Ik ben echt blij om hier in Dublin bij deze EU-top te zijn. Laat me beginnen met onze gastheren, Matheson en Trinity College, te bedanken voor het samenbrengen van ons. Het is altijd een genoegen om leidende stemmen uit de rechtspraak, de academische wereld en het openbare leven samen te zien om ideeën en perspectieven over de toekomst van Europa uit te wisselen. Dit jaar markeert een zeer bijzondere mijlpaal voor Matheson die 200 jaar sinds de oprichting in 1825 door Thomas Matheson viert. Weinig instellingen kunnen terugkijken op twee eeuwen geschiedenis terwijl ze de huidige en toekomstige juridische en zakelijke landschap van Ierland blijven vormgeven. Trinity College, met zijn trotse traditie van uitmuntendheid in onderwijs en onderzoek, is ook al eeuwenlang het hart van het intellectuele en openbare leven in Ierland. Het is passend dat deze twee vooraanstaande instellingen samen zijn gekomen om de discussies van vandaag te hosten, en ik wil Darren Maher, partner Matheson, en Linda Doyle, Provost en President van Trinity College, bedanken voor de uitnodiging en het warme welkom. Voordat ik verder ga, wil ik mijn felicitaties aan Darren Maher uitbreiden voor zijn recente benoeming als de nieuwe Managing Partner, met ingang van januari 2026 - een welverdiende erkenning voor zijn leiderschap en toewijding.

Als commissaris met de verantwoordelijkheid voor de rechtsstaat, ben ik me er zeer van bewust dat sterke juridische instellingen fundamenteel zijn voor economische groei en concurrentievermogen. Zoals de voormalige voorzitter van de Amerikaanse Federal Reserve Alan Greenspan zei: “De rechtsstaat vervangt in feite het gebruik van wapens in het competitieve proces.” De juridische en academische tradities van Ierland, die zo sterk worden vertegenwoordigd door Matheson en Trinity, zijn een deel van wat Ierland zon vertrouwde basis maakt voor internationaal zaken doen, en ik dank jullie en de brede waaier van belanghebbenden hier vandaag voor jullie waardevolle bijdrage. Ik ben vooral blij dat jullie EU-concurrentievermogen als het centrale thema voor deze belangrijke gelegenheid hebben gekozen. Dit onderwerp kon niet tijdiger of relevanter zijn.

Europa ondergaat een periode van diepgaande transformatie. Geopolitieke schokken, de klimaatcrisis en snelle digitale transformatie keren veel van de zekerheden om die we ooit als vanzelfsprekend beschouwden. In deze context is de centrale missie van de Europese Commissie om de rol van de EU op het wereldtoneel te herbevestigen en centraal in die missie staat een duidelijke prioriteit, het versterken en beveiligen van de concurrentievermogen van Europa. Dit gaat niet alleen om efficiëntie of groei. Het gaat om het creëren van de voorwaarden waarin innovators kunnen gedijen, bedrijven kunnen bloeien en Europeanen kunnen gerustgesteld worden dat mensen zich veilig, gesteund en zelfverzekerd kunnen voelen over hun toekomst. In de tijd die we samen hebben, zal ik een overzicht geven van de strategische aanpak van de EU om de concurrentievermogen te stimuleren en processen te vereenvoudigen. Ik zal belangrijke beleidsgebieden binnen mijn portefeuille behandelen, zoals vennootschapsrecht, gegevensbescherming en consumentenbescherming.

Eerder dit jaar heeft de Commissie haar Concurrentiekracht Kompas onthuld. Deze cruciale gids heeft onze weg getekend naar het transformeren van de interne markt in de meest aantrekkelijke omgeving ter wereld voor investering en innovatie. Zoals gisteren krachtig opgemerkt in de State of the Union-toespraak van president Ursula von der Leyen, is de interne markt nog niet compleet. We moeten dringend kritieke hiaten in financiën, energie en telecommunicatie aanpakken. Dit is ons moment om beslissende politieke deadlines te stellen en met vastberadenheid te handelen. Of het nu gaat om het stroomlijnen van processen voor bedrijven of het waarborgen van de rechten van EU-consumenten, dit is waar mijn mandaat en verantwoordelijkheden instrumenteel worden in het bereiken van onze doelstellingen.

Gisteren heeft president von der Leyen haar strategische visie aangekondigd om de interne markt vooruit te drijven met de presentatie van een uitgebreide routekaart voor de interne markt tot 2028. Deze routekaart zal zich richten op het verbeteren van kapitaal, diensten en telecommunicatie, met een bijzondere focus op het lanceren van een 28ste Regime. Dit EU-jargon ontrafelen, het centrale element onder mijn verantwoordelijkheid zal een EU-corporate juridische kader zijn. Dit zal een breed scala aan kwesties in het vennootschapsrecht behandelen en innovatieve bedrijven, start-ups en scale-ups in het bijzonder ten goede komen. Het zal voortbouwen op bestaande EU-digitale oplossingen, zoals het volledig online opzetten van bedrijven en het EU-bedrijfsbewijs - in wezen een EU-corporate ID. Maar het zou verder moeten gaan: eenvoudiger en flexibeler procedures bieden en bedrijven van het 28ste Regime helpen om investeringen aan te trekken.

Daarom hebben we begin juli een openbare raadpleging gelanceerd om van de industrie te horen wat en waar hun behoeften zijn, zoals: de resterende belangrijkste barrières die de oprichting, werking en groei van bedrijven belemmeren; en wat de kernkenmerken van 28ste Regime bedrijven zouden moeten zijn en hoe de regels van het vennootschapsrecht kunnen helpen investeringen aan te trekken - of het nu gaat om particuliere investeerders, financiële instellingen of publieke markten.

De start-upscene in Ierland, ondersteund door Enterprise Ireland en lokale ondernemingskantoren, toont aan hoe de concurrentievermogen van Europa afhankelijk is van het ervoor zorgen dat kleinere bedrijven en ondernemers de middelen hebben om over grenzen heen te schalen. Het 28ste regime is precies ontworpen om ervoor te zorgen dat dergelijke bedrijven niet worden tegengehouden door juridische en administratieve complexiteit. We vroegen ook naar welke andere problemen belanghebbenden tegenkomen - van belastingen tot werkgelegenheid, aandelenopties voor werknemers tot insolventie. Naast het vennootschapsrecht zal het 28ste regime ook proberen bedrijven in enkele van die andere gebieden te helpen, op een progressieve en modulaire manier. Ik wil duidelijk zijn dat in tegenstelling tot de angsten die in sommige kringen zijn geuit, het 28ste regime niet zal leiden tot enige verwatering van arbeidsrechten; we zijn trots op het sociale marktelement van de EU en de focus op concurrentievermogen zal niet ten koste gaan van de werknemers. De raadpleging over het 28ste Regime zal lopen tot 30 september met tot nu toe een zeer sterke betrokkenheid. Ik ben blij dat ik de kans heb gehad om in contact te komen met organisaties zoals Scale Ireland en EU Inc terwijl zij hun voorstellen doornemen en verfijnen, en ik moedig alle belanghebbenden hier vandaag aan om bij te dragen als ze dat nog niet hebben gedaan. Ons doel is om de wetgevende voorstellen aan het einde van maart volgend jaar te publiceren.

Laat me nu overgaan naar het duurzaamheidsaspect van het vennootschapsrecht - een ander gebied waar concurrentievermogen en eerlijkheid hand in hand gaan. In februari heeft de Europese Commissie een belangrijke stap voorwaarts gezet door haar eerste pakket vereenvoudigingsmaatregelen aan te nemen - een zogenaamde ‘Omnibus-pakket’ - inclusief amendementen op zowel de Corporate Sustainability Reporting Directive als de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). De CSDDD, die onder mijn verantwoordelijkheid valt, is een cruciaal stuk wetgeving dat erop gericht is ervoor te zorgen dat bedrijven die binnen de EU opereren voldoen aan hoge normen van duurzaamheid en ethische praktijken in hun toeleveringsketen, en zo de bredere duurzaamheid en netto-nulovergangen van onze economieën bevorderen.

Onze voorgestelde wijzigingen in deze richtlijnen zijn ontworpen om grotere duidelijkheid, onnodige complexiteit te elimineren, en de nalevingslasten aanzienlijk te verminderen, terwijl de kernobjectieven van sociale eerlijkheid en duurzaamheid die deze wetten ondersteunen, behouden blijven. Due diligence-praktijken bieden aanzienlijke voordelen voor bedrijven door juridische, operationele en reputatierisicos te verminderen, wat op zijn beurt de kapitaalkosten kan verlagen. In de wereld van vandaag, waar maatschappelijk verantwoord ondernemen en ethische consumptie steeds meer worden gewaardeerd, bieden robuuste due diligence-processen een concurrentievoordeel. In erkenning van de noodzaak van adequate voorbereiding hebben we besloten om “de klok te stoppen” voor een jaar, wat in feite de omzetting en toepassing van de CSDDD uitstel geeft. Dit geeft bedrijven extra tijd om zich aan te passen aan de nieuwe vereisten. Tegelijkertijd hebben we ook besloten om het proces van het ontwikkelen van richtlijnen te versnellen, die een essentieel hulpmiddel zullen zijn om bedrijven te helpen deze regels te implementeren. Nu ligt de verantwoordelijkheid bij het Europees Parlement en de Raad om de volgende stappen te zetten over het voorstel dat de inhoud van de wet wijzigt, met het doel de onderhandelingen tegen het einde van dit jaar succesvol af te ronden.

Een ander domein waarin concurrentievermogen en vereenvoudiging als twee zijden van dezelfde medaille worden gezien, is gegevensbescherming. Ondersteunend de economie online en offline, kan gegevensbescherming niet altijd worden gezien als een fundamentele facilitator. Maar gegevensbescherming versterkt de concurrentievermogen van de EU door juridische zekerheid te bieden en zo een gelijk speelveld voor bedrijven te waarborgen. Als onderdeel van onze vereenvoudigingsinspanningen heeft de Commissie al een voorstel gedaan onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming, namelijk om de record-keeping verplichtingen voor bedrijven en organisaties tot 750 medewerkers te vereenvoudigen, door alleen record-keeping te vereisen in geval van ‘hoog risico’ verwerkingsactiviteiten. In juli van dit jaar heb ik ook een ronde tafel georganiseerd om direct van een breed scala aan belanghebbenden - van bedrijven tot maatschappelijke organisaties - te horen over hoe we de toepassing van de GDPR verder kunnen vereenvoudigen en verbeteren. Over het algemeen heeft een meerderheid van de belanghebbenden gepleit voor meer geharmoniseerde en consistente interpretatie en handhaving die het ‘risicogebaseerde’ benadering respecteert, meer begeleiding biedt, sterkere naleving en verhoogde betrokkenheid van belanghebbenden. Daarom zal onze aanpak altijd evidence-based blijven, om ervoor te zorgen dat we reageren op de werkelijke behoeften en uitstaande uitdagingen waarmee onze belanghebbenden worden geconfronteerd.

Onze toewijding aan vereenvoudiging blijft onverzettelijk, en zoals president von der Leyen in haar State of the Union-toespraak benadrukte, is onze reis verre van voorbij. Om banen te beschermen en economische groei te bevorderen, moeten we blijven zorgen voor soepelere bedrijfsvoering in Europa. De initiële omnibus-pakketten maken al een verschil door de papierwerk te verminderen en de regelgeving te vereenvoudigen, wat naar schatting EUR 8 miljard aan jaarlijkse besparingen voor Europese bedrijven oplevert. Toch gaat ons werk door. Meer omnibus-pakketten zijn gepland, gericht op gebieden zoals militaire mobiliteit en digitale innovatie, om verdere stroomlijning van bedrijfs- en consumenteninteracties in Europa te bevorderen.

Voordat ik afsluit, wil ik een ander aspect van mijn portefeuille aansteken, namelijk consumentenbescherming. Binnen enkele jaren is consumentenbescherming online het focuspunt van het consumentenrecht geworden, aangezien consumenten nu worden geconfronteerd met een complexe online omgeving. Hier in Dublin hebben veel van de werelds toonaangevende digitale bedrijven ervoor gekozen hun Europese operaties te vestigen. Dat maakt Ierland een frontlinie speler in het waarborgen dat regels eerlijk en consistent worden toegepast en in het belang van consumenten en bedrijven. De EU heeft een historische Digitale Regelgeving, die de Digital Services Act, Digital Markets Act, en de Artificial Intelligence Act combineert. Maar de Digitale Eerlijkheid Fitness Check van het EU-consumentenrecht van vorig jaar toonde aan dat er problemen blijven bestaan - problemen die consumenten naar schatting 8 miljard EUR per jaar kosten. Deze variëren van de trucs die worden gebruikt op websites en apps, de zogenaamde ‘donkere patronen’ tot ‘abonnementsvalstrikken’ of met andere woorden, wanneer consumenten worden verleid om akkoord te gaan met een gratis proefperiode of een zeer goedkoop aanbod, waar ze in feite - zonder het te beseffen - instemmen met een abonnement waarvoor ze periodiek worden aangerekend. Daarom heeft president von der Leyen mij de opdracht gegeven om onze eerste Digitale Eerlijkheid Act te ontwikkelen, die zal ingaan op: donkere patronen, misleidende influencer marketing, verslavende ontwerpen, oneerlijke personalisatiepraktijken, en moeilijkheden bij het annuleren van online abonnementen. Dit is een pro-consumenten en een pro-bedrijven initiatief: Door hoge normen voor consumentenbescherming online te waarborgen, zal de Act vertrouwen bij consumenten herstellen en versterken. En door regels te vereenvoudigen en de last te verminderen, zal de Act ook gebruiksvriendelijk en bedrijfsvriendelijk zijn.

Net als de huidige EU-consumentenwetgeving zal de DFA geen rapportagevereisten of vooraf risicobeoordelingen opleggen, en we zijn slechts op zoek naar het opvullen van hiaten, niet om bestaande EU-wetgeving opnieuw te openen. In plaats daarvan zal het technologie-neutrale regels vastleggen die van toepassing zijn op alle soorten handelaren in alle sectoren. Deze zullen vereisen dat zij consumenten op een eerlijke en transparante manier behandelen door oneerlijke of misleidende praktijken aan te pakken. We zullen nu een impactbeoordeling uitvoeren en streven ernaar om een voorstel in te dienen vanaf medio 2026. Zoals met het 28ste Regime, kan ik alleen maar aanmoedigen om bij te dragen aan de lopende openbare raadpleging die loopt tot 24 oktober en helpen om te vormen hoe we de digitale economie voor het welzijn van bedrijven en consumenten kunnen versterken.

Concurrentievermogen met een doel is hoe Europa vertrouwen wint thuis en respect in het buitenland. Door mondiale economische en politieke uitdagingen met vertrouwen te ontmoeten en onze beleidsmaatregelen te baseren op eerlijkheid, maken we van Europa niet alleen een plek waar bedrijven bloeien, maar ook een unie van gemeenschappen waar mensen vertrouwen hebben in hun toekomst. Dat is de erfenis die we samen zullen opbouwen. Dank u voor uw tijd en ik kijk uit naar de paneldiscussies.