Beste deelnemers,
Het is een genoegen u allen te zien. We hebben een intensieve 6 maanden van gesprekken gehad met velen van u, vooral in de defensie- en ruimtevaartsectoren. Deze samenwerkingsaanpak zal doorgaan gedurende het mandaat van deze Commissie: luisteren en beslissen. Onze acties tot nu toe zijn slechts het begin.
We moeten meer doen. Waarom? Omdat alleen kracht Poetins agressie tegen de EU en NAVO kan afschrikken. Onze defensie-industrie is cruciaal omdat het niet zomaar een sector is, maar een belangrijke defensiebron. Herinner, de overwinning in de Tweede Wereldoorlog was niet alleen door legers, maar door fabrieken. We vertrouwen op de industrie om agressie af te schrikken en oorlog te voorkomen.
Het Draghi Rapport over Concurrentievermogen benadrukt dat succesvolle defensie- en ruimtevaartindustrieën essentieel zijn voor concurrerende economieën. Daarom is investeren in deze industrieën cruciaal voor zowel defensie als de concurrentiekracht van Europa.
Verhoogde Europese en nationale defensie-investeringen beginnen. Bedrijven die nog niet betrokken zijn bij defensie en ruimtevaart zouden dit moeten overwegen. We staan voor een perfecte storm in de veiligheid: voortdurende oorlog in Oekraïne, Russische agressie en een mogelijke Amerikaanse terugtrekking uit Europa. Deze situatie vereist gedurfde beslissingen en hervormingen, zoals uiteengezet in het Defensie Witboek en Herbewapen EU programma.
De lessen uit Oekraïne zijn duidelijk: twee gevechtservaren legers, Rusland en Oekraïne, gebruiken miljoenen drones. In geval van Russische agressie staan we tegenover een sterkere Russische krijgsmacht en een oorlogseconomie die meer munitie produceert dan de NAVO gezamenlijk.
Oorlogsvoering is veranderd: 80% van de doelen in Oekraïne wordt geraakt door drones. De door drones gecreëerde dodenvallei is een verboden zone. Oekraïne en Rusland innoveren snel in drone-technologie.
De Britse 20-40-40 doctrine weerspiegelt deze lessen: 20% van de doelen door zware wapens, 40% door lichte drones en 40% door zware drones en raketten. Zijn we klaar om te volgen?
Onze acties richten zich op vraag, aanbod en financiële middelen. We hebben een beeld nodig van de EU-vraag op basis van NAVO-doelen, die 30% groter zijn dan de vorige. We hebben slechts 50% van de vereiste capaciteiten. We moeten ons voorbereiden om Amerikaanse capaciteiten in Europa te vervangen, wat aanzienlijke investeringen vereist.
Aan de aanbodzijde is een Joint Task Force for Defence Readiness bezig met het in kaart brengen van industriële output en toeleveringsketenkwesties. De Commissie zal een defensieversimplificatie-omnibus voorstellen om bureaucratie te verminderen en een roadmap voor modernisering van defensie met focus op AI en quantum.
Financieel gezien, kent het Herbewapen Europa programma 800 miljard euro toe voor defensie over 4 jaar. SAFE-leningen, vorige week goedgekeurd, kunnen samen met Oekraïne worden gebruikt. Lidstaten hebben de Nationale ontsnappingsclausule aangevraagd voor extra ondersteuning.
Er moet nog veel meer gebeuren: consolidatie, specialisatie en standaardisatie van de industrie en sterke politieke wil van nationale regeringen voor gezamenlijke inkoop.
Het ondersteunen van Oekraïne is cruciaal. Oekraïne verdedigt Europa en we kunnen leren van zijn defensie-innovaties. De Nederlandse defensie-industrie is actief betrokken bij Oekraïense start-ups, een voorbeeld voor Europa.
Terwijl de VS zich voorbereidt om Europa te verlaten en Rusland sterker wordt, zal de innovatieve defensie-industrie van Oekraïne cruciaal zijn voor de Europese veiligheid. Integratie van Oekraïne in de EU is van vitaal belang voor onze defensie en vrede.
Onze relatie met het VK is ook cruciaal. Hun vaardigheden op het slagveld en defensie-innovatie versterken de Europese Defensie Unie.
Ten slotte is het een eer om te spreken in Rzeszow, de Stad van Redders, een inspiratie voor ons allemaal.