Meer dan 6,1 miljoen werknemers opgeleid onder het Pact voor Vaardigheden
Volgens de jaarlijkse enquête van het Pact 2024 hebben meer dan 6,1 miljoen mensen een opleiding gevolgd onder het Pact voor Vaardigheden. Meer dan 3.200 organisaties die investeren in de ontwikkeling van vaardigheden, waaronder industrie, sociale partners, onderwijs- en opleidingsinstellingen, lokale autoriteiten en arbeidsbureaus, hebben zich nu bij het Pact aangesloten.
Het Pact verenigt publieke en private organisaties die samenwerken om vaardigheidslacunes te identificeren en concrete maatregelen te nemen om deze aan te pakken.
De enquête toont ook aan dat het Pact de steun aan werknemers en bedrijven in de economie heeft versneld. In 2024 trainden leden van 20 grootschalige partnerschappen gemiddeld 33% van hun personeel. De Commissie heeft de leden van het Pact opgeroepen hun toezeggingen voor bij- en omscholing te verdubbelen.
Meer informatie is beschikbaar in ons persbericht.
(Voor meer informatie: Eva Hrncirova – Tel.: +32 2 298 84 33; Quentin Cortès - Tel.: +32 2 291 32 83)
Commissie lanceert openbare raadpleging over nieuwe Consumentenagenda 2025-2030
Vandaag heeft de Europese Commissie een openbare raadpleging gelanceerd over de nieuwe Consumentenagenda 2025-2030. Deze agenda zal de consumentenbescherming versterken, het welzijn van consumenten ondersteunen en een gelijk speelveld voor bedrijven bevorderen.
Dit gebeurt in de context van de Europese Consumententop 2025 die morgen in Brussel plaatsvindt, waar Commissaris voor Democratie, Justitie, de Rechtsstaat en Consumentenbescherming, Michael McGrath in gesprek gaat met verschillende belanghebbenden.
Henna Virkkunen, uitvoerend vicevoorzitter voor Technologische Soevereiniteit, Veiligheid en Democratie, zei: “De digitale economie biedt veel voordelen voor consumenten, en we moeten ervoor zorgen dat ze online beschermd blijven en toegang hebben tot veilige producten. We moeten ook doorgaan met de effectieve handhaving van onze regels. Door naar alle belanghebbenden te luisteren via de Consumententop en de openbare raadpleging, krijgen we een solide basis voor ons toekomstige werk.”
Commissaris Michael McGrath, zei: “De Commissie is vastbesloten om een ambitieuze consumentenbeleidsagenda voor de komende vijf jaar vorm te geven. Sterke consumentenbescherming is essentieel voor een goed functionerende, eerlijke en concurrerende interne markt. We verwelkomen de input van alle belanghebbenden, aangezien hun perspectieven cruciaal zullen zijn om toekomstige uitdagingen en behoeften aan te pakken.”
In de marge van de Consumententop organiseert de Commissie de ondertekeningsceremonie van de Consumentenbeschermingsbelofte door twee nieuwe e-commerceplatforms, Miravia en Trendyol. Door de belofte te ondertekenen, zullen deze bedrijven zich aansluiten bij de tien bestaande ondertekenaars om verder te gaan dan de wettelijke vereisten om consumenten te beschermen tegen onveilige producten en om hun digitale consumentenrechten te beschermen.
(Voor meer informatie: Markus Lammert – Tel.: +32 2 296 75 33; Yuliya Matsyk - Tel.: +32 2 226 27 16)
Commissie zoekt input voor toekomstige Gendergelijkheidsstrategie
De Commissie heeft een openbare raadpleging gelanceerd om meningen te verzamelen over de komende Gendergelijkheidsstrategie voor 2026-2030.
Deze strategie zal de visie voor gendergelijkheid voor de komende vijf jaar uiteenzetten en specifieke acties bevatten om ervoor te zorgen dat vrouwen en mannen in al hun diversiteit hun volledige potentieel kunnen bereiken.
(Voor meer informatie: Eva Hrnčířová – Tel.: +32 2 298 84 33; Anna Gray – Tel.: +32 2 298 08 73)