Waarom doet de Commissie dit voorstel?
Wereldwijde overcapaciteit, vaak aangedreven door niet-marktgebonden beleid en praktijken, blijft onophoudelijk groeien en is al op onhoudbare niveaus [momenteel meer dan 620 miljoen ton, en naar schatting 721 miljoen ton - meer dan 5 keer het jaarlijkse staalverbruik van de EU].
In parallelle lijnen sluiten steeds meer derde landen hun markten voor importen, vaak in de vorm van tarieven (inclusief beperkende niveaus). Dit creëert een groot risico van handelsafleiding naar de EU-markt, in een situatie waarin de importpenetratie [in termen van marktaandeel van importen] op historisch hoge niveaus blijft.
Het huidige niveau van bescherming dat wordt geboden door de staalbeschermingsmaatregel vervalt op 30 juni 2026. Daarom was het opstellen van dit specifieke voorstel voor de staalsector de beste oplossing om een hoog niveau van bescherming voor de staalsector te waarborgen.
Het is zeer belangrijk om een sterke staalindustrie te behouden, investeringen voor de succesvolle decarbonisatie veilig te stellen en te voorkomen dat onze strategische autonomie in deze belangrijke sector in gevaar komt.
De Commissie blijft volledig toegewijd aan het vinden van een collectieve oplossing voor het probleem van wereldwijde overcapaciteit. Tot dat moment moet de EU echter daadkrachtig optreden en met dit voorstel doet ze dat.
De vorm van de maatregel is een tariefquotum: waarom is deze gekozen boven een directe tarief?
De vorm van de maatregel is zorgvuldig gekalibreerd om ervoor te zorgen dat deze zeer effectief is, maar een bepaald (noodzakelijk) niveau van openheid behoudt. Dit is volledig in lijn met de doelstellingen van het Staal- en Metaalactieplan.
EU-staalproducenten zelf hebben gepleit voor een systeem van tariefquota. Een systeem van directe hoge heffingen zou in strijd zijn geweest met de algemene belangen van de Unie en onze brede en zeer belangrijke downstreamsector onterecht schaden. Dit systeem vindt de juiste balans.
De 50% heffing buiten het quotum zorgt er ook voor dat de handel buiten de hoeveelheden van het tariefquotum beperkt blijft, waardoor de effectiviteit van de maatregel niet in gevaar komt. Een lager niveau van heffing (25%) zou het risico van ineffectiviteit met zich meebrengen, gezien de tariefniveaus die in andere derde landen gelden, met het bijbehorende risico van handelsafleiding.
U vermindert aanzienlijk het niveau van belastingvrije tariefquota in vergelijking met de beschermingsmaatregel: is er geen risico op tekort aan aanbod of substantiële prijsstijging?
Inderdaad, het is een significante vermindering van de niveaus van tariefquota. Dit was echter noodzakelijk gezien de marktomstandigheden.
De EU-industrie opereert op zeer lage capaciteitsbenuttingsniveaus (ongeveer 67%). De maatregel moet voldoende ruimte bieden voor onze industrie om gezondere capaciteitsbenuttingsniveaus (80%) te bereiken.
Tegen deze achtergrond zou een mildere oplossing in de vorm van een hoger volume van tariefquota niet voldoende zijn geweest om de kern van het probleem aan te pakken.
De markt zal zich in de komende maanden moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit, maar we beschouwen het niveau van het tariefquotum in combinatie met de bestaande capaciteit in de EU als voldoende om de EU-markt van aanbod te voorzien.
Bovendien staat de maatregel aanpassing van volumes toe, inclusief voor specifieke productcategorieën, mocht er een tekort aan aanbod ontstaan, ook via een urgentieprocedure.
Worden er speciale bepalingen getroffen voor EEA-landen?
EEA-landen zullen niet onderworpen worden aan tariefquota of heffingen. Een dergelijke gedifferentieerde aanpak is gerechtvaardigd vanwege hun zeer nauwe en unieke niveau van integratie in de interne markt van de EU.
EEA-landen waren al uitgesloten van de staalbescherming op dezelfde gronden en gedurende 7 jaar is hun exportniveau stabiel gebleven (en redelijk beperkt in volumes). Daarom rechtvaardigt de combinatie van hun unieke status ten opzichte van de EU, die geen andere FTA heeft, en hun beperkte exportvolumes, die geen bedreiging voor de maatregel vormen, een dergelijke behandeling.
Om te voorkomen dat producenten uit derde landen deze uitsluiting als een maas in de wet proberen te gebruiken, moeten importeurs van gedekte staalproducten uit de EEA ook bewijs van het land van smelten en gieten leveren, net als die uit elk ander land dat onder het tariefsysteem valt.
Hoe is de voorgestelde maatregel verenigbaar met de WTO-regels? Zullen derde landen terugschalen tegen de maatregel van de EU?
Een WTO-lid kan legitieme actie ondernemen (zoals het verhogen van zijn tariefverbintenissen onder de WTO) in overeenstemming met de regels (procedure geregeld door GATT Artikel XXVIII), maar bij het doen daarvan kunnen andere landen recht hebben op compensatie of vergelding. Dergelijke rechten zijn natuurlijk gebonden aan bepaalde regels en hebben beperkingen.
Belanghebbenden, waaronder regeringen van derde landen, zijn uitgenodigd om hun mening over het voorstel van de EU te geven, maar slechts enkele landen hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt. Van degenen die dat deden, erkenden verschillende de reden voor de EU om tegen overcapaciteit op te treden.
Veel van de landen die door onze maatregel zullen worden getroffen, hebben zelf hun eigen beschermende maatregelen opgelegd, meestal in de vorm van directe tarieven.
De enige manier om deze proliferatie van eenzijdige maatregelen te vermijden, is door de wortel van overcapaciteit collectief aan te pakken. De EU blijft volledig toegewijd aan het bevorderen van dat doel samen met gelijkgestemde partners, zowel bilateraal als collectief in de context van het Global Forum on Steel Excess Capacity (GFSEC).
Hoe zit het met FTA-partners in het algemeen? Is deze maatregel in overeenstemming met de FTA-verplichtingen van de EU?
De Commissie zal de implicaties van haar voorstel met haar handelspartners bespreken en zal blijven benadrukken dat het nodig is een collectieve oplossing voor het probleem van wereldwijde overcapaciteit te vinden.
Echter, we moeten realistisch zijn – een uitsluiting van importen van FTA-partners is niet mogelijk. Zij vertegenwoordigen 2/3 van de totale import, waarvan sommige bijdragen aan overcapaciteit, en een dergelijke uitsluiting zou de maatregel volledig ineffectief maken.
Hoe zullen de maatregelen Oekraïne beïnvloeden?
De steun van de Commissie voor Oekraïne is onwankelbaar. Onder de maatregel zal Oekraïne toegang hebben tot een systeem van belastingvrije tariefquota in de quotatoewijzing. In dit opzicht zullen we rekening houden met de situatie van een kandidaat-land dat met een uitzonderlijke en onmiddellijke veiligheidsituatie wordt geconfronteerd.
Hoe zal de maatregel voldoen aan de Windsor-overeenkomst met betrekking tot Noord-Ierland?
Zoals in het voorstel is uiteengezet, zal de Commissie blijven de dezelfde regeling toepassen die met het VK is overeengekomen wat betreft handelsstromen van het VK naar Noord-Ierland, met volledige inachtneming van de Windsor-overeenkomst.
De specifieke volumes worden vastgesteld zodra het voorstel door de medewetgevers is aangenomen.
De EU en het VK werken nauw samen in het kader van de GFSEC en zullen bilateraal betrokken zijn bij de kwestie van Noord-Ierland en de maatregel in zijn geheel.
Hoe interacteert deze maatregel met de gezamenlijke verklaring van de EU en de VS van augustus?
Dit is een eenzijdige maatregel die door de Commissie is voorgesteld in het licht van de behoeften van haar staalindustrie zoals uiteengezet in het Staal- en Metaalactieplan, dat voorafgaat aan de gezamenlijke verklaring van de EU en de VS.
Echter, de Commissie deelt veel van de zorgen van de VS over deze sector.
De Commissie blijft volledig toegewijd aan het betrekken van de Amerikaanse administratie met het oog op het verbeteren van de markttoegang van onze industrie tot de VS. Als onderdeel van die verbintenis zijn beide partijen zich bewust van het belang van het aanpakken van de negatieve handelsgerelateerde effecten van wereldwijde overcapaciteit. De Unie is bereid om samen te werken met gelijkgestemde landen om hun economieën te beschermen tegen wereldwijde overcapaciteit, terwijl veilige toeleveringsketens worden gegarandeerd en de markttoegang onder hen wordt vergroot. We zullen blijven verkennen hoe we samen met de VS tot een succesvol resultaat kunnen komen.
Hoe zal de voorgestelde maatregel interactie hebben met bestaande/toekomstige handelsverdedigingsmaatregelen (TDI) op verschillende staalproducten?
TDI-maatregelen zoals antidumping- en compensatoire heffingen zijn van toepassing vanaf de eerste ton die wordt geïmporteerd. Er zijn verschillende productcategorieën onder de reikwijdte van het voorstel die onderhevig zijn aan TDI-maatregelen. Dit betekent dat dergelijke importen de heffingen moeten betalen die van toepassing zijn onder TDI-maatregelen en, als ze het tariefquotum onder de maatregel uitputten, een aanvullende heffing van 50% van toepassing is.
Voor meer informatie