Commissaris Albuquerque opmerkingen:
Goedemorgen, dames en heren, en bedankt dat u hier bent.
In het hart van onze visie op de besparingen en investeringen Unie ligt een eenvoudige maar krachtige katalysator: burgers in staat stellen hun rijkdom te laten groeien via de kapitaalmarkten.
Daarom hebben we vandaag onze Financiële Geletterdheid Strategie en onze blauwdruk voor Spaar- en Investeringsrekeningen aangenomen.
We horen vaak praten over financieel beheer of planning alsof het een ingewikkelde theorie is die voorbehouden is aan experts. Maar de waarheid is dat we allemaal elke dag leven en ademhalen in financieel beheer. Denk aan de beslissingen die u in de afgelopen 24 uur heeft genomen. Heeft u uw mobiele bankapp gecontroleerd, geld overgemaakt, een rekening betaald? Dat is financieel beheer. Stond u in de supermarkt en woog u de goedkopere optie tegen de voorkeur? Dat is financieel beheer.
Dus volgen we onder de SIU twee parallelle paden om burgers in staat te stellen hun geld vol vertrouwen te beheren en hun rijkdom te laten groeien. Het ene pad gaat over kennis, het andere over toegang. Ik zal elk van deze in turn behandelen.
Onze niveaus van financiële geletterdheid in Europa zijn te laag. Minder dan een vijfde van de Europeanen is zeer financieel geletterd, en dit is nog erger als we kijken naar de meest kwetsbaren in onze samenleving.
Burgers moeten budgetteren, financiële producten en diensten navigeren, fraude vermijden en cruciale lange termijn keuzes maken over schulden, sparen en pensioen, maar we bieden hen deze essentiële vaardigheden niet aan als onderdeel van basisonderwijs of op een later stadium. Helaas moeten de meesten van ons leren terwijl we gaan, vaak door middel van vallen en opstaan, en dit leidt tot stress rondom geldbeheer.
Onze Financiële Geletterdheid Strategie is erop gericht om geldbeheer gemakkelijker te maken, en ondersteunt Europeanen in elke fase van hun leven: van kinderen die leren hoe geld werkt, tot volwassenen die een budget beheren of zich voorbereiden op pensioen.
Financiële educatie is meer dan het begrijpen van cijfers – het is een hulpmiddel dat kan bijdragen aan financiële inclusie en Europeanen kan helpen financiële zekerheid en onafhankelijkheid te waarborgen. Het kan mensen in staat stellen om met vertrouwen gebruik te maken van de kansen die financiële producten en diensten bieden, inclusief innovatieve.
De strategie is gebaseerd op vier pijlers die omvatten
coördinatie en uitwisseling van beste praktijken tussen alle lidstaten;
communicatie en bewustwording door middel van EU-brede campagnes en een netwerk van ambassadeurs om ervoor te zorgen dat initiatieven het breedste publiek bereiken;
het veiligstellen van cruciale financiering voor initiatieven en onderzoek naar financiële geletterdheid via bestaande EU-kanalen; en ook
het monitoren van de voortgang en het beoordelen van de impact door middel van regelmatige Eurobarometer-enquêtes en de ontwikkeling van effectieve evaluatietools.
Maar meer kennis en begrip is slechts een deel van de oplossing. Het tweede deel van het pakket dat vandaag is aangenomen, gaat over het creëren van gemakkelijker en betere toegang tot investeren, zodat burgers deze kennis goed kunnen benutten.
Ik beschrijf sparen en investeren vaak als twee zijden van dezelfde munt. Beide zijn essentieel, maar in Europa vertrouwen we voornamelijk op één. Veel hiervan komt neer op kennis en toegang.
De realiteit is dat Europa momenteel een ontwikkelde cultuur van detailhandel-investeringen mist. Voor veel Europeanen lijkt investeren ondoorzichtig, complex en voorbehouden aan degenen met een overvloed aan beschikbare inkomsten en spaargeld. Dit is een misvatting die ik wil ontmantelen. Ik wil dat elke Europese burger weet dat investeren voor velen is, niet alleen voor weinigen.
Natuurlijk zijn er risicos verbonden aan investeren – maar zonder risico kan er geen rendement zijn. Op de middellange tot lange termijn kan investeren helpen om de spaargelden van huishoudens te beschermen tegen inflatie, deze te laten groeien en burgers in staat te stellen hun financiële doelen te bereiken.
En geld op uw investeringsrekening storten mag niet moeilijker zijn dan geld op uw spaarrekening storten, en het moet mogelijk zijn vanaf slechts tien euro.
Dit is de hele premisse achter onze nieuwe Blauwe Afspraak voor Spaar- en Investeringsrekeningen of SIAs. We weten dat deze rekeningen werken. Ze zijn in verschillende landen in Europa en daarbuiten succesvol gebleken. Nu willen we die kans uitbreiden naar elke Europese burger.
Onze blauwdruk haalt de beste praktijken uit de meest succesvolle kaders in Europa en daarbuiten.
Het is ontworpen rond de principes van eenvoud, gebruiksgemak en concurrentie tussen aanbieders.
Dit betekent het creëren van een kader dat een breed scala aan aanbieders, zoals banken en beleggingsmaatschappijen, inclusief neobrokers, in staat stelt om SIAs aan te bieden en het aanmoedigen van eenvoudige overdracht en overdraagbaarheid tussen rekeningen.
Onze aanbeveling omvat het aanbieden van een breed scala aan investeringsmogelijkheden, terwijl we excessief risicovolle en speculatieve producten uitsluiten. En laten we duidelijk zijn: burgers die besluiten te investeren, hebben altijd de volledige controle over welke financiële producten en economische sectoren ze kiezen om in te investeren.
We moedigen lidstaten ook sterk aan om eenvoudige, gerichte belastingvoordelen en gestroomlijnde belastingprocedures in te voeren om investeren zo eenvoudig mogelijk te maken. Mijn collega Wopke Hoekstra zal binnenkort terugkomen op die belastingaspecten.
Voor lidstaten die nog geen spaar- en investeringsrekening aanbieden, is dit een kant-en-klare oplossing.
En voor degenen die al een systeem hebben, biedt onze blauwdruk duidelijke mogelijkheden voor verbetering en modernisering, zodat de best mogelijke hulpmiddelen voor elke persoon beschikbaar zijn om hun eigen rijkdom op te bouwen.
Tot slot, door de aanneming van de Financiële Geletterdheid Strategie en onze blauwdruk voor een Spaar- en Investeringsrekening streven we ernaar de levensstandaard in heel Europa te verhogen door Europeanen in staat te stellen beter geïnformeerde financiële beslissingen te nemen en in zichzelf en in hun toekomst te investeren.
We bieden concrete oplossingen aan burgers om hun geld beter voor hen te laten werken.
En onze simulaties hebben aangetoond dat, onder een optimistisch scenario, door een deel van hun spaargeld in productieve investeringen te verplaatsen, burgers de investering in EU-activa binnen tien jaar met meer dan EUR 1,2 biljoen zouden kunnen verhogen.
Dit zou extra financieringsbronnen beschikbaar maken voor Europese bedrijven, waardoor economische groei en werkgelegenheid in heel Europa worden gestimuleerd, evenals de Europese concurrentievermogen.
Daarom blijven we vandaag de visie van een echte Europese Spaar- en Investeringsunie realiseren die spaartegoeden en investeringen beter verbindt ten behoeve van burgers en de brede economie.
Nu geef ik het woord aan mijn collega Wopke Hoekstra.
Dank u.
-------
Commissaris Hoekstra opmerkingen
Goedemiddag iedereen,
Laat me beginnen met Maria Luís te bedanken voor het grootste deel van het werk dat we hier vandaag voor ons hebben.
We praten al jaren over de Kapitaalmarkten Unie, maar we zetten vandaag echt een heel belangrijke stap met de Spaar- en Investeringsunie.
Voor onze economie, voor onze bedrijven, en duidelijk allereerst voor onze burgers.
En ik wilde haar heel erg bedanken voor al het harde werk dat hierin is gestoken.
In het hart hiervan, zoals ze al eloquent heeft benadrukt, is onze wens om competitiever te zijn. Meer veerkrachtig. Meer onafhankelijk.
Als je de cijfers bekijkt, zul je ontdekken dat we de beste spaarders op de planeet zijn. Maar we zijn duidelijk niet de beste investeerders op de planeet.
En dat is iets dat we willen veranderen. En het zijn precies die redenen die al zijn genoemd – of het nu culturele gewoonten, beperkte financiële geletterdheid, gefragmenteerde markten en gefragmenteerde belastingbenaderingen zijn die hieraan ten grondslag liggen.
Dus laten we ervoor zorgen dat we dat veranderen.
Deze rekeningen werken op een manier die lijkt op traditionele spaarrekeningen, maar stellen burgers in staat om te investeren in een reeks financiële instrumenten – aandelen, obligaties, fondsen – via geautoriseerde aanbieders zoals banken.
Ze zijn eenvoudig, toegankelijk en fiscaal efficiënt.
Eerst, eenvoud in belastingnaleving: we stellen voor dat lidstaten de bureaucratie voor investeerders verminderen door de aangifteverplichtingen en belastinginning naar aanbieders te verschuiven, die vervolgens transparantie en gemak voor gebruikers zouden waarborgen.
Tweede, belastingvoordelen: wanneer er belastingvoordelen zijn, hoe klein ze ook mogen zijn, moedigen ze mensen duidelijk aan om actie te ondernemen.
En als je kijkt naar landen die dat succesvol hebben gedaan, zijn Zweden, Denemarken, Polen en buiten de Unie, het VK en Japan, dat vaak een deel van het ontwerp.
We hebben het bijvoorbeeld over belastingkredieten.
We hebben het over belastinguitstel en de mogelijkheid om te wachten met het betalen van je belastingen.
We hebben het over belastingvrijstellingen waar een overheid zou kunnen besluiten ervoor te zorgen dat je een specifieke regeling hebt. Of de toepassing van een vast tarief.
Al deze zijn ontworpen om dit aantrekkelijker en haalbaarder te maken voor onze burgers.
Wat we doen is voorbeelden geven van wat een effectieve belastingbehandeling zou kunnen zijn.
We hebben gekeken naar bestaande spaarrekeningen en de belastingvoordelen die aan hen worden gegeven.
En uiteraard is dit hele domein beschikbaar voor lidstaten – aftrekken, vrijstellingen, uitstel. Al deze zijn potentieel toepasbaar.
Dames en heren,
Al met al is dit een belangrijke stap voorwaarts.
Goed voor onze kapitaalmarkten, voor de financiële toekomst van mensen.
Met interessante belastingvoordelen worden mensen meer aangemoedigd om te investeren in hogere-rendementinvesteringen, wat ons op zijn beurt zal helpen groeikapitaal te vinden en competitiever te zijn.
Dank u.