Vandaag heeft voorzitter Ursula von der Leyen de derde Strategische Dialoog over de Toekomst van de Europese Auto-industrie geleid, waarbij de Europese auto-industrie, sociale partners en andere belanghebbenden in Brussel samenkwamen. De bijeenkomst bevestigde de noodzaak om snel te handelen om het Automotive Actieplan uit te voeren. Terwijl technologie mobiliteit transformeert en geopolitiek de wereldwijde concurrentie hervormt, kan er geen sprake zijn van business as usual.

Onder leiding van voorzitter von der Leyen richtten de belangrijkste discussies zich, onder andere, op het waarborgen van Europas leiderschap in elektrische voertuigen, het versnellen van innovatie in autonome en verbonden voertuigen, en het versterken van de Europese batterijproductie. De Commissie beschermt Europese bedrijven tegen oneerlijke concurrentie, verbetert de toegang tot kritieke grondstoffen en ondersteunt werknemers door middel van omscholing. 

Wat betreft innovatie hebben de commissarissen Ekaterina Zaharieva en Apostolos Tzitzikostas een Memorandum van Overeenstemming (MoU) ondertekend met belanghebbenden om de Automotive Onderzoek en Innovatie op EU-niveau te versnellen, met als doel Europa tegen 2035 en daarna als leider in duurzame en slimme mobiliteit te positioneren. Het MoU verenigt de 2Zero Partnership (gericht op zero-emissie wegvervoer), de CCAM Partnership (Verbonden, Coöperatieve en Geautomatiseerde Mobiliteit), en de BATT4EU Partnership (batterijwaardeketen innovatie) met hun belangrijkste belanghebbenden en vertegenwoordigers uit de industrie om in te spelen op de strategische behoeften van de auto-industrie.

De komende twee jaar zijn beslissend om technologische leiderschap te verwerven in Verbonden en Autonome Voertuigen. Versterkte samenwerking en coördinatie van investeringsprioriteiten zijn cruciaal voor de ontwikkeling van Europese software, hardware, AI-modellen en autonome rij-ecosystemen. European Connected and Autonomous Vehicles Alliance (ECAVA),  gelanceerd tijdens de Strategische Dialoog, zal dienen als een forum voor het vaststellen van een gezamenlijke industrieagenda. Uitvoerend Vice-President Henna Virkkunen zal de eerste vergadering eind oktober bijeenroepen om het werk te starten. 

De dialoog stelde ook de Europese Auto-industrie, sociale partners en andere belangrijke belanghebbenden in staat om input te geven over aankomende initiatieven van de Commissie, waaronder de herziening van de Verordening betreffende de CO2-emissieprestatienormen van personenautos en bestelwagens, het voorstel over bedrijfsvoertuigen, reguleringsvereenvoudiging voor personenautos, evenals lichte bedrijfs- en zware voertuigen. Deelnemers beoordeelden de uitvoering van het Actieplan, gelanceerd in maart 2025, en beoordeelden de voortgang naar een bloeiende Europese auto-industrie en een succesvolle overgang naar schone mobiliteit.  

Achtergrond 

Voorzitter von der Leyen lanceerde de Strategische Dialoog over de toekomst van de auto-industrie in januari 2025 om ingrijpende veranderingen in de auto-industrie aan te pakken. De Europese Auto-industrie staat voor een snel evoluerende omgeving met nieuwe technologieën en toenemende concurrentie, naast geopolitieke onzekerheden. Vorige dialogen met voorzitter von der Leyen vonden plaats op 30 januari 2025 en op 3 maart 2025. 

Op 5 maart 2025 heeft de Commissie een Actieplan geïntroduceerd dat voortbouwt op de Strategische Dialoog, met concrete acties om een robuuste en duurzame auto-industrie te waarborgen en de innovatieve kracht ervan te ontsluiten. Het Actieplan is het resultaat van een inclusief en samenwerkend proces, dat meerdere discussies en betrokkenheid van belanghebbenden omvatte die zijn gestart via de Strategische Dialoog. Het plan putte ook uit inzichten van een open publieke consultatie over de toekomst van de Europese auto-industrie, evenals het werk van verschillende werkgroepen geleid door commissarissen Šefčovič, HoekstraSéjournéVirkkunen, Mînzatu en Tzitzikostas

Voor Meer Informatie

Memorandum van Overeenstemming