De Europese Commissie heeft toezeggingen van Microsoft geaccepteerd om EU-concurrentiezorgen met betrekking tot zijn populaire team samenwerkingsplatform Teams aan te pakken. Deze toezeggingen zullen voortaan juridisch bindend zijn onder EU-antitrustregels.

De toezeggingen behandelen de zorgen van de Commissie met betrekking tot het verbinden van Microsoft Teams aan de populaire productiviteitsapplicaties van het bedrijf, zoals Word, Excel, PowerPoint en Outlook, die zijn opgenomen in de Office 365 en Microsoft 365 suites voor zakelijke klanten.

Onder de toezeggingen zal Microsoft (i) versies van deze suites zonder Teams beschikbaar maken en tegen een verlaagd tarief; (ii) klanten met langlopende licenties in staat stellen over te schakelen naar suites zonder Teams; (iii) interoperabiliteit bieden voor belangrijke functionaliteiten tussen communicatie- en samenwerkingstools die concurreren met Teams en bepaalde Microsoft-producten; en (iv) klanten in staat stellen hun gegevens uit Teams te verplaatsen om het gebruik van concurrerende oplossingen te vergemakkelijken.

Door te helpen een eerlijke concurrentie te herstellen, zullen deze toezeggingen de markt openen voor andere aanbieders van communicatie- en samenwerkingstools in Europa.

De concurrentiezorgen van de Commissie

Microsoft is een wereldwijde technologiebedrijf dat verschillende diensten aanbiedt, waaronder productiviteits- en bedrijfssoftware, cloud computing en persoonlijke computing. Teams is een cloud-gebaseerde communicatie- en samenwerkingstool. Het biedt functionaliteiten zoals berichten, bellen, videovergaderingen en bestandsdeling, en brengt Microsoft en tools van derden voor op de werkplek samen met andere applicaties.

Leveranciers van bedrijfsapplicatiesoftware, waaronder Microsoft, distribueren deze software steeds vaker als Software-as-a-Service (‘SaaS), wat betekent dat software wordt gehost op de cloudinfrastructuur van de leverancier. Microsoft heeft een suite-centrisch bedrijfsmodel dat meerdere soorten software in één aanbieding combineert. Toen Teams werd gelanceerd, heeft Microsoft het standaard opgenomen in Office 365 en Microsoft 365, zijn veelgebruikte SaaS-productiviteits suites voor zakelijke klanten.

Na de opening van een formeel onderzoek in juli 2023, heeft de Commissie voorlopig vastgesteld (i) dat Microsoft een dominante positie heeft op de wereldwijde markt voor SaaS-productiviteitsapplicaties voor professioneel gebruik; en (ii) dat Microsoft sinds ten minste april 2019 Teams heeft gekoppeld aan zijn marktleidende productiviteitsapplicaties, in strijd met Artikel 102 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (‘TFEU) en Artikel 54 van de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (‘EEA-overeenkomst).

De Commissie heeft voorlopig vastgesteld dat, door dit te doen, Microsoft de concurrentie op de markt voor cloud-gebaseerde communicatie- en samenwerkingproducten heeft beperkt, en Teams een onterecht concurrentievoordeel heeft gegeven op het gebied van distributie, wat werd versterkt door interoperabiliteitsbeperkingen tussen de productiviteitsapplicaties van Microsoft (bijv. Outlook, Word) en communicatie- en samenwerkingstools die concurreren met Teams. De Commissie had zorgen dat het gedrag van Microsoft, naast het geven van een oneerlijk voordeel aan Teams bij het betreden en snel verkrijgen van een sterke positie op de markt, mogelijk zijn dominante positie in productiviteitssoftware en zijn suite-centrische model ten opzichte van concurrerende leveranciers van individuele software heeft versterkt.

Na de opening van het onderzoek, in 2023 en 2024, heeft Microsoft bepaalde wijzigingen geïntroduceerd in de manier waarop het Teams distribueert. In het bijzonder begon Microsoft sommige suites zonder Teams aan te bieden. De Commissie heeft voorlopig vastgesteld dat deze wijzigingen onvoldoende waren om haar zorgen aan te pakken en dat meer uitgebreide wijzigingen noodzakelijk waren om de anticompetitieve koppelpraktijk en de effecten ervan effectief te beëindigen.

De toezeggingen

Om de zorgen van de Commissie aan te pakken, bood Microsoft aanvankelijk de volgende toezeggingen aan:

  • Om klanten die in de EER kopen versies van zijn Office 365 en Microsoft 365 suites zonder Teams aan te bieden en dit te doen tegen een merkelijk lagere prijs dan die voor de overeenkomstige suites die Teams bevatten. Bovendien heeft Microsoft zich verplicht geen kortingen op Teams of op suites met Teams aan te bieden die hoger zijn dan die aangeboden op suites zonder Teams.
  • Om klanten die in de EER kopen recurrente mogelijkheden te geven om over te schakelen naar suites zonder Teams en dergelijke suites wereldwijd te laten implementeren in datacentra.
  • Om Teams concurrenten en bepaalde derden (i) effectieve interoperabiliteit met bepaalde Microsoft-producten en -diensten voor specifieke functionaliteiten toe te staan, evenals (ii) om de Office Web-applicaties (Word, Excel en PowerPoint) in hun eigen producten te integreren, en om (iii) hun producten prominent te integreren in de kernproductiviteitsapplicaties van Microsoft.
  • Om klanten in de EER toe te staan hun Teams-berichten gegevens te extraheren voor gebruik in concurrerende oplossingen.

Tussen 16 mei 2025 en 16 juni 2025 heeft de Commissie de toezeggingen van Microsoft getest op de markt en alle geïnteresseerde derden geraadpleegd om te verifiëren of ze de concurrentiezorgen van de Commissie zouden wegnemen. In het licht van de uitkomst van deze markttest heeft Microsoft het oorspronkelijke voorstel aangepast en zich verder verplicht om:

  • de prijsverschillen tussen sommige Microsoft 365 en Office 365 suites zonder Teams en de overeenkomstige suites met Teams met 50% te verhogen.
  • te verduidelijken dat relevante Microsoft-websites die enige softwareaanbieding die een suite met Teams omvat, ook de overeenkomstige aanbieding zonder Teams moeten weergeven.
  • informatie over interoperabiliteit en gegevensportabiliteit op al zijn relevante ontwikkelaarswebsites te publiceren.

Daarnaast neemt de Commissie kennis van het feit dat Microsoft eenzijdig heeft besloten zijn wereldwijde suite-aanbiedingen en prijzen af te stemmen op deze toezeggingen. Microsoft heeft ook besloten om suites zonder Teams voor frontliniewerkers aan te blijven bieden en de prijs van zijn grootste suite zonder Teams voor frontliniewerkers verder te verlagen in vergelijking met de versie met Teams.

De toezeggingen die Microsoft heeft gedaan, blijven zeven jaar van kracht, behalve voor de toezeggingen met betrekking tot interoperabiliteit en gegevensportabiliteit die tien jaar van kracht blijven. De uitvoering zal worden gemonitord door een monitoringtrustee, die ook zal bemiddelen in geval van geschillen tussen derden en Microsoft. Als een derde partij bezorgdheid blijft houden, zal het geschil onderworpen zijn aan versnelde arbitrage. De monitoringtrustee zal regelmatig aan de Commissie rapporteren.

De Commissie concludeerde dat de definitieve toezeggingen van Microsoft adequaat zouden voldoen aan haar concurrentiezorgen over het gedrag van Microsoft. Ze besloot daarom om ze juridisch bindend te maken voor Microsoft.

Achtergrond

Op 27 juli 2023, na een klacht van Slack Technologies, Inc., nu eigendom van Salesforce, Inc., opende de Commissie een formeel antitrustonderzoek om te beoordelen of het gedrag van Microsoft in verband met de distributie van Teams de EU-concurrentieregels schendt.

Na een daaropvolgende klacht van alfaview GmbH, op 25 juni 2024, opende de Commissie een tweede antitrustonderzoek. Op dezelfde dag stuurde de Commissie een Verklaring van Bezwaar waarin Microsoft op de hoogte werd gesteld van haar voorlopige mening dat het bedrijf sinds ten minste april 2019 zijn dominante positie in de markt voor SaaS-productiviteitsapplicaties voor professioneel gebruik heeft misbruikt door Teams te koppelen aan zijn kern SaaS-productiviteitsapplicaties.

Op 16 mei 2025 lanceerde de Commissie een markttest over de toezeggingen die Microsoft heeft gedaan, die liep tot 16 juni 2025. Na de markttest trokken zowel Slack Technologies, Inc. als alfaview GmbH hun klachten in.

Artikel 102 TFEU verbiedt het misbruik van een dominante positie die de handel binnen de EU kan beïnvloeden en concurrentie kan voorkomen of beperken. De uitvoering van deze bepaling is gedefinieerd in Reglement 1/2003.

Artikel 9(1) van Reglement 1/2003 stelt bedrijven die door de Commissie worden onderzocht in staat om toezeggingen aan te bieden om aan de zorgen van de Commissie te voldoen en geeft de Commissie de bevoegdheid om dergelijke toezeggingen bindend te maken voor de bedrijven.

Artikel 27(4) van Reglement 1/2003 vereist dat de Commissie, voordat zij een dergelijke beslissing neemt, geïnteresseerde derden de mogelijkheid biedt om commentaar te geven op de aangeboden toezeggingen (‘de markttest).

Als de markttest aangeeft dat de toezeggingen een bevredigende manier zijn om de concurrentiezorgen van de Commissie aan te pakken, kan de Commissie een besluit aannemen om ze juridisch bindend te maken voor Microsoft. Een dergelijk besluit zou niet concluderen dat er een inbreuk op de EU-antitrustregels is, maar zou het bedrijf juridisch binden om de toezeggingen die het heeft gedaan te respecteren.

Als het bedrijf dergelijke toezeggingen niet nakomt, kan de Commissie een boete opleggen van maximaal 10% van de wereldwijde jaarlijkse omzet, zonder de noodzaak om een inbreuk op de EU-antitrustregels te bewijzen, of een periodieke dwangsom van 5% per dag van de dagelijkse omzet voor elke dag van niet-naleving.

Meer informatie, inclusief de volledige tekst van de toezeggingen, is beschikbaar op de website van de Commissie over concurrentie, in het openbare casusregister onder zaaknummers AT.40721 en AT.40873.