Goedemiddag, allemaal.
Bedankt aan het Franse ministerie van Financiën voor de uitnodiging.
Helaas kan ik door mijn agenda niet persoonlijk aanwezig zijn.
Ik ben blij om deel te nemen aan de lancering van het Finance Europe Label. Lidstaten tonen hun inzet voor onze gemeenschappelijke doelen onder de Spaar- en Investeringsunie (SIU).
Ontwikkelde en geïntegreerde kapitaalmarkten zijn cruciaal voor de economische weerbaarheid van de EU.
De SIU biedt een strategie om betere financiële kansen te creëren voor Europese spaarders en bedrijven, en om een financieringsecosysteem te vormen dat de strategische doelen van de EU ondersteunt.
Het bouwt voort op eerdere inspanningen onder de Kapitaalmarktunie en de Bankenunie, die tot nu toe tekortschoten door politieke verdeeldheid en nationale bescherming.
Gezien recente economische en geopolitieke ontwikkelingen, is de noodzaak groter dan ooit. De EU moet snel handelen om afhankelijkheden te verminderen en een constante kapitaalstroom naar onze economie te waarborgen, inclusief via aandeleninvesteringen.
Experts schatten dat de EU jaarlijks ongeveer 800 miljard euro aan investeringen nodig heeft om haar concurrentie- en transitie doelen te bereiken. De publieke sector kan dit niet alleen realiseren; het is essentieel om ook particuliere investeringen aan te trekken.
Dit benadrukt de urgentie waarmee de Commissie moet handelen. Tegen het einde van dit jaar zullen we belangrijke initiatieven presenteren over marktintegratie, toezicht en retailinvesteringen, inclusief aanvullende pensioenen en Spaar- en Investeringsrekeningen.
Het is essentieel dat de lidstaten ook hun steentje bijdragen aan het bereiken van de SIU. Vandaag is het bewijs van uw inzet.
Als onderdeel van de SIU heeft de Commissie aangeboden om gezamenlijke initiatieven van groepen lidstaten te begeleiden wanneer deze verder gaan om de doelen van de Spaar- en Investeringsunie te bereiken.
Deze bottom-up initiatieven, zoals het Competitiveness Lab dat u vandaag implementeert, zullen het meest impactvol zijn als ze de bredere EU-maatregelen ondersteunen, zoals aangekondigd in de SIU-communicatie.
En hun meerwaarde zal het grootst zijn in gebieden waar de reikwijdte van EU-geleide interventies beperkt is of waar de vooruitgang trager verloopt, zoals belasting-, effecten- of insolventiewetgeving.
Deze initiatieven moeten openstaan voor deelname van alle lidstaten, de bevoegdheidsverdeling tussen de EU en nationale niveaus respecteren, het initiatiefrecht van de Commissie respecteren en in lijn zijn met EU-prioriteiten en -kaders.
Dit is waarom mijn diensten het project nauwlettend volgen, inzichten en suggesties bieden om de ontwikkeling te ondersteunen. Maar onze interventie kan en zal uw eigendom niet wegnemen. Lidstaten zitten in de bestuurdersstoel, niet de Commissie.
Ik begrijp dat het Finance Europe Label zich vooral richt op het waarborgen dat investeringen, met name retailinvesteringen, in de EU-economie worden geïnvesteerd.
De promotie van retailinvesteringen is ook een van de hoekstenen van de SIU-strategie.
Retailspaarders spelen al een centrale rol in de financiering van de EU-economie, indirect via hun bankdepositos. Maar door hun geld op bankrekeningen te houden, missen ze de aanzienlijk hogere rendementen die investeringen in kapitaalmarkten bieden.
Beperkte retaildeelname kan vaak worden verklaard door een gebrek aan begrip over hoe effectief deel te nemen aan kapitaalmarkten of onvoldoende geoptimaliseerde prikkels om risicos te nemen.
Daarom zien we het als een topprioriteit om hen een duidelijke en eenvoudige weg naar investeren te bieden, en om een prikkelstructuur te creëren die hen in staat stelt te profiteren van het laten werken van hun geld.
We hebben gezien dat in sommige lidstaten spaar- en investeringsrekeningen, mits goed ontworpen en gekoppeld aan de juiste prikkels, de retaildeelname aan kapitaalmarkten aanzienlijk kunnen verhogen en huishoudens in de EU potentieel voor hogere rendementen kunnen bieden. Deze rekeningen bestaan al in delen van Europa, maar hun kenmerken en gebruik verschillen sterk. Ons doel is om ze breder beschikbaar, aantrekkelijker en consistenter te maken in de EU.
Daarom hebben we ons ertoe verbonden om tegen Q3 van dit jaar met een Europees blauwdruk voor spaar- en investeringsrekeningen te komen, gebaseerd op bestaande best practices.
Deze blauwdruk zal de vorm aannemen van een Commissieaanbeveling en zal gebaseerd zijn op gevestigde best practices uit zowel de EU als daarbuiten.
We zijn niet van plan om goed functionerende modellen te verstoren, maar willen de kenmerken benadrukken die het meest effectief zijn in het verhogen van de deelname en het promoten van retaildeelname. We zullen lidstaten die nog geen vergelijkbare kaders hebben aangenomen, of waar de deelname beperkt is gebleven, aanmoedigen om deze kenmerken te implementeren.
Een van de speerpunten van onze Aanbeveling zal zijn om ervoor te zorgen dat onze blauwdruk kan coëxisteren met bestaande best practices en met in ontwikkeling zijnde kaders.
We geloven daarom dat het Label dat u vandaag lanceert, kan worden ontworpen op een manier die het complementair maakt aan onze eigen opkomende Aanbeveling, die zich niet zal richten op specifieke producten of labels.
Ik werk aan deze Aanbeveling in nauwe samenwerking met Commissaris Hoekstra wat betreft de fiscale aspecten, en we verwachten de aanbeveling in september uit te brengen.
De Aanbeveling zal benadrukken dat succesvolle ervaringen met spaar- en investeringsrekeningen worden begeleid door een voorkeursbelastingregime en ook door een versnelde en vereenvoudigde belastinginning/declaratieproces.
We geloven inderdaad dat een eenvoudig en gebruiksvriendelijk belastingproces een essentieel complement is aan fiscale prikkels om retailinvesteerders naar kapitaalmarkten te trekken. Als het proces te complex of belastend aanvoelt, zullen mensen niet deelnemen.
Maar belasting is slechts een deel van het plaatje. We zullen ook kijken naar andere factoren die spaar- en investeringsrekeningen succesvol hebben gemaakt, zoals eenvoud en gebruiksvriendelijkheid, toegang tot een breed scala aan investeringsmogelijkheden en de mogelijkheid om van aanbieder te wisselen tegen weinig of geen kosten.
Door concurrentie tussen aanbieders te bevorderen, kunnen we de keuze verbeteren en de kosten voor retailinvesteerders verlagen.
Tot slot vertegenwoordigt de Spaar- en Investeringsunie een vitale kans om de uitkomsten voor onze burgers te verbeteren door hen in staat te stellen en aan te moedigen hun spaargeld aan het werk te zetten. Dit zal uiteindelijk ook ten goede komen aan de concurrentiekracht en economische veerkracht van de EU.
Spaar- en Investeringsrekeningen, samen met hun bijbehorende prikkels, zijn een instrument met groot potentieel om dit doel te bereiken.
We verwelkomen en ondersteunen alle door lidstaten geleide initiatieven die in lijn zijn met en onze eigen prioriteiten onder de SIU aanvullen. Dergelijke initiatieven, indien goed ontworpen, zullen instrumenteel zijn in het ondersteunen van EU-brede acties om hun volledige potentieel te bereiken en kunnen zelfs hun impact aanzienlijk versterken.
Door inspanningen op alle niveaus op elkaar af te stemmen om complementariteit te garanderen en door elkaars best practices te omarmen, kunnen we een werkelijk inclusieve en dynamische kapitaalmarkt bouwen die levert voor burgers, bedrijven en de bredere EU-economie.
Dank u.