Geachte Gouverneur. Excellenties. Dames en heren.

Goedemorgen iedereen. Tere hommikust.

Het is altijd een genoegen om terug te keren naar het mooie Tallinn aan de oevers van de Baltische Zee, dat in de afgelopen jaren een beetje een NAVO-meer is geworden!

Ik ben zeer blij om deel te nemen aan dit forum dat de meningen en inzichten van zulke vooraanstaande sprekers verzamelt over zon belangrijke prioriteit.

Elk van de Baltische staten heeft in de afgelopen twee decennia een dramatische economische transformatie ondergaan.

Lidmaatschap van de EU en de NAVO, samen met toetreding tot de eurozone, heeft duidelijk de stabiliteit, veiligheid en kansen geboden die nodig zijn voor onze economieën om eindelijk hun volledige potentieel te realiseren.

Deze sterke prestaties ondersteunen ook de omarming van innovatieve technologieën door de Baltische staten.

Ergens is deze toewijding duidelijker dan in Estland, dat een reputatie heeft verworven als de meest geavanceerde digitale samenleving ter wereld.

Het is dan ook bijzonder gepast dat we in Tallinn bijeenkomen om de kansen die de digitale euro biedt te bespreken.

Vandaag wil ik mijn opmerkingen richten op hoe de digitale euro de strategische autonomie van Europa kan verbeteren en onze paraatheid kan vergroten om te reageren op opkomende bedreigingen.

Maar laat me eerst beginnen met het geven van een breder perspectief op de noodzaak om de digitale euro in te voeren.

Technologie blijft zich in een adembenemend tempo ontwikkelen, wat de manier waarop we leven, werken en met elkaar omgaan verandert.

En we moeten ons voortdurend aanpassen om bij te blijven.

Dit omvat ook hoe we onze valuta gebruiken.

Tegenwoordig kiezen steeds meer Europeanen ervoor om digitaal te betalen.

Het aandeel contante betalingen in de eurozone is tussen 2019 en 2024 gedaald van 72% naar 52% bij de kassa.

In feite behoort Estland tot de eurozone landen met het laagste aandeel contante betalingen bij de kassa en het hoogste aantal kaartbetalingen per hoofd van de bevolking.

De digitale euro is ontworpen om in te spelen op de uitdagingen en kansen die deze transitie met zich meebrengt.

Eigenlijk heeft Europa de volledige voordelen van de digitale revolutie, die door het internet is gebracht, niet kunnen plukken.

We betalen daar nu nog de prijs voor, met de productiviteitskloof tussen de EU en de VS die vandaag grotendeels wordt verklaard door de technologiesector.

De digitale euro biedt een andere belangrijke kans om technologie te omarmen die toekomstige economische groei zal beschermen, faciliteren en stimuleren.

Wat betreft de rol van de digitale euro in het verbeteren van de strategische autonomie van Europa.

In een meer gefragmenteerde wereld, waar transactionele diplomatie steeds vaker multilateraliteit vervangt, moet de EU een sterkere globale actor worden.

Dit betekent het verminderen van de afhankelijkheden die ons kunnen belemmeren om strategische beleidsmaatregelen na te streven die in overeenstemming zijn met onze eigen waarden en belangen.

Tegenwoordig wordt de ruimte die wordt achtergelaten door het afnemen van contante betalingen grotendeels opgevuld door niet-EU-betaaloplossingen.

In feite domineren internationale kaartschemas nog steeds het Europese retailbetalingslandschap, waarbij 13 eurozone landen volledig afhankelijk zijn van internationale kaartschemas voor kaarttransacties.

Estland is een van die landen waar internationale schemas de betalingskaartmarkt volledig domineren.

Deze sterke afhankelijkheid van het Europese retailbetalingslandschap van buitenlandse spelers vertegenwoordigt een zwakte op het gebied van onze strategische autonomie.

Het volledig afstaan van technologische controle over de economie van de EU aan anderen belemmert de mogelijkheid van Europa om autonoom op het wereldtoneel te handelen.

Het maakt Europese betalingssysteem kwetsbaar voor dreigingen om zich terug te trekken of wijzigingen aan te brengen in de diensten die door deze internationale aanbieders worden geleverd.

Het loopt het risico Europa te relegateren tot de rol van beleidsontvanger in plaats van beleidsmaker.

De digitale euro kan helpen deze risicos te verminderen door ervoor te zorgen dat de eurozone controle behoudt over haar financiële en betalingsinfrastructuur.

Het kan onmiddellijk een pan-eurogebied betaalmiddel bieden en ook Europese particuliere initiatieven ondersteunen die zich over het eurogebied verspreiden.

De digitale euro zou ook voordelig zijn voor handelaren, die transparante, lagere kosten zouden betalen voor het accepteren van digitale betalingen.

Het kan een belangrijke pijler zijn voor het versterken van de strategische autonomie van de EU door de veerkracht van de euro ten opzichte van andere valuta, betaalsystemen en stablecoins die niet in euro zijn genoteerd, te vergroten.

Er is dus een grote en groeiende strategische betekenis aan het digitale europroject in het licht van het snel veranderende en uitdagende geopolitieke landschap waarin Europa zich bevindt.

De introductie van de digitale euro is een verklaring van onze vastberadenheid om ervoor te zorgen dat Europa zijn eigen lot nog steeds zal bepalen in deze steeds gefragmenteerdere wereld.

Ten tweede, wat betreft paraatheid.

Hier, vanuit de Baltische staten, kunnen we heel duidelijk zien dat Europa wordt geconfronteerd met een nieuwe realiteit die wordt gekenmerkt door groeiende bedreigingen en diepe onzekerheid.

Sinds Rusland zijn grootschalige invasie van Oekraïne begon, hebben we een nieuwe golf van sabotage, buitenlandse informatie-manipulatie en -inmenging, elektronische oorlogvoering en hybride en cyberaanvallen gezien.

Bijna elke dag zien we nu pogingen om te testen, te onderzoeken en te provoceren door het luchtruim van de Unie te schenden, ook hier in Estland.

De Baltische staten hebben consistent hun partners gewaarschuwd voor de risicos die Rusland en het Kremlin-regime met zich meebrengen.

Maar niet iedereen ziet het gevaar.

In deze context hebben beleidsmakers op elk niveau de verantwoordelijkheid om alle mogelijke stappen te ondernemen om onze kwetsbaarheid voor verstoringen en aanvallen te verminderen.

Daarom heeft de Europese Commissie eerder dit jaar een paraatheidsstrategie gepresenteerd - ons actieplan om effectief te reageren op opkomende bedreigingen.

De snelle digitalisering van onze samenlevingen gaat ook gepaard met een verhoogde blootstelling aan cyberrisicos.

Europese betalingssysteem zijn niet immuun voor deze bedreigingen.

Door een digitaal betaalmiddel te bieden dat is gebouwd op Europese infrastructuur en normen, vermindert de digitale euro de afhankelijkheid van ons betalingslandschap van aanbieders uit derde landen.

Het voorstel van de Commissie draagt ook bij aan paraatheid door ervoor te zorgen dat de digitale euro offline functionaliteit heeft, waardoor betalingen kunnen plaatsvinden, zelfs in situaties van connectiviteitsuitval.

Digitale eurotransacties zullen ook worden beschermd door de Digital Operational Resilience Act, die ervoor zorgt dat financiële instellingen die in Europa opereren, kunnen weerstaan, reageren op en herstellen van ICT-onderbrekingen, zoals cyberaanvallen of systeemstoringen.

De digitale euro kan dus een belangrijke rol spelen bij het verminderen van kwetsbaarheden en het verbeteren van onze paraatheid door de veerkracht van onze betalingssysteem te verbeteren.

Het is belangrijk om hier op te merken dat de digitale euro contant geld zal aanvullen en niet zal vervangen.

Als teken van de vastberadenheid van de Commissie om het recht om in euro contant te betalen en gemakkelijk toegang tot contant geld te waarborgen, heeft de Commissie een verordening voorgesteld over de wettelijke betaalmiddelen van eurocontant geld naast het voorstel voor de digitale euro.

Laat me nu een korte update geven over waar we staan in het wetgevingsproces om de digitale euro werkelijkheid te maken.

De Europese Commissie heeft al twee jaar geleden haar wetgevingsvoorstel voor een digitale euro gepresenteerd.

Sindsdien hebben we langzame maar gestage vooruitgang gezien.

Vandaag blijven de discussies gaande in de Raad en het Europees Parlement.

Het is normaal dat onderhandelingen over zon complex en ingrijpend voorstel tijd kosten.

Echter, gezien de uitdagingen die ik al heb genoemd, is er nu een groeiende urgentie om politieke overeenstemming te bereiken en de resterende openstaande kwesties aan te pakken.

Daarom verwelkom ik de ambitie van het Deense voorzitterschap om tegen het einde van het jaar tot een gemeenschappelijke aanpak in de Raad te komen.

De tijd om te handelen is nu, om zowel de ECB als de particuliere sector de juridische zekerheid te geven die nodig is om zich voor te bereiden op de digitale euro.

Deze juridische zekerheid kan alleen worden bereikt door de aanneming van de verordening.

Tot slot, dames en heren, onze valuta moet blijven evolueren naast de geopolitieke en technologische verschuivingen die onze wereld vormgeven.

De euro is een teken geworden van de economische kracht van Europa en een symbool van Europa in de wereld.

In 2026 zal de eurozone zijn 21e lid verwelkomen, Bulgarije.

De valuta die de welvaart van 21 eurozone landen moet aandrijven, moet nu volledig de technologieën van de 21e eeuw omarmen.

De digitale euro is niet alleen een innovatie, het is noodzakelijk om onze strategische autonomie te bevorderen, de veerkracht van de Europese detailhandelsbetalingen te verbeteren en de kansen van het digitale tijdperk te benutten.

Dank u nogmaals voor deze uitnodiging om hier in Tallinn te spreken.

De drijfveren van Estland op het gebied van digitale beleid zullen instrumenteel zijn in het bevorderen van dit dossier naar een succesvol resultaat.

Hartelijk dank. Ik kijk uit naar de discussies van vandaag.