De Europese Commissie heeft vastgesteld dat de staatssteunregels voor garanties nog steeds relevant zijn omdat ze voorspelbaarheid en juridische zekerheid vergroten, maar dat er enkele verbeteringen en vereenvoudigingen nodig zijn. In een Staff Working Document (‘SWD) dat vandaag is gepubliceerd, stelt de Commissie vast dat er verbeteringen mogelijk zijn met betrekking tot het schatten van steunbedragen, de complexiteit voor KMOs en het doorgeven van risicovoordelen.
De SWD samenvat de bevindingen van de evaluatie van de Commission Notice over de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op staatssteun in de vorm van garanties (‘Guarantee Notice), die beschrijft hoe de Commissie staatsgaranties op leningen en andere financiële instrumenten beoordeelt. Gelanceerd in augustus 2022 was het doel van de evaluatie om te beoordelen of de Guarantee Notice, die sinds 2008 niet is herzien, nog steeds ‘geschikt is voor het doel en om eventuele bestaande tekortkomingen en mogelijkheden voor verbetering en vereenvoudiging te identificeren.
Als onderdeel van de evaluatie heeft de Commissie bewijs verzameld om te begrijpen hoe de Guarantee Notice functioneert sinds de aanneming. Dit bewijs omvat feedback verkregen uit een openbare raadpleging en een gerichte raadpleging, een workshop met instanties die garanties beheren en verstrekken, evenals informatie verstrekt door lidstaten. De Commissie heeft ook een extern onderzoek in opdracht gegeven dat is uitgevoerd door een consortium van onafhankelijke experts. Het eindrapport van het externe onderzoek is vandaag ook gepubliceerd.
Belangrijkste bevindingen van de evaluatie
Het bewijs dat in de evaluatie is verzameld, heeft het volgende aangetoond:
- De Guarantee Notice heeft een duidelijke toegevoegde waarde, omdat deze een kader biedt waarbinnen de Commissie garantiemethodologieën kan goedkeuren die door lidstaten zijn ontwikkeld. De Guarantee Notice heeft daarom de voorspelbaarheid en juridische zekerheid vergroot en een gelijk speelveld tussen lidstaten gegarandeerd.
- De Guarantee Notice blijft relevant omdat deze de voorwaarden beschrijft voor het waarborgen dat een staatsgarantie wordt toegekend op marktvoorwaarden en dus vrij is van steun. De voortdurende relevantie van de Guarantee Notice is ook duidelijk uit het toenemende aantal (voor)meldingen van garantiemethodologieën door lidstaten.
De evaluatie toont ook aan dat de Guarantee Notice in de volgende specifieke gebieden kan worden verbeterd:
- Vanwege ontwikkelingen op de financiële markten, de evolutie van de rentetarieven en de wijzigingen in de kapitaalvereisten die sinds 2008 van toepassing zijn op kredietverstrekkers, kan de uitvoering van de Guarantee Notice leiden tot een onderwaardering van het steunbedrag (d.w.z. de premie die voor een staatsgarantie in rekening wordt gebracht, kan te laag zijn). Voor de vereenvoudigde benadering die kan worden toegepast voor staatsgaranties aan kleinere bedrijven (de zogenaamde ‘safe harbour-optie), kan echter een overschatting van het steunbedrag (d.w.z. de in rekening gebrachte premie kan te hoog zijn), vooral voor staatsgaranties die gericht zijn op risicovollere KMOs.
- Het kan zijn dat kredietverstrekkers de risicoreductievoordelen die zij verkrijgen via de staatsgaranties, niet volledig doorgeven aan de kredietnemers, hoewel dit effect onvoldoende is voor kredietverstrekkers om enige statistisch significante totale winsten te behalen.
- Voldoen aan de bepalingen van de Guarantee Notice kan complex en kostbaar zijn, vooral voor kleinere maatregelen en kleinere lidstaten. Bovendien is er onvoldoende beschikbaarheid van betrouwbare gegevens over goedgekeurde garantiemaatregelen, wat aantoont dat het rapportagekader van de Guarantee Notice niet functioneert zoals bedoeld. Dit kan te wijten zijn aan de kosten die ermee gemoeid zijn.
- De Guarantee Notice bevat elementen die incoherent zijn met het bredere staatssteunkader. Het meest opvallende is dat er enkele inconsistenties zijn over het gebruik van marktbenchmarks en de mechanismen om steun aan kredietverstrekkers uit te sluiten, die beide zijn vastgesteld onder de Commission Notice over de notie van staatssteun zoals bedoeld in artikel 107(1) TFEU (‘Notice on the Notion of Aid).
Volgende stappen
De Commissie is van plan om in het eerste kwartaal van 2026 een herziening van de Guarantee Notice te lanceren met als doel de in de evaluatie geïdentificeerde problemen aan te pakken. Belanghebbenden zullen de mogelijkheid hebben om commentaar te geven op de oproep om bewijs die voor feedback zal worden gepubliceerd. De herziening wordt momenteel geschat op voltooiing in juni 2027.
Achtergrond
Om ervoor te zorgen dat een staatsgarantie geen steun inhoudt, moet de garantiepremie die aan de staat wordt betaald in lijn zijn met wat een marktoperator zou verwachten te ontvangen als vergoeding voor die garantie onder normale marktomstandigheden. De marktconformiteitsbeoordelingen van de Commissie richten zich daarom op de vraag of de naleving van de marktomstandigheden van de transactie rechtstreeks kan worden vastgesteld aan de hand van transactie-specifieke marktgegevens of, in gevallen waarin dergelijke gegevens niet beschikbaar zijn, of andere methoden kunnen worden gebruikt.
De meest directe manier om steun uit te sluiten is dat de staat de garantiepremies gelijk stelt aan die welke door particuliere aanbieders in rekening worden gebracht. Als er geen gelijkwaardige transactie is, kan de marktconformiteit in plaats daarvan worden vastgesteld met behulp van marktbenchmarks van vergelijkbare markttransacties op dat bedrijf of op een monster van vergelijkbare bedrijven. In praktische termen richt de meerderheid van de beoordelingen van de Commissie van garantiemaatregelen zich op een situatie waarin de staat alleen optreedt, en waarbij geen betrouwbare of consistente marktbenchmarks bestaan. In die gevallen kunnen de lidstaten hun eigen methodologieën ontwikkelen om marktproxies voor de garantiepremie te berekenen. De Guarantee Notice stelt voorwaarden vast voor het uitsluiten van steun. De Guarantee Notice helpt lidstaten ook om maatregelen op te zetten die een steunelement bevatten, door voorwaarden te bieden voor hoe het steunbedrag in de staatsgarantie nauwkeurig kan worden berekend. Onder de Guarantee Notice kunnen lidstaten, onder voorbehoud van goedkeuring door de Commissie, methodologieën opzetten die marktconformiteit bereiken door rekening te houden met de specifieke risico- en kostenelementen die doorgaans door marktoperators worden overwogen. Vereenvoudigde opties, inclusief een safe-harbour-optie, worden ook geboden voor kleine en middelgrote ondernemingen (KMOs).
Voor meer informatie
Meer informatie over de Guarantee Notice en de evaluatie is beschikbaar op de competitiewebsite van de Commissie website en op de speciale evaluatiepagina van de Guarantee Notice webpagina.