Geachte voorzitter,
Geachte leden,
Beste collegas,
Voordat we in de discussie duiken, wil ik mijn excuses aanbieden voor mijn afwezigheid bij de trialog over de MTR op dinsdag. Ik was verplicht in andere vergaderingen.
Ik wil de rapporteur Benea en de andere schaduwrapporteurs van het Europees Parlement en de Raad bedanken voor hun werk, de getoonde samenwerking en het bereiken van deze belangrijke overeenkomst, die aantoont hoe cohesiebeleid met de juiste flexibiliteit al binnen het huidige MFK effectief kan inspelen op de behoeften en nieuwe Europese prioriteiten.
Wat betreft de discussie van vandaag, ben ik blij hier te zijn – minder dan 24 uur nadat de Commissie haar voorstel voor het volgende MFK heeft gepresenteerd. Dit is een zeer uitdagende oefening geweest, waaraan we tot het laatste moment hebben gewerkt. Dit voorstel markeert het begin – niet de laatste stap – van een belangrijke wetgevingsprocedure, die voor velen van jullie ook uitdagend zal zijn. Daarom vond ik het belangrijk om zo snel mogelijk naar de REGI-commissie te komen om duidelijk te maken wat de Commissie wil bereiken en om een constructieve discussie met jullie aan te gaan.
Geachte leden,
Meer dan een jaar geleden maakten de Politieke Richtlijnen voor deze Commissie een duidelijke toezegging: dat het volgende MFK-voorstel het EU-budget effectiever, gerichter en eenvoudiger zou maken.
We hebben hard gewerkt om de verwachtingen van Europese burgers, de lessen uit het verleden en een systeem dat sneller en effectiever kan reageren op opkomende prioriteiten, samen te brengen.
Specifiek voldoet het voorstel aan uw zorgen door:
- Kohesie als een duidelijke wettelijke basis en globaal doel van de toekomstige nationale en regionale partnerschapsplannen vast te stellen;
- Alle regios te dekken en een hoog niveau van financiering voor cohesie te behouden;
- Bedragen voor de minder ontwikkelde regios op hetzelfde niveau als vandaag te reserveren;
- Gerichte maatregelen voor steden, plattelandsgebieden, grensregios, eilanden en ultraperifere regios in te voeren;
- Te waarborgen dat regionale autoriteiten volledig verantwoordelijk blijven voor het onderhandelen en implementeren van cohesieprogrammas;
- Te zorgen dat regios niet worden benadeeld door nationale hervormingen buiten hun controle;
- Regels te vereenvoudigen en lasten voor begunstigden te verminderen.
Dit zijn slechts enkele van de belangrijkste toezeggingen, en ik zal op elk van deze punten binnenkort dieper ingaan.
Ze weerspiegelen elementen die zijn voortgekomen uit de uitgebreide en constructieve dialoog die we in deze Commissie hebben gehad, met het Comité van de Regios en met lokale autoriteiten.
Kohesiebeleid is – en zal blijven – een van de fundamentele waarden van de EU. Het zal een belangrijke pijler zijn van de volgende begroting, als een centraal onderdeel van de nationale en regionale partnerschapsplannen.
Laat me ook de structuur en doelstellingen van de nationale en regionale partnerschapsplannen uitleggen. Onder dit voorstel is het cohesiebeleid gewaarborgd. De nationale en regionale partnerschapsplannen zullen de lidstaten en regios nog steeds een grote pool van middelen bieden om cohesiedoelstellingen te bereiken. In totaal zullen de plannen bijna 781 miljard euro mobiliseren.
Van dit bedrag hebben we twee vooraf toegewezen fondsen:
- Ten minste 296 miljard EUR zal worden toegewezen voor directe steun aan boeren.
- 34 miljard EUR voor migratie en grensbeheer;
- En ongeveer 450 miljard EUR zal bestemd zijn voor cohesie, plattelandsontwikkeling en vissersgemeenschappen en andere doelstellingen.
Cruciaal is dat de plannen de drie categorieën van regios – minder ontwikkelde, overgangs- en meer ontwikkelde regios – behouden en vereisen dat middelen aan al deze categorieën worden toegewezen.
Bovendien kan ik u verzekeren dat het lange-termijnprincipe van het concentreren van middelen op minder ontwikkelde regios wordt gehandhaafd. Minimale toewijzingen voor minder ontwikkelde regios blijven behouden. In feite zullen ze blijven profiteren van de sterke investeringsfondsen die ze vandaag de dag hebben – met ten minste 218 miljard euro gereserveerd.
Bovendien zullen we ook doorgaan met gedifferentieerde co-financieringspercentages om rekening te houden met de verschillende ontwikkelingsniveaus van regios.
Het Interreg-programma blijft bestaan met een budget van 10 miljard euro, een kleine verhoging vergeleken met vandaag.
Bovendien hebben velen van jullie in deze Commissie het belang van een plaatsgebonden, meervoudige governance-aanpak benadrukt, gebaseerd op gedeeld beheer en partnerschap. Deze principes zijn niet alleen behouden, maar bepaalde elementen zijn versterkt in het toekomstige kader.
Inderdaad, het nieuwe leveringsmodel behoudt gedeeld beheer en volledige respect voor meervoudige governance.
De plannen zullen worden uitgevoerd in partnerschap tussen de Commissie en nationale en regionale autoriteiten, met betrokkenheid van belanghebbenden op alle niveaus, zoals het geval is in gedeeld beheer.
Wanneer de lidstaten de plannen indienen, moeten ze precies specificeren hoeveel ze hebben toegewezen aan deze categorieën van regios, evenals aan andere specifieke regios, zoals:
- De ultraperifere regios,
- De noordelijke dunbevolkte gebieden van Finland en Zweden,
- de eilanden,
- steden/stedelijke gebieden, plattelandsgebieden,
- en grensregios
Als er één boodschap is die ik keer op keer heb gehoord – tijdens vergaderingen, missies en van dit Parlement – is het deze: vereenvoudiging.
Dit voorstel introduceert een set regels voor meer fondsen dan het geval is met de huidige CPR – die 14 fondsen beheert.
Een flexibele beleidslijn om samen nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Het MFK-voorstel is ontworpen om niet alleen de uitdagingen van vandaag aan te pakken, maar ook om ons voor te bereiden op diegenen die nog komen.
Het ondersteunt de concurrentievermogen van Europa door gerichte investeringen in innovatie en vaardigheden.
Het integreert flexibele territoriale instrumenten voor stedelijke en plattelandsgebieden en voor die met specifieke territoriale kenmerken – zoals ultraperifere regios, eilanden en onze grensregios.
Het introduceert ook financiële flexibiliteit door middel van specifieke financiële reserves binnen de plannen – waarmee lidstaten en regios opkomende behoeften of onverwachte schokken kunnen aanpakken zonder compromissen te sluiten over langetermijninvesteringsstrategieën.
Een flexibiliteitsbedrag van maximaal 25% is voorzien, naast een verplichte tussentijdse evaluatie.
Tenslotte wil ik onderstrepen dat de bescherming van de financiële belangen van de EU een topprioriteit blijft.
Dit voorstel bevat de sterkste waarborgen tot nu toe – nul tolerantie voor fraude of belangenconflicten, en volledige respect voor het Handvest van de Grondrechten.
Geachte leden,
Toen ik de tussentijdse evaluatie in het voorjaar presenteerde, zei ik dat het het begin van een reis was – een eerste stap naar een gemoderniseerd cohesiebeleid met een meer op maat gemaakte aanpak.
Dit voorstel is de eerste stap, niet de laatste.
Meer dan 450 miljard euro gestroomlijnd onder één regelsysteem – geleverd via nationale en regionale partnerschappen.
Het bevestigt dat onze gezamenlijke ambities sterk blijven: om ongelijkheden te verminderen, een evenwichtige territoriale ontwikkeling te bevorderen en onze inspanningen af te stemmen op opkomende prioriteiten.
Tegelijkertijd ben ik me er ook volledig van bewust dat dit een startpunt is, geen eindbestemming. Ik reken op dit Huis en de constructieve aanpak van deze Commissie om dit voorstel in de komende maanden te bespreken en te onderhandelen.
Laten we samenwerken om te bewijzen dat Europa levert – voor onze lidstaten, onze regios, en bovenal, onze burgers.
U heeft mijn volledige toewijding.
Dank u.