De Commissie heeft de onderhandelingen met Oekraïne afgerond over de herziening van de EU-Oekraïne Diepe en Omvattende Vrijhandelsovereenkomst (DCFTA). De principeovereenkomst over de herziening van de handelsliberaliseringsbepalingen onder de Associatieovereenkomst markeert een nieuwe fase in het creëren van een langdurig, voorspelbaar en wederzijds kader in de bredere context van het toetredingsproces van Oekraïne. Het houdt ook volledig rekening met de gevoeligheid van bepaalde landbouwsectoren, die door EU-lidstaten en boeren zijn aangekaart.
Deze herziening draagt bij aan de geleidelijke integratie van Oekraïne in de EUs interne markt en toont aan dat de betrokkenheid van de EU om Oekraïne te steunen nog steeds sterk is. Zodra het is aangenomen, zal de herziening van de DCFTA voordelig zijn voor beide partijen, door een kader te bieden voor langdurige economische zekerheid en stabiele handelsrelaties.
Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, zei: “Met deze gemoderniseerde overeenkomst waarborgen we handelsstromen van Oekraïne naar Europa en wereldmarkten. En we bouwen ook bruggen van veerkracht en economische solidariteit in het licht van Ruslands onrechtvaardige oorlog van agressie. Tegelijkertijd blijven we de belangen van onze boeren beschermen. Oekraïne hoort in de familie. We blijven toegewijd aan een pad van wederzijdse groei en stabiliteit, leidend tot volledige integratie in onze Unie.”
De gemoderniseerde overeenkomst is opgebouwd rond drie belangrijke pijlers:
- Gelijke voorwaarden: nieuwe markttoegang is voorwaardelijk aan de geleidelijke afstemming van Oekraïne op relevante EU-productienormen, zoals dierenwelzijn, het gebruik van pesticiden en veterinaire geneesmiddelen. Oekraïne moet jaarlijks rapporteren over zijn voortgang in dat opzicht. Deze aanpak is consistent met de logica van het toetredingsproces van Oekraïne tot de EU en de aanneming van het EU-acquis.
- Een robuuste safeguard-clausule: beide partijen hebben de mogelijkheid om een safeguardmechanisme te activeren waarmee passende maatregelen kunnen worden genomen in situaties waarin invoer nadelige effecten voor een van beide partijen kan veroorzaken. In het geval van de EU kan de beoordeling van een mogelijke verstoring plaatsvinden op het niveau van een of meerdere lidstaten.
- Verbeterde handelsstromen: de herziene overeenkomst slaat een balans tussen het ondersteunen van de handel van Oekraïne met de EU, en houdt volledig rekening met de gevoeligheden van bepaalde EU-landbouwsectoren en belanghebbenden. De onderhandelde markttoegang varieert: voor de meest gevoelige producten, zoals suiker, gevogelte, eieren, tarwe, maïs en honing, zijn er slechts bescheiden verhogingen ten opzichte van de oorspronkelijke DCFTA; voor andere producten zijn verbeteringen aangebracht om beide partijen ten goede te komen op basis van onze complementaire markten; en ten slotte is voor bepaalde niet-gevoelige producten volledige liberalisering overeengekomen.
Beide partijen hebben ook afgesproken om maatregelen te onderzoeken om Oekraïense exporteurs te helpen hun traditionele markten in derde landen te bereiken. Verder hebben de EU en Oekraïne ook afgesproken de situatie te herzien in het kader van de voortgang van de economische integratie en de toetredingsvooruitzichten.
Volgende stappen
Beide partijen zullen nu werken aan het verfijnen van de technische elementen van de overeenkomst. Lidstaten en het Europees Parlement zullen de komende dagen op de hoogte worden gesteld van de details van de overeenkomst.
Onder voorbehoud van de definitieve juridische herziening van de principeovereenkomst, zullen de EU en Oekraïne nu doorgaan met hun respectieve procedures voor de formele goedkeuring van de herziene DCFTA.
Aan de EU-zijde zal de Commissie een voorstel voor een besluit van de Raad aannemen, zodat deze de overeenkomst kan goedkeuren. De overeenkomst zal dan formeel worden aangenomen door de EU-Oekraïne Associatiecommissie.
Achtergrond
De Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne, inclusief een Diepe en Omvattende Vrijhandelsovereenkomst (DCFTA), werd onderhandeld tussen 2007 en 2011 en ondertekend op 21 maart en 27 juni 2014. De DCFTA heeft de overgrote meerderheid van alle tarieven, met name op industriële goederen, opgeheven.
Na Ruslands oorlog van agressie tegen Oekraïne heeft de EU Oekraïne handelsfaciliteiten en uitzonderlijke instrumenten verleend die een hoog niveau van unilaterale liberalisering bieden op jaarlijkse basis in de vorm van Autonome Handelsmaatregelen (ATMs). Deze zijn van kracht sinds 4 juni 2022 en tweemaal verlengd tot hun vervaldatum op 5 juni 2025, waarna overgangsmaatregelen in werking zijn getreden. Samen met de Solidarity Lanes zijn de ATMs aangenomen in het kader van de grote verstoringen veroorzaakt door de oorlog en tegen de algemene trend van een afname van de handel van Oekraïne in het algemeen.
De Commissie heeft zich voortdurend ingespannen om een langdurige wederzijdse tariefliberalisering met Oekraïne overeen te komen onder Artikel 29 van de EU-Oekraïne Associatieovereenkomst, waarmee een naadloze overgang naar een nieuw kader wordt gegarandeerd waarin alle handelsregelingen zijn geïntegreerd in het vernieuwde DCFTA-regime.
Voor meer informatie