Goedemiddag,
Voordat ik over de ruimte spreek, wil ik enkele historische parallellen aanhalen.
De 19e eeuw werd gekenmerkt door de opkomst van spoorwegen, die zich ontwikkelden tot een belangrijke industrie.
Op dezelfde manier zag de 20e eeuw de bloei van de auto- en luchtvaartindustrie, wat leidde tot een vraag naar gevestigde veiligheidsnormen.
Ruimteverkenning weerspiegelt de economische ontwikkeling van grensgebieden in de 19e-eeuwse Verenigde Staten, beginnend met dappere ontdekkingsreizigers, gevolgd door de uitbreiding van spoorwegen, wat leidde tot industriële successen.
We kunnen voorspellen dat de 21e eeuw de eeuw van de ruimte zal zijn.
Deze nieuwe grens staat op het punt een revolutie te ondergaan.
De ruimte zal binnenkort aanzienlijke groei zien, met naar schatting 50.000 nieuwe satellieten die in het komende decennium worden gelanceerd, wat het aantal actieve satellieten vijfvoudig zal verhogen.
Deze exponentiële groei zal de ruimte-economie verdrievoudigen tot 1,8 biljoen dollar.
Hoewel deze ontwikkeling kansen biedt, brengt het ook nieuwe risicos en uitdagingen met zich mee, vergelijkbaar met de uitdagingen van een eeuw geleden met auto’s en de luchtvaart.
Ten eerste wordt de ruimte steeds drukker.
Naast satellieten zijn er ook ruimteafval - 140 miljoen stukken ervan - wat de risicos van botsingen verhoogt die essentiële diensten kunnen verstoren.
Het is tijd om regels voor de ruimte vast te stellen, vergelijkbaar met die welke een eeuw geleden voor verkeersveiligheid werden ingevoerd.
Ten tweede loopt onze ruimte-markt het risico gefragmenteerd te raken, waardoor we ons potentieel van de interne markt niet kunnen benutten voor wereldwijde concurrentiekracht, vergelijkbaar met eerdere uitdagingen in onze defensie-industrie.
Momenteel hebben 12 lidstaten hun eigen ruimtewetten, waardoor een complex patchwork van regelgeving ontstaat.
Deze fragmentatie schaadt de concurrentiekracht en onze toekomst in de ruimte, zoals benadrukt in het Draghi-rapport.
We willen dat Europa het potentieel van de opkomende ruimte-economie benut.
Met de Space Act stellen we een verenigde set regels voor die voordelig is voor ruimtebedrijven, burgers en Europa als geheel.
Dit zal een interne markt voor ruimte-diensten en -data creëren.
Vandaag markeert een historisch moment, aangezien de EU Space Act de eerste regeling is voor ruimteactiviteiten in de Europese Unie, die de ruimte integreert in onze interne markt.
In de toekomst zal de ruimte alle aspecten van ons leven beïnvloeden.
De Space Act zal groei in de ruimte bevorderen, wat zal leiden tot banen op aarde en in de ruimte.
Het zal gemeenschappelijke, stabiele regels vaststellen die de concurrentiekracht van onze industrie vergroten en zorgen voor een gelijk speelveld voor iedereen.
De Space Act komt ten goede aan alle bedrijven die actief zijn op de interne markt, of ze nu Europees of niet-Europees zijn, groot of klein, met bijzondere steun voor kleinere ondernemingen.
De Space Act richt zich op de meest urgente problemen, zoals de toenemende congestie en betwisting in de ruimte.
Met de toename van het ruimteverkeer ontbreken er gevestigde verkeersregels, waardoor het cruciaal is om regelgeving in te voeren om schade te voorkomen en diensten te beschermen.
Bovendien is de ruimte betwist vanwege toenemende dreigingen, waaronder cyber- en fysieke risicos.
Bijvoorbeeld, de eerste daad van agressie van Rusland voor de invasie van Oekraïne was gericht op het KA-SAT-netwerk van Viasat.
De Space Act heeft als doel de veerkracht van onze satellieten en operaties te vergroten.
Deze regeling beschrijft de procedures voor autorisatie en registratie voor ruimte-operators en stelt technische regels op in drie delen om de veiligheid te waarborgen en afval te verminderen.
We stellen voor dat satellieten na 25 jaar deorbiteren, of na één jaar in een zeer lage baan, samen met regels voor botsingpreventie en verkeersregels.
We zullen de ecologische impact van ruimteactiviteiten beoordelen en een gedeelde database voor evaluaties bijhouden.
Kortom, we stellen een consistente set eisen voor de interne markt voor zonder extra bureaucratische lagen toe te voegen.
De lidstaten blijven verantwoordelijk voor het autoriseren van ruimteactiviteiten, maar autorisaties van één staat worden erkend in de hele EU.
De Space Act is ontworpen om toekomstbestendig te zijn, zonder specifieke technologie te bevoordelen.
We zullen de lidstaten en bedrijven tijd geven om zich aan te passen; het zal pas van toepassing zijn op nieuwe autorisaties twee jaar na de goedkeuring.
Militaire operaties zijn uitgesloten, met een nationale veiligheidsclausule inbegrepen.
Er zal steun zijn voor kleinere bedrijven via een lichter reguleringsregime en hulp bij implementatiekosten.
Vandaag presenteren we ook een Commissiecommunicatie met de titel ‘Een visie voor de Europese ruimte-economie.’
Ruimte is cruciaal voor onze economie, met een verlies van ongeveer 10% dat wordt voorspeld zonder huidige ruimte-diensten.
De ruimte-industrie vereist een specifieke EU-industriebeleidsstrategie, die deze communicatie beschrijft met 40 concrete maatregelen.
Deze maatregelen richten zich op het versterken van onze industriële capaciteiten en het aanpakken van de downstream-economie, vooral op het gebied van big data.
Copernicus genereert bijvoorbeeld dagelijks meer dan 300 petabytes aan gegevens, die voornamelijk worden gebruikt door Amerikaanse bedrijven zoals Google Earth.
Het tweede onderwerp van de communicatie voorziet in een steeds meer geïndustrialiseerde ruimtegrens in de komende decennia.
In-space operaties en de maan-economie worden realiteiten waarvoor we ons moeten voorbereiden.
We moeten onze ‘spoorwegen’ naar de ruimtegrens opzetten via autonome transport- en lanceringssystemen.
Zonder dit riskeren we de winstgevende transformatie van de ruimtegrens aan anderen over te laten.
Ruimte is de nieuwe grens, waar momenteel regels ontbreken.
De tijd voor verandering is gekomen - de Space Act brengt orde naar deze grens, beschermt onze activa tegen schade en aanvallen en creëert een interne markt voor de ruimte.
We openen ook exportmarkten met wederzijdse erkenning in Europa en internationaal.
De Space Act opent de poorten naar de eeuw van de ruimte, waarbij de voorlinie van de ruimte een volwassen onderdeel van de interne markt wordt.