Een veerkrachtig EU-budget ter ondersteuning van de prioriteiten van Europa in 2024

De Rekenkamer (ECA) heeft vandaag haar Jaarverslag gepubliceerd, waarin de inkomsten en uitgaven van het EU-budget worden gecontroleerd. De Commissie verwelkomt de bevindingen van de ECA over de regulariteit van de uitvoering van het EU-budget in 2024, die opnieuw de jaarlijkse rekeningen van de EU een schone rekening geven – voor het achttiende achtereenvolgende jaar. Zoals in voorgaande jaren bevestigde de ECA dat de inning van EU-inkomsten vrij was van materiële fouten.

Belangrijke mijlpalen voor het EU-budget in 2024

Het EU-budget is de ruggengraat van het werk van de Commissie en helpt bij het realiseren van alle EU-prioriteiten. Sinds het begin van de oorlog van Rusland tegen Oekraïne heeft het EU-budget ongekende en uitgebreide steun aan het land en zijn bevolking geboden. Tegen het einde van 2024 was in totaal €130,2 miljard gemobiliseerd om financiële, economische, humanitaire, militaire en diplomatieke hulp te bieden.

Bovendien heeft het EU-budget humanitaire hulp verleend aan mensen in nood in Gaza, met €237 miljoen. Dit maakt deel uit van de €2,5 miljard die is geleverd in humanitaire hulp om verschillende crises in de wereld aan te pakken.

Het budget bleef de klimaattransitie ondersteunen. Alleen al in 2024 hebben klimaatgerelateerde acties ongeveer 98 miljoen ton kooldioxide voorkomen dat ons milieu verontreinigde. Dit is te danken aan de €662 miljard die de doelstellingen voor klimaatmainstreaming ondersteunen, wat 34% van het totale budget vertegenwoordigt en de oorspronkelijke doelstelling van 30% voor de periode 2021-2027 (inclusief NextGenerationEU) overtrof.

Onder andere prestaties maakte het EU-budget het mogelijk dat meer dan 2,2 miljoen patiënten met zeldzame aandoeningen toegang kregen tot diagnose en behandeling in 24 Europese referentienetwerken in 2024. Wat betreft de digitale transitie was er tegen het einde van 2024 extra capaciteit van 5000 terabits per seconde gecreëerd door backbone-netwerken, waaronder onderzeese kabels, die door de Connecting Europe Facility zijn ingezet.

Ondertussen ging de uitvoering van het baanbrekende NextGenerationEU-herstelplan door en stimuleerde het de economische transformatie van de EU, met name door steun voor investeringen en hervormingen in de lidstaten vanuit de Recovery and Resilience Facility.

Ten slotte zag 2024 de eerste tussentijdse herziening van de plafonds van het Meerjarig Financieel Kader (MFK). Deze overeenkomst was cruciaal om de EU in staat te stellen te reageren op nieuwe en dringende uitdagingen, in de eerste plaats de oorlog van Rusland tegen Oekraïne.

Sterke controles en gerichte acties beschermen het EU-budget

De Commissie heeft kennisgenomen van de negatieve mening van de ECA over de regulariteit van de uitgaven onder het MFK en de gekwalificeerde mening over de uitgaven van de Recovery and Resilience Facility. Tegelijkertijd verwelkomt zij de aanzienlijke afname van het foutpercentage dat door de Europese Rekenkamer voor 2024 is berekend, dat is gedaald van 5,6% in 2023 naar 3,6%, wat een constante en voortdurende verbetering van het beheer van EU-fondsen bevestigt.

De Commissie herinnert er ook aan dat het geschatte foutpercentage dat door de ECA is gerapporteerd geen maatstaf is voor fraude, inefficiëntie of verspilling, maar een maatstaf voor het niveau van uitgaven die niet volledig voldoen aan de toepasselijke regels. In dit verband erkent de Commissie dat verdere verbeteringen nodig zijn en neemt zij dienovereenkomstig maatregelen, waaronder haar voorstellen voor eenvoudigere en meer geharmoniseerde financiële regels onder het volgende meerjarig financieel kader.

Bovendien passen de Commissie en de ECA, gezien hun verschillende rollen als beheerder van het EU-budget en externe auditor, verschillende auditbenaderingen en -methodologieën toe om het foutpercentage te meten. Er worden inspanningen geleverd om een gemeenschappelijk begrip te bevorderen. Bijvoorbeeld, in maart 2025 werden een reeks gezamenlijke workshops georganiseerd. De discussies erkenden dat de verschillen in de methodologische benaderingen onvermijdelijk zijn, gezien de verschillende mandaten. Desondanks identificeerden de twee instellingen specifieke aspecten waar de afstemming van methodologieën mogelijk zou kunnen zijn, evenals gebieden voor verbetering om het gedeelde doel van betere bescherming van het EU-budget te bereiken.

Dankzij de honderden duizenden controles die door nationale autoriteiten, andere partners en de Commissie zelf zijn uitgevoerd, is de Commissie goed geïnformeerd over de risicos voor het EU-budget en kan zij gerichte acties ondernemen om deze aan te pakken:

  • Voor kostengebaseerde programmas streeft de Commissie ernaar het uiteindelijke foutpercentage onder de 2% te houden wanneer die programmas zijn afgesloten, met alle controles en correcties voltooid. Dit is dit jaar opnieuw bereikt.
  • Voor prestatiegerichte programmas, zoals het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) 2023-2027, ligt de focus van de controles van de Commissie op de goede werking van de governance-systemen die in de lidstaten zijn opgezet. Voor het GLB concludeerde de Commissie dat de systemen van de lidstaten over het algemeen goed functioneren.

Om het EU-budget te beschermen, blijft de Commissie preventieve en corrigerende instrumenten gebruiken, zoals het onderbreken en opschorten van betalingen en het toepassen van financiële correcties wanneer er problemen worden vastgesteld. In 2024 hebben de Commissie en de lidstaten preventieve en corrigerende maatregelen ter waarde van €2,66 miljard geïmplementeerd.

Met het voorstel voor het MFK 2028-2034 dat in juli 2025 is goedgekeurd, heeft de Commissie robuuste en geharmoniseerde audit- en controleregels voorgesteld om een hoog niveau van bescherming van het EU-budget te waarborgen, terwijl de administratieve lasten worden verminderd en het EU-financiering eenvoudiger en toegankelijker wordt voor begunstigden.

Achtergrond

De publicatie van het Jaarverslag van de ECA en de presentatie van het Integrated Financial and Accountability Reporting (IFAR) pakket aan het Europees Parlement luidt de jaarlijkse ontlastingsprocedure in, waarbij wordt teruggekeken op het financieel beheer en de prestaties van het EU-budget in 2024. Het IFAR-pakket omvat vijf rapporten van de Commissie die een uitgebreid overzicht bieden van hoe het EU-budget is gebruikt.

Voor meer informatie

Feitenblad: Resultaten behalen en het EU-budget beschermen in 2024

Geïntegreerd financieel en verantwoordingsverslag 2024

Jaarverslag over beheer en prestaties 2024

Officiële website van de Europese Rekenkamer