Goedemorgen dames en heren,

Ik ben zeer verheugd u te mogen verwelkomen, zij het virtueel, voor deze belangrijke conferentie. Ik wil mijn dank uitspreken aan President Lagarde en Vice-President de Guindos voor de gelegenheid om u vandaag toe te spreken tijdens uw bestuursvergadering.

De laatste keer dat ik op uw bestuursvergadering sprak, verwachtten we nieuws over de Amerikaanse invoertarieven. Deze zijn nu een realiteit en brengen een nieuwe golf van volatiliteit naar onze markten.

Tegelijkertijd blijven we omgaan met de illegale Russische agressie in Oekraïne en een onevenwichtige en vervormde handelsrelatie met China, wat een extra laag van risico en volatiliteit toevoegt.

Hoewel de markten goed standhielden, ondanks perioden van significante en abrupte aanpassingen, moeten we voorbereid blijven op verdere volatiliteit. Dit onderstreept het belang van uw werk.

Het onderstreept ook het belang van onze collectieve mogelijkheid om onze strategieën aan te passen aan de risicos.

In een wereld waar internationale handel en kapitaalbewegingen worden uitgedaagd, kunnen nieuwe geopolitieke realiteiten en handelsoorlogen aanzienlijke spillover-effecten hebben op de financiële stabiliteit.

Hoewel we gematigde economische groei en een daling van de inflatie verwachten, kunnen invoertarieven nog steeds de winstgevendheid van EU-bedrijven schaden, vooral diegenen die zijn blootgesteld aan handel buiten de EU.

Dit kan knock-on effecten hebben, aangezien zorgen over de winstgevendheid van bedrijven invloed kan hebben op de activa-kwaliteit van banken.

Bovendien heeft het verschuivende geopolitieke landschap geleid tot een hogere defensie-uitgavenbehoefte in Europa, wat druk kan uitoefenen op de begrotingen van de lidstaten.

We zijn ook getuige van snelle technologische ontwikkelingen, inclusief in AI en crypto-activa, die aanzienlijke kansen bieden om de Europese concurrentiekracht te verhogen en onze financiële markt infrastructuur te moderniseren, terwijl ook een nieuwe laag van complexiteit en nieuwe risicos wordt toegevoegd.

Tenslotte hebben internationale instanties zoals de Financial Stability Board en de G20 de noodzaak benadrukt om risicos aan te pakken die voortkomen uit niet-bancaire financiële intermediaire, of NBFI, vooral in termen van hoe we deze risicos kunnen identificeren en mitigeren.

Om deze te mitigeren, is de Commissie vorig jaar begonnen met een herziening van het macroprudentiële beleidskader voor NBFI in de EU.

Het bevorderen van meer niet-bancaire financiële intermediation is deel van de oplossing voor een competitievere economie en een diepere en liquidere Europese kapitaalmarkt, wat een kern doel van deze Commissie is.

Om vertrouwen te bevorderen en ervoor te zorgen dat NBFI-sectoren bijdragen aan de langetermijngroei van de economie door middel van het financiële systeem, hebben we verschillende beleidsopties geïdentificeerd die we verkennen.

Ten eerste overwegen we de macroprudentiële toezichthouding te upgraden om het risico van crisisgebeurtenissen voortkomend uit NBFI-activiteiten te minimaliseren.

We zullen ook kijken naar het vereenvoudigen van het algemene kader door de regulatoire en toezichthoudende convergentie te versterken en de gegevensverzameling en -deling te stroomlijnen.

We zijn ook van plan om effectievere en goed gecoördineerde instrumenten aan te bieden die door EU-autoriteiten en nationale bevoegde autoriteiten kunnen worden ontwikkeld in geval van systeemgebeurtenissen.

We hebben contact gehad met belanghebbenden en breed geconsulteerd om onze visie en beleidsdoelen binnen de NBFI-sector te ontwikkelen.

We zijn momenteel bezig met het herzien van de feedback van onze consultatie over macroprudentiële beleidsmaatregelen die onze toekomstige werkzaamheden aan de reikwijdte, timing en prioriteiten van een macroprudentiële strategie voor NBFI zullen informeren.

Er is brede overeenstemming dat we beter moeten begrijpen hoe niet-bancaire financiële instellingen en banken interageren in belangrijke financieringsmarkten - zoals via margin calls en repo-financiering.

Een systeemwijde beoordeling van deze risicos is een optie die sterke steun heeft gekregen van lidstaten en belanghebbenden. Tegelijkertijd, naarmate de financiële markten complexer worden, moeten we beter worden in het vroegtijdig detecteren van risicos. Dat betekent sterkere coördinatie en effectievere gegevensdeling tussen toezichthouders.

En we zijn aan het herzien of de regels van vandaag ons de juiste middelen geven om te reageren. Dit omvat het bekijken van hoe we liquiditeitsmismatches in beleggingsfondsen kunnen aanpakken, en hoe we ervoor kunnen zorgen dat toezichthouders in heel Europa een consistente aanpak hanteren bij het gebruik van macroprudentiële instrumenten.

Een meer holistische en systeemwijde benadering van het monitoren van financiële risicos hangt af van het werk van de ESRB als de macroprudentiële autoriteit van de EU. Om dit effectief te doen, moet de ESRB volledig gebruik kunnen maken van gegevens die al door financiële instellingen zijn gerapporteerd - iets dat is onderstreept door de High-Level Group onder leiding van gouverneur Olli Rehn.

Die Groep heeft ook aanbevelingen gedaan om de rol van de ESRB te versterken, die we verwelkomen en serieus nemen. We kijken nu uit naar het werk van de ESRB over hoe deze ideeën kunnen worden geïmplementeerd in de aanstaande herziening van de oprichtingsverordening.

Ik heb u al een overzicht gegeven van onze strategie om een competitiever en innovatiever Europa te financieren, bekend als de Savings and Investments Union, of de SIU voor kort. Laat me een paar ideeën in dit verband benadrukken.

Sterkere, geïntegreerde markten in heel Europa zouden bedrijven in staat stellen om buiten nationale grenzen te groeien en langetermijninvesteringen aan te trekken.

Diepere kapitaalmarkten kunnen de innovatoren van Europa helpen om op te schalen, wereldwijd te concurreren en ideeën om te zetten in Europese succesverhalen.

Maar de kapitaalmarkten van Europa blijven gefragmenteerd over nationale grenzen. Mijn focus ligt op het afbreken van die barrières, zodat onze bedrijven en burgers de volledige voordelen kunnen plukken.

Als onderdeel van deze inspanning voor een competitievere economie, werken we ook aan het vereenvoudigen van financiële regelgeving, terwijl we de regulatoire doelstellingen behouden en een race naar de bodem met internationale partners vermijden.

NBFI-hervormingen spelen ook een rol bij het verdiepen en versterken van onze markten, met name door stabiele en veerkrachtige financiering te bieden.

Over het geheel genomen, wees gerust dat we zullen blijven evalueren welke opties er zijn om het macroprudentiële kader te verbeteren met een holistische kijk op het financiële systeem, terwijl we de fundamenten leggen voor een succesvolle en duurzame Savings and Investments Union.

Dank u.