1. Waarom publiceert de Commissie nu een nieuwe strategie voor de interne markt?
De interne markt is de thuismarkt van Europa, essentieel voor groei en welvaart. Het bevordert de vrije beweging van goederen, diensten, personen en kapitaal, en biedt stabiliteit en kansen. Momenteel gewaardeerd op €18 biljoen, verhoogt het aanzienlijk het BBP van de EU. De strategie wil fragmentatie overwinnen, zodat bedrijven het volledige potentieel van de markt kunnen benutten.
2. Wat maakt de nieuwe strategie voor de interne markt anders?
Deze strategie reageert op mondiale veranderingen, met de nadruk op een nieuw contract met bedrijven en burgers om marktintegratie te verbeteren, barrières te verminderen en de bescherming van werknemers en consumenten te versterken.
3. Wat zijn de belangrijkste maatregelen die door de strategie worden voorgesteld?
De strategie richt zich op belangrijke barrières zoals complexe regels en gefragmenteerde regelgeving. Het stelt digitalisering, vereenvoudiging en sectorspecifieke maatregelen voor om KMOs te ondersteunen en het concurrentievermogen te bevorderen.
4. Wat zijn de 10 verschrikkelijke barrières?
De Verschrikkelijke Tien omvatten complexe bedrijfsvoering, gefragmenteerde regels en vertragingen in normstelling. Het aanpakken hiervan zal de naleving en markttoegang verbeteren.
5. Hoe zal de strategie helpen de digitalisering in de interne markt te verbeteren?
De strategie bevordert digitale tools en procedures, verbetert de toegang tot informatie en vereenvoudigt administratieve taken, cruciaal voor een naadloze interne markt.