Wat is de EU-luchtveiligheidslijst?
De EU-luchtveiligheidslijst (ASL) bevat luchtvaartmaatschappijen die niet aan internationale veiligheidsnormen voldoen en zijn verboden in de EU. Ook maatschappijen die niet naar de EU vliegen kunnen op de lijst staan als waarschuwing voor reizigers. Landen met onvoldoende veiligheidscontrole kunnen al hun maatschappijen op de lijst krijgen.
De ASL is een krachtig hulpmiddel voor internationale luchtvaartveiligheid, zowel binnen als buiten de EU. Het werkt preventief, omdat landen hun veiligheidsnormen verbeteren om vermelding op de lijst te voorkomen.
Welke maatschappijen staan momenteel op de lijst?
Na de 46e update van juni 2025 zijn 169 luchtvaartmaatschappijen verboden in de EU, waaronder 142 uit 17 landen wegens onvoldoende veiligheidscontrole en 27 maatschappijen uit andere landen vanwege ernstige veiligheidsproblemen.
Wie is verantwoordelijk voor updates van de lijst?
De Europese Commissie werkt samen met het EU Air Safety Committee (ASC) en de European Union Aviation Safety Agency (EASA) voor lijstupdates. Beslissingen worden genomen met een meerderheid van stemmen en gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU.
Hoe worden updates uitgevoerd?
EU-lidstaten en EASA delen relevante informatie met de Europese Commissie. De beoordeling gebeurt op basis van internationale veiligheidsnormen en verschillende informatiebronnen zoals ICAO en FAA.
Op wie is het van toepassing?
De regels gelden voor alle commerciële luchtvaartmaatschappijen, zowel binnen als buiten de EU, en niet voor privé- of niet-commerciële vluchten.
Hoe vaak wordt de lijst bijgewerkt?
De ASL wordt bijgewerkt wanneer nodig. Het ASC vergadert twee tot drie keer per jaar, met een noodprocedure indien nodig.
Hoe kan een luchtvaartmaatschappij van de lijst worden gehaald?
Maatschappijen kunnen verzoeken om verwijdering van de lijst door bewijs van naleving van veiligheidsnormen aan te leveren bij de Europese Commissie, die het voorstel beoordeelt en indien positief voorlegt aan het ASC.
Hoe wordt een maatschappij op de lijst gezet?
Bij ernstige veiligheidsproblemen met een maatschappij kan deze worden toegevoegd aan de lijst.
Betekent opname in de lijst altijd een vliegverbod in Europa?
Ja, bij een totaalverbod mogen maatschappijen niet in de EU opereren. Bij een gedeeltelijk verbod mogen ze alleen met bepaalde vliegtuigen vliegen.
Voorkomt de lijst nationale veiligheidsmaatregelen?
Nee, nationale maatregelen moeten ook op EU-niveau worden bekeken, maar lidstaten kunnen in uitzonderlijke gevallen zelfstandig optreden.
Wat zijn de verdedigingsrechten van luchtvaartmaatschappijen?
Maatschappijen hebben het recht om hun standpunt kenbaar te maken en documenten in te dienen voor hun verdediging bij de Europese Commissie en het ASC.
Is de aanpak van de Europese Commissie bestraffend?
De Commissie streeft naar verbeterde luchtvaartveiligheid en werkt samen met landen om hen te helpen voldoen aan de normen.
Hoe wordt het publiek geïnformeerd over de lijst?
De lijst is online beschikbaar en reisagenten worden geïnformeerd over wijzigingen. Nationale luchtvaartautoriteiten moeten de lijst bekendmaken aan passagiers.
Welke rechten biedt de lijst aan Europese reizigers?
Passagiers hebben recht op informatie over de luchtvaartmaatschappijen waarmee ze vliegen en op terugbetaling of omboeking bij annulering door opname van een maatschappij op de lijst.
Hoe helpt de publicatie van de lijst Europese burgers buiten de EU?
De lijst informeert reizigers over onveilige maatschappijen en beschermt consumentenrechten bij reizen met deze maatschappijen.
Hoe beïnvloedt het verbod passagiers met reeds geboekte vluchten?
Passagiers wordt aangeraden contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij of reisagent voor omboekings- of terugbetalingsopties. Veiligheid heeft de hoogste prioriteit.
Wat is het veiligheidsprobleem met Russische vliegtuigen?
Na de oorlog tegen Oekraïne werden meer dan 500 westerse vliegtuigen illegaal hergeregistreerd in Rusland, zonder geldige luchtwaardigheidscertificaten, waardoor ze onveilig zijn.
Voor meer informatie
Persbericht - EU verbiedt alle luchtvaartmaatschappijen uit Tanzania en Suriname om in de EU te opereren.