Goedemiddag,
Ik wil Executive Vice-President Raffaele Fitto en Commissaris Valdis Dombrovskis bedanken voor hun inleiding en uitleg over de veranderingen die we willen doorvoeren in het leven van boeren en nationale administraties die het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) beheren.
Dit beleid, dat meer dan 60 jaar geleden werd opgericht, heeft ons continent zelfvoorzienend gemaakt in voedsel. Het is een cruciale ondersteuning voor onze boeren en de agri-food sector. Maar deze potentie mag niet worden aangetast door overmatige bureaucratie.
Voordat we onze voorstellen in detail presenteren, wil ik benadrukken dat we in de Visie voor landbouw en voedsel hebben gevraagd hoe we landbouw aantrekkelijker kunnen maken voor huidige en toekomstige generaties, om voedselsoevereiniteit op lange termijn te waarborgen.
Dit leidde ons werk. Het vermijden dat de eisen van ons beleid jonge of nieuwe boeren ontmoedigen om het beroep in te gaan, of huidige boeren om te stoppen vanwege de tijd die aan bureaucratie wordt besteed.
Ik ontmoette vorige week een jonge boerin uit Nederland die zei dat ze zichzelf vorig jaar één week vakantie gunde. In een heel jaar. Bovendien tonen de studies die we vandaag presenteren aan dat boeren gemiddeld 7 volle werkdagen per jaar besteden aan administratie. Dus lijkt het erop dat die ene vakantieweek aan het invullen van formulieren wordt besteed.
De noodzaak tot actie was duidelijk. De verzoeken van lidstaten en belanghebbenden voor een vereenvoudigd beleid zijn gehoord.
Ten eerste zullen we het voor kleine boeren gemakkelijker maken om steun aan te vragen dankzij een vereenvoudigd betalingssysteem. We willen dat lidstaten meer gebruikmaken van deze regeling. Boeren die tot €2500 per jaar ontvangen, hoeven geen gedetailleerde claims meer in te vullen en hoeven geen documentatie over naleving van voorwaarden te verstrekken.
Kleine en middelgrote boeren vormen de ruggengraat van onze plattelandsgebieden en we zullen onze steun beter richten op hen.
Ten tweede moesten we een realiteitscheck uitvoeren op de milieuvereisten van het GLB, bekend als conditionaliteiten, of GAECs voor goede agro-milieuvriendelijke omstandigheden. Boeren die we ondervroegen, identificeerden deze conditionaliteiten consequent als de meest uitdagende GLB-eisen.
Laat me heel duidelijk zijn: we zitten in het groenste GLB ooit en deze richting zal niet veranderen. Maar we zien dat het moeilijk is om een unieke en gestandaardiseerde set regels op te leggen aan een zeer diverse sector, geconfronteerd met zeer verschillende milieuomstandigheden. Boeren uit sommige lidstaten kunnen een hogere verantwoordelijkheid voelen en hogere kosten ondervinden voor bepaalde eisen. Evenzo is de landbouwsector de afgelopen jaren structureel veranderd, wat beter moet worden weerspiegeld in onze regels.
De Visie voor landbouw en voedsel zette de koers voor een meer territoriale en op maat gemaakte aanpak. Dit is wat we vandaag leveren. Lidstaten zullen meer verantwoordelijkheid hebben in hoe ze bepaalde eisen implementeren via hun nationale wetgeving, mits ze dezelfde doelstellingen nastreven.
Als de GLB-voorwaarden overlappen met bestaande verplichte nationale vereisten, zullen we deze als gelijkwaardig beschouwen en hoeven er geen aanvullende eisen voor boeren te worden gesteld. Voor hen kan dit de tijd verkorten die wordt besteed aan het bekend raken met verschillende regels, terwijl toch wordt voldaan aan de milieuobjectieven van de normen.
We willen lidstaten ook de mogelijkheid geven om boeren financieel te compenseren voor de mogelijke kosten en de impact op hun inkomen van het voldoen aan de voorwaarden voor wetlands en veengebieden, GAEC nummer 2.
In dezelfde geest introduceren we meer flexibiliteit in het beheer van permanent grasland, wat ook gunstiger is voor het milieu. Bijvoorbeeld, we geven een langere termijn, 7 jaar, voor het land om als permanent grasland te worden geclassificeerd. Deze aanpak voorkomt dat boeren onnodig ploegen om de aanduiding van permanent grasland te vermijden, waardoor de bodemgezondheid behouden blijft. Dit helpt ook om de bescherming te richten op milieutechnisch meest waardevolle graslanden, die vaak ouder zijn dan 7 jaar.
Deze veranderingen zullen de acceptatie van milieuvoorwaarden gekoppeld aan GLB-steun vergroten.
We verwijderen ook een andere laag van complexiteit voor biologische boeren specifiek. Dit is een cruciale sector die we willen ondersteunen. We stellen voor om biologische boeren uit te sluiten van het voldoen aan vijf voorwaarden. We zijn ervan overtuigd dat biologische regelgeving een vergelijkbare mate van bescherming biedt voor het milieu en klimaat.
Dat brengt me bij controles. Bewijs toont aan dat controles op de boerderij nog steeds een last zijn. Onze voorstellen introduceren het principe van één enkele controle per jaar. We verwachten dat lidstaten de timing van verschillende nationale inspecties coördineren.
Dames en heren,
Dit pakket gaat verder dan vereenvoudiging. Het gaat ook om het vergroten van de concurrentiekracht, vooral van kleine boerderijen. Het gaat om het vergroten van de veerkracht van de sector, en om het digitaliseren van nationale administraties.
Bijvoorbeeld, kleine boerderijen kunnen een vast bedrag van €50.000 ontvangen om hun bedrijf te laten groeien. We werken parallel om de toegang tot financiering voor de sector te verbeteren.
We kunnen niet over landbouw spreken zonder over veerkracht te spreken. Ik hoef u niet te herinneren aan de toename van klimaatrampen in de afgelopen jaren. Droogte, overstromingen, stormen beïnvloeden de opbrengsten, dieren, infrastructuren, en resulteren in inkomensverlies. Verlies van perspectieven. Ik was in Valencia om de impact van de DANA op landbouwgebieden te zien. Het GLB moet responsiever worden om risicos en crises te beheren.
We geven lidstaten de mogelijkheid om een nationaal crisisinterventiefonds binnen hun GLB Strategisch Plan te creëren. Lidstaten mogen GLB-financiering gebruiken om boeren te compenseren die getroffen zijn door natuurrampen, diergezondheidsziekten of plantenziekten. We hebben het hier over 3% van hun jaarlijkse GLB-financiering.
Over het algemeen moet het GLB moderner worden. Digitale hulpmiddelen kunnen helpen om de rapportagelast voor boeren te verminderen. Op dit moment moeten boeren soortgelijke informatie aan verschillende autoriteiten of private partners rapporteren.
De EU heeft de enkele oplader geïntroduceerd, we willen het enkele digitale landbouwprofiel introduceren. We zullen lidstaten aanmoedigen om hun systeem zo in te richten dat informatie slechts één keer wordt verzameld en meerdere keren wordt gebruikt. Dit is het begin van wat we willen bereiken met het toekomstige GLB op het gebied van digitalisering en modernisering.
Dames en heren,
U heeft begrepen: ons vereenvoudigingswerk moet nauw worden gecoördineerd met de lidstaten als we succesvol willen zijn. Hier zeg ik tegen nationale administraties: help mij u te helpen.
We verwijderen de jaarlijkse prestatieopheldering, wat een manier was om te rapporteren over de financiële uitvoering van de GLB Strategische Plannen. Het bracht geen toegevoegde waarde aan ons bestaande, robuuste systeem om te controleren hoe EU-fondsen worden besteed. Deze verwijdering werd door alle lidstaten gevraagd, dus we zijn blij om dit vandaag te leveren.
Voor nationale administraties vereenvoudigen we het wijzigen van GLB Strategische Plannen. Alleen wijzigingen die als strategisch worden beschouwd, moeten door ons goedkeuringsproces gaan. Andere zullen gewoon worden gemeld.
Verandering moet boeren snel bereiken.
Het sleutelwoord van ons pakket is pragmatisme. We vereenvoudigen het GLB aanzienlijk terwijl we de fundamenten en doelstellingen van het beleid behouden.
We slaan een balans tussen de noodzaak om een beleid te hebben dat geschikt is voor de realiteiten op het terrein terwijl we een zekere stabiliteit behouden voor alle landbouwstakeholders.
Deze pragmatische benadering, gebaseerd op dialoog en op prikkels, afgestemd op lokale realiteiten, zal de weg banen voor het toekomstige GLB.
Dank u.