Goedenavond. Bedankt voor de uitnodiging om deze avond bij u te zijn.
Het belang van de luchtvaartsector in Europa kan niet worden overschat.
Het bindt ons samen en verbindt ons met de wereld.
De EU heeft lange tijd haar strategische en symbolische belang erkend.
Inderdaad, een van de grote prestaties van de EU in de afgelopen 30 jaar is het bouwen van - stukje bij beetje - de enkele EU-luchtvaartmarkt.
Het is s werelds grootste en meest succesvolle voorbeeld van regionale marktintegratie en liberalisering in het luchtvervoer.
Dit heeft het mogelijk gemaakt dat de concurrentie kan bloeien, wat reizigers betere connectiviteit en lagere tarieven biedt.
Bij het doen hiervan heeft het de vrije beweging van mensen en goederen door het hele continent gefaciliteerd, in lijn met de fundamentele aspiraties van de Europese Unie.
In concrete termen is de luchtvaart een sterke motor voor economische groei, ondersteunt het bijna vijf miljoen banen en draagt het €300 miljard bij aan het Europese BBP.
Dus, de luchtvaartsector is werkelijk een pijler van de connectiviteit, concurrentiekracht en autonomie van Europa - en een hoeksteen van de Europese integratie.
Maar natuurlijk heeft de sector in de afgelopen jaren aanzienlijke uitdagingen - of turbulentie - ondervonden.
We herinneren ons allemaal de beelden van lege luchthavens en gegronde vliegtuigen tijdens de donkerste dagen van de COVID-19-pandemie, waarbij het aantal vluchten in Europa in 2020 alleen al met 55% daalde.
Vandaag, terwijl we herstellen van de impact van de pandemie, blijft het geconfronteerd worden met sterke tegenwind.
Sommige van deze uitdagingen zijn uniek voor de luchtvaartsector, terwijl andere worden gedeeld door alle Europese industrieën en bedrijven.
Ze omvatten sterke internationale concurrentie, hoge niveaus van onzekerheid en de noodzaak om te decarboniseren.
Daarbovenop beïnvloeden ook veiligheidsbedreigingen onze luchtvaartsector.
Inderdaad, alleen al dit weekend hebben we een reeks cyberaanvallen gezien die de operaties op enkele van de grootste luchthavens van Europa verstoorden, wat resulteerde in vertragingen en annuleringen.
Dus, de uitdagingen waarmee de luchtvaartsector wordt geconfronteerd zijn veelzijdig en onmiddellijk.
Vanavond wil ik graag spreken over de inspanningen van de Europese Commissie om onze bedrijven te helpen deze diepgaand uitdagende periode te navigeren door de concurrentievermogen van Europa te verbeteren, met een specifieke focus op onze vereenvoudigingsagenda.
Al decennia faalt de Europese economie om het volledige gebruik van zijn activa te maken om welvaart en groei te maximaliseren.
Dit is het meest duidelijk in ons falen om gelijke tred te houden met internationale concurrenten zoals de VS en China als het gaat om productiviteitsgroei en innovatie.
Onze fundamentele economische activa - waaronder de interne markt, de rechtsstaat, sterke instellingen en een hoogopgeleide beroepsbevolking - hebben de EU in staat gesteld om een reeks economische schokken en crises in de afgelopen jaren te navigeren.
Echter, met aanhoudende wereldwijde handelsspanningen, verschuivende allianties, revolutionaire technologische veranderingen en een oorlog die blijft woeden op ons continent, zijn we getuige van een overgang naar een nieuwe wereld waarin Europa snel zijn plaats moet vinden.
De turbulente wereld van vandaag biedt daarom de sterkst mogelijke prikkel tot actie.
De Europese Commissie heeft al een goede start gemaakt met het implementeren van onze bredere concurrentiestrategie - de Competitiveness Compass - over de drie pijlers die in het Draghi-rapport zijn geïdentificeerd, namelijk het dichten van de innovatiekloof, het maken van decarbonisatie een groeimotor, en het verminderen van afhankelijkheden van de buitenwereld.
Vereenvoudiging is een cruciaal element van de Compass.
Inderdaad, de Europese Commissie heeft het verlichten van de regulatoire lasten die we op onze bedrijven leggen geïdentificeerd als een centrale pijler van onze bredere inspanning om de concurrentievermogen van Europa te verbeteren.
Ik weet zeker dat jullie allemaal, tot nu toe, bekend zijn met de algemene doelstellingen van onze vereenvoudigingsagenda.
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in deze kamer de inspanningen om regulatoire incoherentie, onnodige complexiteit in de wetgeving en overrapportage aan te pakken, verwelkomt.
Door dit te doen, zullen we bedrijven in staat stellen hun tijd, energie en middelen weg van papierwerk en richting innovatie, investering en groei te heroriënteren.
Dit geldt vooral voor die industrieën en sectoren die het meest blootgesteld zijn aan wereldwijde concurrentie, zoals de luchtvaartsector.
We kunnen simpelweg niet verwachten dat Europese bedrijven effectief concurreren met de rest van de wereld wanneer ze geconfronteerd worden met bureaucratische lasten en kosten thuis die hun internationale concurrenten niet hoeven te dragen.
We moeten het speelveld gelijk maken.
Nu ik heb gesproken over wat onze vereenvoudigingsagenda is, is het ook belangrijk om duidelijk te maken wat het niet is.
Vereenvoudiging betekent niet deregulering.
Het vertegenwoordigt geen race naar de bodem of een poging om Europese excellentie of hoge normen op te offeren.
Dit zou kortzichtig en contraproductief zijn, vooral voor de luchtvaartsector.
Het betekent ook niet dat de Europese Commissie niet langer toegewijd is aan het bereiken van de groene transitie.
Zoals ik al zei, is het verzoenen van de noodzaak om te decarboniseren met het stimuleren van concurrentievermogen een belangrijk element van het Draghi-rapport en onze Competitiveness Compass.
Ik ben ervan overtuigd dat we hoge normen kunnen handhaven en onze industrieën kunnen blijven decarboniseren terwijl we de regulatoire lasten voor bedrijven verlichten door onze regels eenvoudiger, proportioneel en gemakkelijker te navigeren te maken.
We hebben geluisterd naar degenen die onze regels en voorschriften navigeren bij het ontwerpen van onze vereenvoudigingsvoorstellen.
In feite is een dialoog met praktijkmensen ingebed in de vereenvoudigingsstrategie van de Europese Commissie.
Elke Commissaris moet per jaar twee zogenaamde implementatiedialogen met belanghebbenden houden.
Het voorziet ook in dat de diensten van de Commissie regelmatig contact hebben met praktijkmensen op de grond via realiteitscontroles.
Eigenlijk is dit een praktijk die we hebben gebaseerd op de praxis checks van Duitsland.
Deze twee nieuwe consultatiebenaderingen zullen ons helpen te identificeren wat werkt en wat moet worden verbeterd in de toepassing van EU-regels, goede praktijken bevorderen en zinvolle vereenvoudigingsvoorstellen voorbereiden.
Ik waardeer uw uitnodiging om deze avond bij u te zijn als een andere gelegenheid voor dergelijke betrokkenheid.
Deze betrokkenheid heeft al invloed gehad op onze voorstellen en geleid tot echte veranderingen die een echt verschil kunnen maken voor bedrijven op de grond.
Sinds het begin van het jaar heeft de Europese Commissie zes vereenvoudigingsomnibusvoorstellen gepresenteerd, waaronder in de landbouw, defensie, due diligence en duurzaamheid rapportage.
Een conservatieve schatting plaatst de jaarlijkse besparingen die voortvloeien uit deze vereenvoudigingsvoorstellen op ongeveer €8.4 miljard.
Verdere omnibusvoorstellen zijn in de komende maanden onderweg, waaronder over digitale en milieueisen.
Maar dit is pas het begin.
Ons algemene doel is om administratieve procedures te vereenvoudigen om de kosten met 25% voor alle bedrijven en met 35% voor KMOs te verlagen.
Dit betekent het snijden van ongeveer €37.5 miljard aan jaarlijkse administratieve kosten tegen het einde van het mandaat van deze Commissie in 2029.
Tot slot, dames en heren, is het waarborgen van onze welvaart afhankelijk van het creëren van een regulatoire omgeving die werkt voor onze burgers en bedrijven, niet ertegen.
We willen dat onze regels de concurrentievermogen stimuleren, niet lasten opleggen.
De vereenvoudigingsagenda van de Europese Commissie zal helpen ervoor te zorgen dat de EU-luchtvaartsector concurrerend blijft, zijn leiderschapspositie handhaaft en blijft groeien.
Uw succes zal een Europees succes zijn.
Bedankt. Merci. Danke.