Goedemiddag, dames en heren.
Het is een genoegen om vandaag bij u te zijn. Ik heb de eer gehad om met velen van u in contact te komen sinds ik de rol van Commissaris voor Financiële Diensten en de Unie van Sparen en Investeringen heb aanvaard.
Dit Financieel Forum biedt ons de kans om de pols van de financiële dienstensector te voelen, perspectieven uit te wisselen en een gezamenlijk begrip te ontwikkelen van de uitdagingen en kansen die voor ons liggen.
De laatste keer dat we elkaar in deze vorm ontmoetten, was in Warschau in april, en de stemming werd gekenmerkt door onzekerheid. Het vooruitzicht van nieuwe Amerikaanse tarieven hing zwaar, met voorspellingen die waarschuwden voor een ernstige impact op de EU-groei in het slechtste geval. Dat zou slecht nieuws zijn geweest voor Europese bedrijven, werknemers en burgers.
En het was in Warschau vorig april waar EU-financieministers samenkwamen om eenheid te beloven in het licht van de beslissing van de VS om onze handelsrelatie te verstoren.
Sindsdien zijn we, zoals de Commissievoorzitter in haar State of the Union-toespraak noemde, doorgekomen met de best mogelijke deal die er is, waardoor Europese bedrijven een voordeel krijgen ten opzichte van hun concurrenten. Maar het belangrijkste, en ik verwacht cruciaal voor velen in deze zaal, is dat het bedrijven de nodige stabiliteit heeft gegeven, evenals een kans om op adem te komen.
In deze tijd van mondiale onzekerheid is stabiliteit voor bedrijven niet vanzelfsprekend. Wij, als Europese Unie, moeten werken aan een situatie waarin externe factoren onze vooruitgang niet gemakkelijk kunnen ondermijnen. Dit onderstreept de noodzaak voor een competitiever Europa, en inderdaad, zoals we vorige week in de State of the Union-toespraak hoorden, onze mogelijkheid om ons eigen lot te bepalen.
De Competitiveness Compass die in januari werd aangekondigd, schetst de koers naar een sterker Europa, en de Unie van Sparen en Investeringen zal de brandstof leveren om onze bestemming te bereiken door de investeringscapaciteit van Europa vrij te maken.
Toen we elkaar voor het laatst ontmoetten, hadden we net de strategie van de Unie van Sparen en Investeringen gelanceerd. Welnu, zes maanden later zijn we al begonnen met leveren. Ik wil mijn opmerkingen vandaag gebruiken om te spreken over welke vooruitgang we de afgelopen maanden hebben geboekt en wat er om de hoek komt kijken.
In juni hebben we het eerste grote initiatief onder de strategie gelanceerd, met onze voorstellen om de EU-securitisatie nieuw leven in te blazen.
De hervormingen die we voorstellen, zullen de EU-securitisatiemarkt stimuleren, die in termen van relatieve omvang aanzienlijk achterblijft bij andere belangrijke rechtsgebieden. De markt voor securitisatie in Europa is ook zeer geconcentreerd, met 80 procent van de securitisatie-activiteit die plaatsvindt in slechts vijf lidstaten.
Net als de meeste andere delen van de SIU gaat dit voorstel over het kanaliseren van meer investeringen naar de echte economie. Het gaat om het stimuleren van groei, innovatie en het creëren van banen in de EU. Voor financiële instellingen creëert het nieuwe kansen om securitisaties uit te geven en kapitaal vrij te maken voor verdere leningen aan burgers en bedrijven. Voor investeerders biedt het meer keuze en diepere, dynamischere kapitaalmarkten.
Om dit te realiseren, hebben we ons gericht op het gemakkelijker en goedkoper maken van de markt om in te opereren, terwijl we de financiële stabiliteit waarborgen.
Het voorstel ligt nu in handen van het Europees Parlement en de lidstaten. Mijn diensten en ik staan klaar om hen te ondersteunen zodat we snel kunnen bewegen en positieve veranderingen op de grond kunnen leveren. En we moeten snel bewegen, de wereld wacht niet op ons.
Tijdens de zomer hebben we verder gewerkt aan de voorbereiding van de volgende elementen van de SIU-strategie. We hebben verschillende consultaties gelanceerd, en de respons van zowel het publiek als de industrie was sterk.
Ik weet zeker dat velen van u in deze zaal hebben bijgedragen, en ik wil u daar oprecht voor bedanken. Uw input en ervaring als praktijkmensen op de markt zijn van onschatbare waarde voor ons werk.
De volgende belangrijke items, die later deze maand worden gelanceerd, hebben betrekking op spaar- en investeringsrekeningen en financiële geletterdheid.
Ervaring in verschillende lidstaten, en inderdaad verder weg, laat ons zien dat spaar- en investeringsrekeningen, SIAs, een krachtig instrument kunnen zijn om de retailparticipatie in de kapitaalmarkten te stimuleren, vooral wanneer ze worden gecombineerd met de juiste prikkels, zoals belastingvoordelen.
Daarom zullen we een aanbeveling uitbrengen die lidstaten aanmoedigt om SIA-kaders aan te nemen, in lijn met de beste praktijken die we hebben geïdentificeerd. Hoewel we volledig respecteren dat belasting een nationale bevoegdheid is, toont het bewijs duidelijk aan dat prikkels belangrijk zijn voor de betrokkenheid van burgers. Ons voorstel zal ook richtlijnen bevatten over belastingprikkels.
Eenmaal gepubliceerd, zullen we de follow-up van de lidstaten nauwlettend volgen. Sommige hebben al regelingen getroffen. Maar velen doen dat niet, en hier ligt een echte kans om de deur te openen naar grotere investeringen en vermogensvorming voor hun burgers.
Daarnaast zullen we een communicatie lanceren over een alomvattende EU-strategie voor financiële geletterdheid. Te veel van onze burgers hebben nog steeds moeite om hun financiën effectief te beheren. Met de juiste kennis zou iedereen zich in staat kunnen voelen om geïnformeerde financiële beslissingen te nemen, beter te budgetteren en meer te sparen. Financiële geletterdheid zal ook het bewustzijn verhogen van de risicos en kansen van investeringsoplossingen.
Dit gaat over meer dan individuele veerkracht en welzijn, hoewel dat alleen al van vitaal belang is. Hogere financiële geletterdheid en bredere retailparticipatie zullen ook bijdragen aan meer financiering voor Europese bedrijven en prioriteiten.
We weten dat Europeanen enkele van de beste spaarders ter wereld zijn, en hier ligt een kans voor Europeanen om deel uit te maken van de oplossing, terwijl ze profiteren van het succes van Europa.
Als we verder kijken dan de komende weken, richting het einde van het jaar, zullen we een pakket over pensioenen publiceren, evenals voorstellen over marktintegratie en toezicht.
Over pensioenen kan een sterker aanvullend pensioenstelsel een dubbele functie vervullen: burgers meer financiële zekerheid bieden bij pensionering, en tegelijkertijd helpen om langetermijnbesparingen in de kapitaalmarkten en strategische investeringen die de EU-economie stimuleren te kanaliseren. Dit is des te belangrijker nu we te maken hebben met gemeenschappelijke demografische uitdagingen in heel Europa.
Pensioenen zijn van nature langetermijn. Daarom zijn ze zulke krachtige aanjagers van de ontwikkeling van de kapitaalmarkten. Het is geen toeval dat de lidstaten met de meest geavanceerde aanvullende pensioensystemen ook die zijn met de diepste kapitaalmarkten. Mijn visie is om dit succes in de hele Unie te zien gerepliceerd.
Natuurlijk blijven pensioenen een nationale bevoegdheid, en lidstaten bevinden zich op zeer verschillende ontwikkelingsniveaus. Daarom zullen we een aanbeveling uitbrengen over automatische inschrijving voor beroepspensioenen, pensioenvolgsystemen en dashboards, waarbij we richting geven aan de beste praktijken voor degenen die deze tools willen introduceren of versterken.
Parallel daaraan zullen we gerichte wijzigingen voorstellen in de IORP II- en PEPP-kaders. Voor IORP II ligt onze focus op het brengen van meer transparantie over kosten en rendementen, sterkere risicobeheer en het waarborgen van een groter langetermijnwaarde voor leden - de werknemers en burgers wiens spaargelden zij beheren. Voor PEPP zullen we voorstellen om het kader efficiënter en aantrekkelijker te maken voor investeerders en aanbieders. Beide hervormingen zijn ontworpen om meer spaargelden te mobiliseren voor productieve investeringen.
Buiten pensioenen en binnen dezelfde tijdlijn werken we ook aan de bevordering van marktintegratie.
Tegen het einde van het jaar zullen we een wetgevend pakket presenteren over handel, post-handelsprocessen en vermogensbeheer. Het doel is om grensoverschrijdende barrières te verwijderen, administratieve kosten te verlagen en de regels te vereenvoudigen.
Terwijl we vorderen naar diepere marktintegratie, is het cruciaal dat het EU-toezichtkader zich ook ontwikkelt. Feedback uit de industrie benadrukt uitdagingen zoals uiteenlopende toezichtpraktijken, duplicaties en inconsistente toepassing van EU-wetgeving. Dit creëert extra kosten, complexiteit en juridische onzekerheid voor operators. Bovendien hebben toezichthouders geen samenhangend overzicht over grensoverschrijdende entiteiten en activiteiten, en is de coördinatie beperkt in het geval dat actie nodig is buiten een nationale context.
Dit ondermijnt de concurrentiepositie, ontmoedigt grensoverschrijdende activiteiten en maakt de EU een minder aantrekkelijke investeringsbestemming.
We overwegen twee wegen om deze problemen aan te pakken:
Eerst overwegen we een voorstel om toezichtbevoegdheden over te dragen aan ESMA voor de meest significante grensoverschrijdende entiteiten. In dit verband kijken we naar mogelijke gecentraliseerde supervisie van bepaalde marktinfrastructuren, zoals centrale tegenpartijen, centrale effectenbewaarinstellingen en handelslocaties. We zien ook het voordeel van meer gecentraliseerde supervisie voor nieuwe en snel evoluerende gebieden waar toezichtscapaciteiten moeten voldoen aan de eisen, zoals Crypto Asset Service Providers.
Deze gerichte centralisatie van toezicht wordt nog logischer in een context waarin marktbarrières worden verwijderd, wat aanzienlijke ruimte biedt voor verhoogde grensoverschrijdende activiteiten in onze Unie van Sparen en Investeringen. Dit vereist op zijn beurt voldoende toezichtcapaciteit om met grensoverschrijdende situaties om te gaan.
Laat me duidelijk zijn, het overdragen van toezicht aan ESMA zou nationale autoriteiten niet aan de kant schuiven; integendeel, het zou efficiënte samenwerking met nationale autoriteiten impliceren, in het belang van betere controle en beter geïnformeerde besluitvorming.
Parallel daaraan zullen de inspanningen doorgaan om het gebruik en de effectiviteit van toezichtsconvergentietools te verbeteren, die momenteel een beperkte toepassing hebben.
Dit alles zou wijzigingen in de governance- en besluitvormingsprocessen van ESMA impliceren, en we hebben verschillende modellen te overwegen op basis van andere bestaande modellen van gecentraliseerd toezicht.
Zoals bij elke grote hervorming vereist het opbouwen van een echte Unie van Sparen en Investeringen collectieve overtuiging en betrokkenheid vanuit elke hoek van de Unie.
Ik heb het tot een prioriteit gemaakt om elk lidstaat te bezoeken, en ik ben vastbesloten om dat tegen het begin van volgend jaar voor elkaar te krijgen.
In elke hoofdstad die ik heb bezocht, is de boodschap hetzelfde. Belanghebbenden zien de duidelijke, tastbare voordelen van onze strategie. En in elke hoofdstad heb ik duidelijk gemaakt dat zodra de voorstellen op tafel liggen, het onze gezamenlijke verantwoordelijkheid is om van theorie naar praktijk te gaan, en snel.
Voordat ik eindig, wil ik terugkomen op iets dat ik de laatste keer dat we in dit forum bijeenkwamen, zes maanden geleden, heb uiteengezet: mijn visie voor de SIU.
Ik wil duidelijk zijn dat we binnen de Commissie niet de intentie of de wens hebben om enige andere markt te repliceren.
Op dezelfde manier als Europa een nieuw pad voor zichzelf heeft gecreëerd door de oprichting van de interne markt, die de wereldhandel aanzienlijk heeft getransformeerd en onze mondiale positie heeft versterkt, hebben we de potentie om dit opnieuw te doen met onze financiële markten.
De Unie van Sparen en Investeringen is Europees van ontwerp, gedreven door onze collectieve wens naar concrete positieve impact voor burgers, en gebouwd op onze kernwaarden van diversiteit, inclusie en empowerment.
Het zal een vicieuze cirkel van investeringen creëren, waarin onze burgers kunnen investeren in hun eigen toekomst en in de toekomst van onze economie.
Laat me onderstrepen dat dit project geen poging is om de VS, het VK of enige andere bestaande markt te repliceren; het is een poging om iets geheel nieuws en authentiek Europees te creëren, geworteld in onze eigen waarden.
Ik wil u allemaal bedanken voor uw voortdurende steun in deze inspanning, en ik kijk ernaar uit om uw feedback te horen over onze aankomende voorstellen.
Dank u.