedrag van de registratiebelasting op geïmporteerde tweedehands autos in bepaalde gevallen hoger dan het bedrag van de restbelasting die in de waarde van vergelijkbare binnenlandse tweedehands autos is verwerkt, in strijd met Artikel 110 VWEU.
Naast de registratiebelasting die wordt geheven op alle geïmporteerde tweedehands autos, vormt de oplegging van een milieubelasting alleen op geïmporteerde tweedehands autos van bepaalde categorieën (Euro 4, Euro 5a en Euro 5b) en niet op binnenlandse autos van de overeenkomstige categorieën, een andere schending van Artikel 110 VWEU.
Het Griekse verbod op registratie van tweedehands autos (Euro 1, 2 en 3) geldt voor autos die vanuit andere lidstaten de Griekse markt betreden. Er wordt geen vergelijkbaar verbod opgelegd aan de overeenkomstige binnenlandse autos. Aangezien het registratieverbod alleen geldt voor voertuigen die de Griekse markt vanuit andere lidstaten betreden, vormt deze maatregel een totale beperking op de invoer van dergelijke voertuigen, wat neerkomt op een beperking in de zin van Artikel 34 VWEU.
Meer informatie
Inbreukprocedure Griekenland (INFR(2020)4001)