Geachte voorzitter,
Geachte burgemeesters, raadsleden en leden van de gemeenteraad,
Geachte vertegenwoordigers van steden en regios,
Leden van het Comité van de Regios,
Geachte gasten,
Het is een grote eer om weer bij u te zijn in het Comité van de Regios.
U weet dat ik dit huis vele malen heb bezocht in de vorige termijn als vicevoorzitter voor Democratie en Demografie.
Ik was ook burgemeester van Dubrovnik, en ik weet heel goed dat beleid altijd meerdere niveaus moet hebben.
Omdat onze burgers in het hart van alles staan wat we doen.
En niemand is dichter bij de burgers dan u.
Om impact te hebben, spelen het regionale en lokale niveau de belangrijkste rol.
Dit geldt ook voor onze internationale beleid.
En ik zeg dit als de commissaris voor zowel Demografie als de Middellandse Zee.
Vandaag staat Europa voor veel uitdagingen met betrekking tot demografie.
Veel van onze regios en steden worden getroffen door:
- de demografische verschuiving naar een vergrijzende samenleving die druk uitoefent op nationale pensioensystemen en publieke diensten,
- de depopulatie van plattelandsgebieden,
- het behouden van burgers van alle leeftijdsgroepen op de arbeidsmarkt,
- woninguitdagingen, en
- de inspanningen voor de succesvolle integratie van migranten.
Twee jaar geleden heb ik de Demografie Toolbox gepresenteerd, die een menu van opties bood voor lidstaten en regios om hun specifieke demografische situaties aan te pakken.
Laat me u gewoon drie voorbeelden geven:
- Investeren in kwaliteitsvolle kinderopvang om de deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt te vergroten.
En als een voormalige burgemeester weet ik dat dit erg uitdagend kan zijn, aangezien lokale budgetten beperkt zijn.
- Met onze burgers die langer leven, hebben we lokale autoriteiten nodig om gepensioneerden te ondersteunen bij actief blijven, zowel fysiek als mentaal. Dit zal helpen om de gezondheidsuitgaven te voorkomen en kan de levensduur aangenamer maken.
- Het derde voorbeeld betreft investeringen in multigenerationele woningen die zeer effectief kunnen zijn als ze goed worden uitgevoerd. En lokale en regionale gemeenschappen spelen een grote rol in het succes van dergelijke projecten.
Niet alle concepten werken overal op dezelfde manier, maar een goede uitwisseling tussen regios biedt een goed overzicht van beleidsopties en de werkelijke effecten van deze beleidsmaatregelen op de grond.
Zoals u weet, zijn de demografische trends aan de zuidkusten van de Middellandse Zee anders dan die in veel delen van de Europese Unie.
In veel regios van Noord-Afrika is meer dan de helft van de bevolking onder de 24 jaar en 63% is onder de 35.
In het aanstaande Nieuwe Pact voor de Middellandse Zee – dat de huidige prioriteit is van mijn nieuwe portefeuille - willen we Talentpartnerschappen bevorderen en kijken naar legale paden voor arbeidsmigratie en mobiliteit. Tegelijkertijd zijn we tegen illegale migratie en werken we aan de bestrijding van smokkelaars en mensenhandel.
Geachte leden,
De Middellandse Zee is een gedeelde ruimte waar we voortbouwen op historische en culturele banden.
En er valt voor ons allemaal veel te winnen bij een versterkte samenwerking tussen de Europese Unie en Noord-Afrika, het Midden-Oosten en ook de Golfstaten.
Dit jaar markeert de 30ste verjaardag van de lancering van het Barcelona Euro-Mediterrane proces.
De Unie voor de Middellandse Zee, die uit dit proces is voortgekomen, is een belangrijk forum voor discussie met onze partners.
En we werken eraan om het te hervormen en sterker te maken.
Mijn missie is om de partners rond de Mare Nostrum dichter bij elkaar te brengen – de mensen en de economieën.
Samen kunnen we meer bereiken.
In deze tijd van geopolitieke onzekerheden is het een strategische noodzaak om de relaties met onze dichtstbijzijnde partners te versterken.
Het versterken van onze relaties met de Zuidelijke Middellandse Zee is een grote diplomatieke inspanning die de steun van alle belangrijke belanghebbenden vereist, ook op lokaal niveau.
De paneldiscussies van vandaag zullen de rol benadrukken die diplomatieke relaties tussen lokale gemeenten kunnen spelen bij het versterken van vrede en stabiliteit en het creëren van welvaart door samenwerking tussen landen en regios.
Laat me MedCities als voorbeeld noemen.
81 lokale autoriteiten van alle kusten van de Middellandse Zee werken samen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
In mijn geboortestad Dubrovnik hebben we positieve ervaringen gehad met projecten in participatieve strategische planning, duurzame stedelijke diensten, milieu en biodiversiteit, sociale cohesie en economische ontwikkeling.
Subnationaal publiek diplomatie is ook relevant voor het Nieuwe Pact voor de Middellandse Zee.
De tijdlijn van het Pact bestaat uit 3 fasen:
We hebben een lopend raadplegingsproces met alle belanghebbenden langs de kusten van de Middellandse Zee – zowel van de Europese Unie als van de partnerlanden.
Het Pact is iets dat we samen ontwerpen - en het zal gedragen worden door gezamenlijke eigendom.
De volgende stap is de lancering van het Nieuwe Pact in de herfst.
En dan bevinden we ons in de post-adoptiefase van betrokkenheid – van visie naar implementatie.
Onze aanpak is pragmatisch, en het Pact moet gaan over zichtbare initiatieven en tastbare resultaten in belangrijke gebieden, zoals handel, hernieuwbare energie, watervastheid, digitale en transportverbindingen, of vaardigheden en mobiliteit.
Acties en initiatieven kunnen worden gezien langs drie hoofdzaken:
- We zetten de mensen centraal.
We willen investeren in hoger onderwijs, beroepsopleiding en werkgelegenheid. En we bevorderen ook een gemeenschappelijke ruimte voor culturele uitwisseling, sport en toerisme.
Met de oprichting van het Med University Network kunnen we de basis leggen voor de ontwikkeling van toonaangevende vaardigheden in de hele regio.
- Ten tweede willen we het potentieel van onze economieën in alle gebieden van gemeenschappelijk belang aanboren. Bijvoorbeeld, via cleantech-projecten zoals het Trans-Mediterranean Energy and Clean Tech Cooperation Initiative kunnen we de kwaliteitsjobs creëren die nodig zijn voor levendige economieën die duurzame welvaart en economische ontwikkeling bieden. Tegelijkertijd kunnen we onze energiezekerheid aanzienlijk vergroten.
- En ten derde versterken we ook de samenwerking op het gebied van migratiemanagement en veiligheid – van rampenvoorbereiding tot het bestrijden van migranten-smokkel – terwijl we meer legale paden voor arbeidsmigratie openen.
Praktische voorbeelden van samenwerking kunnen ook het bestrijden van terrorisme en georganiseerde misdaad en de preventie van radicalisering omvatten.
Subnationaal publiek diplomatie speelt een sleutelrol in alle aspecten:
- De mensen eerst zetten begint op lokaal niveau met scholen, cultuur en sport.
- Succesvolle economische en handelsrelaties worden ook opgebouwd op lokale mogelijkheden en kansen, zoals start-ups en een gunstig bedrijfsomgeving met tijdige vergunningsprocedures, bijvoorbeeld.
- Samenwerking op lokaal niveau kan ook een rol spelen bij het versterken van vrede. Er is het geweldige voorbeeld van het Nicosia-initiatief voor Libië dat u in het 2e panel zult bespreken.
Laat me zeggen dat ik zeer dankbaar ben voor het werk van het Comité van de Regios en uw bouw van bruggen tussen de Europese Unie en Noord-Afrika en het Midden-Oosten:
De Euro-Mediterrane Regionale en Lokale Assemblee (ARLEM) is bijvoorbeeld van enorme waarde omdat het praktische ondersteuning biedt aan Libische gemeenten.
Tot slot:
Het is een privilege om de geweldige samenwerking met het Comité van de Regios voort te zetten.
We versterken samen onze relaties met de Middellandse Zee.
Uw betrokkenheid bij sub-nationaal publiek diplomatie is een geweldige bijdrage aan onze gezamenlijke doelen.
Ik wens u een succesvolle en inspirerende discussie in de panels.
Dank u.