Dames en heren, goedemiddag.

Het is een genoegen hier te zijn op de 65e jaarlijkse sessie van de Automotive Components Manufactures Association of India.

En ik ben vooral blij hier te zijn naast Minister Goyal, beste Piyush, met wie ik intensief heb samengewerkt, samen met onze teams, om vooruitgang te boeken op een baanbrekende vrijhandelsovereenkomst tussen de Europese Unie en India.

Dit is mijn derde bezoek aan India dit jaar. Elke keer dat ik in uw prachtige land kom, bewonder ik de indrukwekkende groei van de economie en de snelheid en schaal van de veranderingen die zich over het hele land voordoen.

India wordt snel een belangrijke motor van de wereldeconomie. En uw potentieel voor verdere uitbreiding, vooral dankzij uw mensen, lijkt grenzeloos.

We bevinden ons in een uitdagende wereld. Geopolitiek en wereldhandel worden verstoord.

En we moeten de mogelijkheden omarmen die onze nieuwe realiteit biedt, net zo goed als ons beschermen tegen de risicos.

Daarom werken we aan een overeenkomst om investeringen vrij te maken, barrières te verlagen, de toegang tot markten uit te breiden en toeleveringsketens te verbeteren, tot voordeel van beide partijen.

Als onderdeel van bredere inspanningen om onze vitale samenwerking te versterken in het licht van verschuivende wereldwijde geopolitieke en economische zandgronden.

We begrijpen allemaal het belang van de economische, handels- en investeringsrelatie tussen de EU en India. We hebben een wederzijds belang bij nauwere samenwerking over bilaterale en wereldwijde kwesties.

En ik denk niet dat het onredelijk is om te zeggen dat de kwaliteit van onze relatie niet alleen belangrijk is voor onszelf, maar voor de hele wereldeconomie.

De EU en India hebben twee van de grootste economieën ter wereld, gebouwd op innovatie en economische kansen, en ondersteund door onze gedeelde democratische principes.

We genieten van een blijvende samenwerking, met een solide basis voor samenwerking, vooral in sectoren waar innovatie en industrie elkaar ontmoeten.

Laat me herinneren dat de EU in 2024 de grootste handelspartner van India was, voor de VS en China. Meer dan 6.000 Europese bedrijven zijn actief in India, terwijl de totale bilaterale handelsvolume in goederen in 2023 140 miljard euro bereikte.

En terwijl de handel tussen onze economieën in het afgelopen decennium met ongeveer 90% is gegroeid, is er nog veel ruimte voor verdere groei.

Onze industrieën hebben de potentie om synergiën te creëren die technologische vooruitgang stimuleren, toeleveringsketens verbeteren en innovatie versnellen.

De automobielsector die onze economieën aandrijft, zou centraal moeten staan in de samenwerking.

Zoals Karl Benz, de Duitse uitvinder van de auto, naar verluidt heeft gezegd: “De liefde voor uitvinden sterft nooit.”

De expertise van Europa in engineering en groene technologieën, in combinatie met de groeiende markt en productiecapaciteiten van India, biedt een unieke mix die groei kan bevorderen, banen kan creëren en duurzaamheid in beide regios kan bevorderen.

Voor autoconstructeurs en fabrikanten van auto-onderdelen is de EU-India-relatie niet alleen een kwestie van handel.

Het gaat om hoogwaardig toegevoegde waarde-investeringen die duizenden banen zullen creëren in uw autofabrieken, zoals in de Volkswagen- en Mercedes-Benz-fabrieken in Pune.

En over het hele ecosysteem dat auto-onderdelen, apparatuur en software levert.

Het gaat ook om het delen van beste praktijken in de productie, investeren in onderzoek en ontwikkeling voor voertuigen van de volgende generatie, werken aan normen, en het aanpakken van wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering door middel van schonere, efficiëntere technologieën.

De automarkt in India groeit en bloeit.

Mijn doel is om ervoor te zorgen dat de FTA de tweerichtingshandel tussen India en de EU vergemakkelijkt onder voorwaarden van tariefliberalisering voor alle componenten, van motoren tot remmen.

Dit zou een win-win scenario zijn voor onze industrieën en zou in het bijzonder de introductie van geavanceerde nieuwe technologieën in India vergemakkelijken.

Door de kracht van onze automarkten te combineren - de derde en vierde grootste ter wereld - kunnen we de leiding nemen in het ontwikkelen van geavanceerde verbrandingsmotoren en elektrische voertuigen met geavanceerde batterijtechnologieën, en slimme mobiliteitsoplossingen die voldoen aan de behoeften van een veranderende wereld.

We maximaliseren nu onze inspanningen om de onderhandelingen tegen het einde van het jaar af te ronden, zoals afgesproken door de voorzitter van de Europese Commissie, von der Leyen, en premier Modi.

We streven ernaar een economisch zinvol, win-win pakket op te stellen dat echte toegevoegde waarde biedt voor bedrijven en consumenten, zowel in Europa als hier in India.

Dat stelt ons in staat om samen te werken op de gebieden waar samenwerking zinvol is.

Dat biedt u, de auto-industrie, de mogelijkheid om een toekomst te creëren waarin innovatie en duurzaamheid vooruitgang aandrijven.

De gesprekken zijn gaande - en ik moet zeggen dat, zoals altijd, Piyush een fantastische gastheer is wanneer we het genoegen hebben om naar India te komen voor onderhandelingen - en, gezien de politieke wil aan beide zijden, denk ik dat we op koers liggen om de deadline te halen.

Maar de FTA is slechts een deel van de bredere inspanning om de EU en India dichter bij elkaar te brengen. Onze strategische partnerschap wordt steeds belangrijker.

Of het nu gaat om het brengen van welvaart en het versterken van toeleveringsketens.

Of het bevorderen van onze klimaatdoelen.

Of het ontwikkelen van kritische opkomende technologieën.

Of het tegengaan van bedreigingen en werken aan een veiligere wereld, zowel regionaal als wereldwijd, door middel van veiligheid en verdediging.

Natuurlijk zullen we het niet over alles eens zijn. Maar als grote democratieën, in een steeds onzekerdere wereld, zijn er veel gebieden waar we kunnen samenwerken.

Het produceren van wederzijds voordelige en echte resultaten.

En ik weet zeker dat de automobielsector uiteindelijk een zeer duidelijke winnaar zal zijn.

Dank u.