Goedenavond,
We hebben vanochtend zeer goede discussies gehad met de ministers van Visserij over belangrijke onderwerpen, inclusief tijdens de lunch, en ik wil Jacob en het hele team van het Deense voorzitterschap bedanken voor het organiseren en leiden van deze bijeenkomst op zon efficiënte manier.
Bij de aankomende onderhandelingen met onze partners streven we naar uitgebreide en tijdige overeenkomsten om stabiliteit voor onze visserijsector te bieden, maar ook om kwetsbare bestanden te beschermen.
De uitwisseling toonde aan dat de onderhandelingen zeer uitdagend zullen zijn, aangezien verschillende belangrijke bestanden uitgeput zijn, terwijl de sociaal-economische stabiliteit van onze sector afhankelijk is van gezonde visbestanden.
Ik heb de ministers gerustgesteld dat de Commissie zich zal inzetten voor de EU-belangen en duurzaamheid zal waarborgen op milieu-, sociale en economische dimensies.
Wat het VK betreft, waarderen de lidstaten dat de overeenkomst van mei die voortdurende wederzijdse toegang tot wateren tot 30 juni 2038 waarborgt, een ongelooflijke belangrijke prestatie was. Maar er werd ook bezorgdheid geuit, aangezien verschillende bestanden, vooral in de Keltische Zee, zich in een kritieke toestand bevinden, met een negatieve trend die de afgelopen jaren is waargenomen. We moeten beslissend handelen om deze trends om te keren.
Wat Noorwegen betreft, dit is uiteraard een van onze dichtstbijzijnde bondgenoten en partners, maar wat de visserij betreft blijven de relaties uitdagend. We zijn in voortdurende bilaterale betrokkenheid met Noorwegen, zowel op technisch als politiek niveau, om verschillende openstaande kwesties aan te pakken en zullen ons in de aankomende onderhandelingen inzetten met een sterke en verenigde EU-positie om een eerlijke en evenwichtige overeenkomst te bereiken. Na de unilaterale vermindering van de toegang voor Atlanto-Scandian haring vorig jaar zal het bijzonder belangrijk zijn om de traditionele toegangsniveaus voor onze vissers te herstellen.
Wat de consultaties met kuststaten betreft, staan we voor aanzienlijke uitdagingen voor makreel als gevolg van de verslechterde toestand van de voorraad, die is verergerd door overbevissing door sommige van onze partners. De Commissie zal proberen een overeenkomst te bereiken om overmatige visserij voor de pelagische bestanden in de Noordoost-Atlantische Oceaan aan te pakken, terwijl de EU-belangen worden beschermd.
In dit verband wil ik ook welkom heten dat de Raad vandaag formeel de zogenaamde “Regeling voor Onhoudbare Visserij” heeft aangenomen. Met deze herziene regeling, die we eerder dit jaar met het Europees Parlement en de lidstaten hebben onderhandeld, hebben we nu een sterker instrument om samenwerking richting duurzame en verantwoordelijke gedragingen te stimuleren en onhoudbare visserijpraktijken door derde landen aan te pakken. Dit is een cruciale stap vooruit om een gelijk speelveld voor onze vloot te waarborgen.
De Raad van vandaag gaf me ook de kans om meer in detail de implicaties van het nieuwe MFK voor visserij en oceaanbeheer uit te leggen. Dit was onze eerste formele uitwisseling nadat de Commissie haar pakket in juli heeft gepresenteerd. Hoewel er brede overeenstemming was over de noodzaak om grotere integratie, flexibiliteit en effectiviteit te waarborgen en bureaucratie te verminderen, heb ik goed genoteerd dat er een aantal zorgen en vragen zijn geuit door lidstaten.
Ik wil de ministers bedanken voor hun openheid en voor de eerlijke discussies, die me in staat stelden duidelijke antwoorden en verduidelijkingen te geven, die hopelijk bestaande misverstanden kunnen wegnemen voordat de onderhandelingen beginnen.
Laat me een paar punten onderstrepen die ik heb gemaakt:
- Visserij- en oceaan gerelateerde beleidsmaatregelen zijn zeer goed ondergebracht en weerspiegeld in de drie belangrijkste fondsen onder het nieuwe MFK: het Europees Fonds voor economische, sociale en territoriale cohesie, landbouw en plattelandsontwikkeling, visserij en maritieme, welvaart en veiligheid die de Nationale en Regionale Partnerschapsplannen (NRP-plannen) zullen financieren.; het Europees Concurrentiefonds en Horizon Europa; en het Global Europe Instrument.
- Het Fonds dat de NRP-plannen financiert, omvat een minimumbedrag van €2 miljard dat aan sommige gebieden van onze beleidsmaatregelen zal worden toegewezen. Maar dit is slechts een minimumbedrag. Lidstaten kunnen dit aanvullen om aanvullende behoeften te ondersteunen. In feite heeft de steun die beschikbaar is onder het volgende MFK het potentieel om verder te gaan dan de EMFAF-begroting 2021-2027. Het zal aan de lidstaten zijn om strategische keuzes te maken in deze zin.
- Een nieuw instrument: de EU-faciliteit zal helpen bij de uitvoering van de NRP-plannen. De Commissie kan het snel gebruiken om de uitvoering van de plannen te ondersteunen, inclusief wat betreft visserijcontrole, gegevensverzameling of om te reageren op crises en onverwachte gebeurtenissen.
- De specificiteit van elk beleid wordt aangepakt via aparte aanvullende wetgevende voorstellen, waaronder één die visserij- en oceaanbeleid dekt en de voorwaarden voor de uitvoering van de Unie-steun aan de CFP, het Europees Oceaanpact en het maritieme en aquacultuurbeleid schetst. Ik zal de onderhandelingen met het Europees Parlement en de Raad over dit voorstel leiden en kijk uit naar constructieve en vruchtbare discussies.
Dank u