Geachte voorzitter,

Geachte leden,

Ik begin met te zeggen dank u tegen de piloten van het vliegtuig dat ons veilig heeft laten landen toen ik met president von der Leyen naar Bulgarije reisde tijdens een zeer succesvolle tour door zeven voorste lidstaten, toen onze satellietnavigatie aan boord werd verstoord.

Deze piloten zijn niet de enige die met deze bedreiging te maken hebben. Zoals president von der Leyen zei, Europa is in strijd. Een strijd voor een continent dat heel en in vrede is.

We worden op de proef gesteld. We worden uitgedaagd. We worden aangevallen. De militaire opbouw aan onze grenzen wordt voortdurend aangevuld met hybride bedreigingen.

Het is een nieuwe norm. Maar we zullen dit nooit als normaal accepteren.

 

Dus, ik dank u voor de gelegenheid om dit belangrijke onderwerp vandaag te bespreken.

Onze op de ruimte gebaseerde diensten, inclusief satellietnavigatie, zijn van wereldklasse: Galileo, Copernicus en binnenkort IRIS.

Positionering, navigatie en timing (PNT) diensten zijn al lange tijd een motor voor economische groei en zijn nu routinematig geïntegreerd in moderne infrastructuur. Ze ondersteunen een breed scala aan sectoren, waaronder luchtvaart, maritiem, landgebaseerde toepassingen en kritieke infrastructuur.

Wereldwijde satellietnavigatiesystemen (GNSS), zoals de Galileo en EGNOS van de Europese Unie, of de Amerikaanse GPS, zijn de ruggengraat van bestaande PNT-diensten.

Ze bieden uiterst nauwkeurige, betrouwbare, wereldwijde en gratis PNT-diensten, die vandaag de dag door geen enkele andere technologie worden geëvenaard.

Maar ze zijn niet immuun voor radiofrequentie-interferentie. Noch de Europese Galileo, noch de Amerikaanse GPS zijn immuun.

Opzettelijke interferentie komt het meest voor in de vorm van jamming, wat erop gericht is satellietnavigatiesignaalontvangers blind te maken en te voorkomen dat ze navigatiesignalen ontvangen, waardoor bepaling van positie of timing onmogelijk wordt, en de dienst onbeschikbaar wordt.

Meer zorgwekkend is spoofing, wat erop gericht is navigatiesignaalontvangers te misleiden met vervalste satellietsignalen.

Ze verschijnen als een normale dienst voor de meeste GNSS-signaalontvangers. Spoofing is extreem gevaarlijk, vooral in levensreddende toepassingen, zoals vliegtuignavigatie.

Jamming- en spoofingaanvallen op onze satellietnavigatiesystemen hebben ernstige gevolgen voor het vervoer per lucht, zee en over de weg. Ze hebben ook invloed op de landbouw en andere sectoren.

Vandaag de dag opereert 40% van het Europese luchtverkeer in gebieden die sterk worden beïnvloed door radiofrequentie-interferentie. 40 procent – vier nul!

Sinds het begin van de volledige invasie van Rusland in Oekraïne is de interferentie verergerd.

Een verschuiving niet alleen in hoeveelheid maar ook in kwaliteit. Met de verfijning van jamming- en spoofingaanvallen die toeneemt. Dit vormt grote risicos, zowel in de lucht als op zee.

De situatie is bijzonder somber aan de oostflank van de EU.

In het afgelopen jaar is er in de Baltische Zee een vijf keer toename van de vluchten geregistreerd die worden beïnvloed door radiofrequentie-interferentie.

Alleen al in augustus van dit jaar registreerden de autoriteiten van het land dat ik het beste ken (Litouwen) 1000 jamming-onderbrekingen van navigatiesignalen voor vliegtuigen.

Maar deze dagelijkse interferentie gaat veel verder dan de Baltische Zee. Het heeft invloed op alle lidstaten in het oosten, vooral gebieden dicht bij de Oekraïense grens en de Zwarte Zee. En onze buren dicht bij de oorlog: de oostelijke Middellandse Zee, de Zwarte Zee, het Midden-Oosten en de Arctische regio.

In het licht van dit groeiende gevaar heeft de Europese Commissie drie belangrijke actiepunten ondernomen:

 

Ten eerste, op internationaal politiek niveau.

Om dergelijke daden aan te pakken en te veroordelen, ondersteunt de Commissie de lidstaten in belangrijke internationale fora: de Internationale Maritieme Organisatie, de Internationale Telecommunicatie Unie en de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie.

Radiofrequentie-interferentie van onze ruimtesystemen zal een van de belangrijkste onderwerpen zijn later deze maand op de Algemene Vergadering van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie.

Maar onszelf verdedigen in internationale fora is niet genoeg. We hebben een gecoördineerd EU-actieplan nodig om onze belangen te beschermen.

Dit stond hoog op de agenda van de Raad voor Vervoer en Telecommunicatie in juni.

Verschillende lidstaten hebben een brief aan de Commissie gestuurd waarin zij oproepen tot gezamenlijke actie tegen jamming- en spoofingbedreigingen.

 

Onze tweede lijn van actie:

Versterken van de veerkracht en robuustheid van onze EU-ruimte-infrastructuur.

1. Sinds juli van dit jaar beschermt ons Galileo-satellietsysteem miljoenen mensen die berichten ontvangen met een nieuwe en unieke mogelijkheid:

Galileo Open Service Navigation Message Authentication is de eerste dienst die wereldwijd wordt aangeboden, die spoofing-aanvallen detecteert en gebruikers waarschuwt. Het beschermt tegen spoofing-aanvallen door de authenticiteit van het Galileo-signaal te certificeren.

2. Vanaf 2027 bieden we nog betere bescherming tegen een breder scala aan spoofing-bedreigingen met de Galileo Signal Authentication Service.

3. Nu meer dan ooit is het bieden van een versleutelde en veilige positionering, navigatie en timingdienst van cruciaal belang voor onze overheidsgebruikers en is het een werkelijke game-changer in moderne oorlogsvoering.

Daarom zal Galileo tegen het einde van dit jaar beschikken over een Public Regulated Service, met versleutelde navigatiesignalen om de signalen te beschermen voor overheidsinstanties.

Veel robuuster dan de standaard open satellietnavigatiesignalen.

4. Op korte termijn (2026-2027) bereidt de Europese Commissie een monitoringdienst voor radiofrequentie-interferentie voor, die in staat is om GNSS-interferentie te detecteren en te lokaliseren die gericht is op vliegtuigen, schepen en kritieke infrastructuur. 

Toekomstige satellieten zullen aanvullende payloads dragen die continue monitoring en vroege detectie van interferentie mogelijk maken.

5. Tegelijkertijd anticiperen we op toekomstige bedreigingen.

We streven ernaar de beschikbaarheid, veerkracht en robuustheid van de Galileo-diensten te vergroten.

Daarom zullen er op de middellange termijn een reeks aanvullende maatregelen worden genomen in nauwe samenwerking met de lidstaten, waaronder een constellatie van satellieten in een lage baan om de aarde (LEO PNT), die samen met de bestaande Galileo-infrastructuur (27 satellieten in een middellange baan) een multi-orbitconstellatie zal creëren die in staat is om verhoogde veerkracht te bieden, samen met aanvullende back-upmogelijkheden voor continue tijd- en positiebepaling.

 

Ten derde, we adresseren interferentie operationeel.

Onze EU-luchtvaartveiligheidsautoriteit heeft aanbevelingen gepubliceerd. Als de situatie verslechtert, zal de autoriteit verdere actie ondernemen om de veiligheid te waarborgen.

De EUROCONTROL Netwerkbeheerder definieert de infrastructuur die nodig is voor veiligheid en continuïteit van de dienst - zowel civiel als militair. En ze organiseerden een crisis-oefening met nationale autoriteiten om zich voor te bereiden op de gebeurtenis van een grootschalige aanval op de EU.

We werken aan alternatieve systemen en componenten zoals actieve antennes en ontvangers die de robuustheid van de luchtvaart vergroten en de veerkracht tegen jamming versterken.

We verwelkomen ook verdere ontwikkeling van nationale terrestrische capaciteiten als back-up in het geval de diensten worden verstoord.

De Commissie bereidt samen met de lidstaten, de EUROCONTROL, de Europese Luchtvaartveiligheidsautoriteit en de industrie een actieplan voor de luchtvaart voor.

En om interferentie op zee aan te pakken, heeft de Commissie een expertgroep opgericht samen met de lidstaten en het Europees Maritiem Veiligheidsagentschap - om incidenten te rapporteren en te delen via EU-brede maritieme surveillancesystemen.

Ons belangrijkste doel op zee en in de lucht: Veiligheid waarborgen en de impact op reizen en de economie beperken.

 

Geachte leden,

We zijn betrokken bij een moeilijke strijd tegen een gevaarlijke bedreiging.

Om de strijd voor veerkracht te winnen, hebben we volledige interinstitutionele samenwerking nodig, samenwerking met de lidstaten, en volledige ondersteuning voor het Europees Concurrentiefonds en de nieuwe ruimte-systemen en -diensten in het volgende Meerjarig Financieel Kader.

We rekenen op het Europees Parlement om een ambitieuze agenda te ondersteunen, zodat technische, operationele en wetgevende instrumenten, inclusief ambitieuze financiering, zo snel mogelijk volledig operationeel zijn om deze toenemende bedreiging voor onze economie en manier van leven te beëindigen.

 

Dank u.