Goedemiddag,
Voordat we over ruimte gaan praten, wil ik wat historische context geven om de rol van de ruimte beter te begrijpen.
We kunnen parallellen trekken:
De 19e eeuw werd gekenmerkt door de opkomst van spoorwegen, wat leidde tot een enorme industrie.
De 20e eeuw zag de opkomst van autos en vliegtuigen, die belangrijke industrieën werden met vastgestelde veiligheidsnormen.
Evenzo weerspiegelt de ruimte-exploratie de economische ontwikkeling van de Amerikaanse grens in de 19e eeuw, gekenmerkt door dappere ontdekkingsreizigers en industriële groei.
Daarom staat de 21e eeuw op het punt de eeuw van de ruimte te worden.
Deze nieuwe frontier belooft een ruimte-revolutie met enorme economische potentieel. In het komende decennium verwachten we ongeveer 50.000 nieuwe satellieten te lanceren, wat ons satellietaantal aanzienlijk zal verhogen.
De ruimte-economie wordt verwacht te verdrievoudigen, tot $1,8 biljoen met een jaarlijkse groei van 9%.
Ruimte heeft invloed op verschillende economische sectoren; zonder ruimte-diensten riskeren we 10% van onze economie te verliezen.
Momenteel beschikken we over sterke systemen zoals Galileo en Copernicus, waardoor we ons als een wereldwijde ruimte-macht kunnen beschouwen.
We kunnen echter onze mogelijkheden verbeteren door te verbeteren hoe we satellietgegevens gebruiken.
Bijvoorbeeld, Copernicus genereert dagelijks meer dan 300 petabytes aan gegevens, die voornamelijk door Amerikaanse bedrijven zoals Google Earth worden benut.
Om dit aan te pakken, hebben we de communicatie “Een visie voor de Europese Ruimte-economie” geïntroduceerd, die onze plannen schetst om onze ruimte-economie te versterken.
We moeten erkennen dat de ruimte-frontier in de komende decennia steeds verder geïndustrialiseerd zal worden.
We moeten onze “spoorwegen” in de ruimte opzetten, onze transport- en lanceersystemen verbeteren om wereldwijd concurrerend te zijn.
Als we dat niet doen, laten we anderen de ruimte-frontier transformeren in een winstgevende economie.
Deze revolutionaire verschuiving brengt nieuwe kansen en risicos met zich mee, vergelijkbaar met de uitdagingen die een eeuw geleden met autos werden geconfronteerd.
De ruimte wordt overvol met satellieten en puin, wat de risicos van botsingen verhoogt.
We moeten veiligheidsregels voor ruimte-operaties vaststellen, vergelijkbaar met verkeersregels op aarde.
Bovendien loopt onze ruimte-markt het risico te fragmenteren door verschillende nationale wetten in de lidstaten, wat onze concurrentiekracht belemmert.
Om te verenigen, stellen we een enkele set regels voor met de Ruimtewet, die alle operators op de interne markt ten goede komt.
Vandaag markeert een historische moment nu we ruimte-activiteiten in de EU reguleren, waarbij we de ruimte integreren in de interne markt met slimme regelgeving.
Gemeenschappelijke, stabiele en voorspelbare regels
De Ruimtewet zal een gelijk speelveld creëren voor alle ruimte-dienstverleners, met speciale steun voor kleinere bedrijven.
Aanspreken van ruimte-uitdagingen met de Ruimtewet
De wet richt zich op kritieke kwesties zoals ruimte-overbevolking, die risicos van botsingen en vernietiging van satellieten met zich meebrengt.
Ruimteverkeer neemt toe, maar we hebben geen gevestigde verkeersregels.
De Ruimtewet zal de noodzakelijke regelgeving implementeren om onze ruimte-diensten te beschermen en rampen te voorkomen.
Bovendien staan onze ruimte-activa niet alleen in gevaar door ongelukken, maar ook door opzettelijke aanvallen, wat een grotere veerkracht vereist.
Inhoud van de Ruimtewet
- Regels voor het verminderen van ruimtepuin en botsingspreventie om de veiligheid van satellieten te waarborgen;
- Risicobeheersingsprotocollen gedurende de levenscyclus van ruimte-missies;
- Methodologieën voor het beoordelen van de milieueffecten van ruimte-activiteiten.
De Ruimtewet is alleen van toepassing op commerciële en civiele satellieten, en sluit militaire objecten uit.
Vijf belangrijke punten voor Europese bedrijven:
Eerst, de regelgeving is van toepassing op alle operators in de interne markt, wat zorgt voor een gelijk speelveld.
Tweede, er zal geen extra bureaucratie zijn; bestaande nationale vergunningen blijven geldig.
Derde, het houdt rekening met de behoeften van KMOs met proportionele regelgeving.
Vierde, we stellen ondersteunende maatregelen voor om Europese bedrijven te helpen bij de implementatie.
Vijfde, bedrijven krijgen voldoende tijd om zich voor te bereiden op de eisen van de EU Ruimtewet, die van kracht wordt op 1 januari 2030.
Conclusie
Ruimte is de nieuwe frontier, waarvoor regels nodig zijn om veiligheid en beveiliging te waarborgen.
De tijd is gekomen voor verandering - met de Ruimtewet brengen we wet en orde naar de frontier, beschermen we onze ruimte-activa tegen schade en aanvallen.
En we creëren een interne markt voor ruimte.
Ook openen we exportmarkten, met wederzijdse erkenning binnen Europa en internationaal.
De Ruimtewet opent voor ons de poorten naar de eeuw van de ruimte, wanneer de voorhoede van de ruimte een volwassen deel van de interne markt zal worden.