Waarom moest de wetgeving inzake verkeersveiligheid worden herzien?
Er zijn nog steeds onveilige voertuigen op de EU-wegen. Ze veroorzaken direct of indirect ongelukken. Sommige defecten worden niet gedetecteerd, omdat ze niet getest worden tijdens de periodieke technische keuring (PTI) of omdat er geen verplichting is om het voertuig zelf te testen.
Bovendien zijn huidige testmethoden niet aangepast aan nieuwe technologieën zoals geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en elektrische voertuigen. Er is ook onvoldoende controle op luchtvervuilende en geluidsemissies, aangezien sommige PTI-tests niet gevoelig genoeg zijn om emissies boven de wettelijke limieten te detecteren.
Wat betreft grensoverschrijdend verkeer in de EU, zijn de huidige regels niet effectief. Sommige voertuiggegevens zijn niet beschikbaar of up-to-date in nationale registers om verkeersveiligheidsgerelateerde overtredingen te handhaven. Er is onvoldoende uitwisseling van informatie tussen lidstaten over de kilometerstand van gebruikte voertuigen, wat kan helpen om fraude met kilometertellers te detecteren en te voorkomen. Om digitalisering mogelijk te maken, moeten de regels worden aangepast.
Wat zijn de belangrijkste elementen van de herziening?
Nieuwe testmethoden, uitgebreid toepassingsgebied
- Aanpassing van PTI aan elektrische voertuigen en nieuwe testonderdelen voor elektronische veiligheidssystemen.
- Nieuwe emissietestmethoden voor ultrafijne deeltjes en stikstofoxiden.
- Jaarlijkse emissietests voor lichte bedrijfsvoertuigen.
- NOx deeltjes en geluidsmeting via remote sensing bij weginspecties.
- Registratie van kilometertellerstanden in nationale databases.
- Verplichte PTI voor motorfietsen boven 125 cm³.
- Verplichte inspectie van ladingzekering bij weginspecties.
- Verplichte jaarlijkse PTIs voor autos en bestelwagens ouder dan 10 jaar.
Gegevensbeheer, digitalisering, voertuigenregisters
- Digitalisering van het keurings- en registratiedocument.
- Interconnectie van nationale voertuigenregisters en uitbreiding van geharmoniseerde voertuiggegevens.
- Verplichting dat een lidstaat een PTI-certificaat van een andere lidstaat erkent voor een periode van zes maanden.
- Gegevensbeheer: procedures en toegangsmiddelen tot voertuig technische informatie door testcentra kosteloos definiëren.
Wat zijn de belangrijkste voordelen voor burgers/consumenten?
Alle burgers profiteren van verbeterde verkeersveiligheid. De herziening zal levens redden en verwondingen verminderen: tussen 2026 en 2050 worden 7.000 levens gered en 65.000 ernstige verwondingen vermeden. Het zal bijdragen aan een gezondere omgeving door vermindering van schadelijke emissies. Consumenten worden beter beschermd tegen fraude bij de aankoop van gebruikte voertuigen. Herziening van de regels zal ook andere voordelen brengen zoals digitalisering en verbeterde uitwisseling van informatie.
Wat zijn de belangrijkste voordelen voor nationale autoriteiten?
Verschillende maatregelen zullen de administratieve last verminderen en kostenbesparingen opleveren. Elektronische keuringscertificaten moeten verplicht worden en geleidelijk het papieren formaat vervangen. Verwacht wordt dat de digitalisering van procedures en het interconnecten van nationale registers kostenbesparingen oplevert.
Waarom heeft de Commissie voorgesteld om oudere autos en bestelwagens vaker (jaarlijks) te testen?
Oudere voertuigen hebben meer kans op storingen en zijn vaker betrokken bij ongevallen. Inspectie van oudere autos kan een groot verschil maken, vooral op het gebied van veiligheid. De jaarlijkse tests in 11 lidstaten zullen naar verwachting leiden tot een vermindering van 1% in het aantal dodelijke slachtoffers en verwondingen.
Waarom stelt de Commissie strengere eisen voor de technische keuring van motorfietsen en L-categorie voertuigen?
Regelmatige tests van motorfietsen hebben een positieve impact op de verkeersveiligheid. De Commissie heeft voorgesteld om de huidige mogelijkheid van opt-out te verwijderen en verplichte PTI voor motorfietsen boven 125 cm³ in te voeren.
Welke oplossingen stelt de Commissie voor om kilometerfraude aan te pakken?
Om fraude te verminderen, zullen lidstaten nationale databases voor kilometertellerstanden moeten opzetten. Deze gegevens moeten worden opgenomen telkens wanneer het voertuig wordt onderhouden of gerepareerd.
Laat het voorstel wederzijdse erkenning van PTI-certificaten in de EU toe?
Onder de huidige regels moeten PTI-certificaten van een andere lidstaat worden erkend als het certificaat nog geldig is. Het huidige voorstel introduceert de mogelijkheid voor een keuring in een andere lidstaat.
Wat zijn de veranderingen met betrekking tot emissietests?
De ervaring met PN-tests in lidstaten heeft positieve resultaten opgeleverd. De testvereisten zullen gebaseerd zijn op procedures die snelle en eenvoudige tests mogelijk maken. NOx-tests voor lichte en zware voertuigen zullen ook vereist zijn.
Waarom is het toepassingsgebied van PTI niet uitgebreid naar bromfietsen?
De tests van bromfietsen zijn het beste aan lidstaten overgelaten om te reguleren. Bromfietsen zijn minder vatbaar voor ernstige ongevallen. De kosten-batenverhouding kan aanzienlijk variëren, afhankelijk van de lokale context.