Geachte leden,

De industrie van Europa staat al tientallen jaren aan de voorhoede van technologische vooruitgang. Dit heeft onze economische welvaart ondersteund en onze sociale markteconomie gevormd.

Dit geldt vooral voor onze automotive-industrie. Het is een werkelijk fantastische sector. De EU is de op één na grootste producent van motorvoertuigen ter wereld, achter China maar aanzienlijk voor de VS. Het handelsoverschot in motorvoertuigen is recent gestegen tot bijna EUR 100 miljard euro. De sector biedt werk aan 3 miljoen Europeanen in directe en indirecte productie.

Maar de automotive-industrie ondergaat ook een diepgaande verandering naar nul-emissie en digitalisering. Daarnaast krijgt de sector te maken met felle oneerlijke concurrentie van buiten de EU, lagere verkopen, hogere energiekosten en afhankelijkheden in de toeleveringsketen. Dit heeft invloed op de concurrentiekracht in de hele waardeketen. En alsof dat nog niet genoeg is: de wereld gaat door enorme geopolitieke onrust.

Dit alles vereist onze volledige aandacht en actie. We moeten ervoor zorgen dat we slimme en werkbare oplossingen vinden.

Daarom zullen we de sector blijven ondersteunen, zodat automotive bedrijven niet alleen overleven, maar ook bloeien op Europese bodem.

President von der Leyen en de commissarissen Tzitzikostas, Séjourné, Roswall en ikzelf hebben dit jaar automotive belanghebbenden samengebracht voor een reeks Strategische Dialogen over de toekomst van de Europese automotive-industrie.

Als resultaat hebben we nu het Industrieel Actieplan voor de Europese Automotive Sector. Dit legt vast wat nodig is om de overgang van de EU-automotive-industrie naar schone, verbonden en steeds meer geautomatiseerde voertuigen te ondersteunen, en om ervoor te zorgen dat het wereldwijd concurrerend blijft.

In de afgelopen maanden zijn verschillende van deze acties uitgevoerd en veel andere komen eraan.

Houd bijvoorbeeld rekening met de gerichte wijziging van de CO2-emissienormen voor nieuwe autos en bestelwagens die we in april van dit jaar hebben voorgesteld. En die in recordtijd is aangenomen. Dit geeft de industrie meer flexibiliteit om te voldoen aan het doel tussen 2025 en 2027, terwijl de totale doelstellingen onveranderd blijven.

Hoewel we pragmatisch zijn over het ‘hoe’, vinden we het ook logisch om de koers vast te houden over het ‘wat’. We moeten de sector ont koolstofen, omdat de emissies van transport nog steeds boven de niveaus van 30 jaar geleden liggen.

We doen het omdat het logisch is, niet alleen voor onze klimaatdoelen, maar ook om economische, veiligheids- en geopolitieke redenen.

Wereldwijde spelers versnellen investeringen. Meer dan één op de vijf wereldwijd verkochte autos in 2024 was elektrisch.

Dit is waarom we een duidelijk kader hebben vastgesteld voor de overgang naar nul-emissie voertuigen met een duidelijk doel tegen 2035. Dit creëert zekerheid voor fabrikanten en investeerders, terwijl er voldoende tijd is om een eerlijke transitie te plannen.

Het doel is duidelijk. Daarom moeten we ook slimme en werkbare manieren vooruit zoeken, in het kader van de herziening van de CO2-normenregeling.

Tijdens de derde Strategische Dialoog in september hebben we bevestigd dat we het werk zullen versnellen om met de voorziene herziening voor het einde van dit kalenderjaar te komen.

We hebben een oproep tot bewijs en publieke consultatie gelanceerd, die deze week sluit. We zullen alle ontvangen input zorgvuldig beoordelen, terwijl we de impactbeoordeling voorbereiden.

In dat kader zal de Commissie zich blijven inzetten voor het principe van technologie-neutraal. De impactbeoordeling zal kijken naar alle belangrijke technologische ontwikkelingen, met hun potentieel en hun eigen uitdagingen, of het nu gaat om plug-in hybrides, range extenders, e-fuels of andere soorten hernieuwbare brandstoffen.

Zoals uiteengezet in het Actieplan, zijn we ook van plan om nog dit jaar met een voorstel te komen om corporate fleets te ont koolstofen. Ervaringen van lidstaten hebben aangetoond dat dit een veelbelovende weg is om de overgang naar nul-emissie voertuigen te versnellen.

De Commissie zal ook binnenkort komen met een Battery Booster, met als doel de kosteneffectiviteit van binnenlands geproduceerde cellen en componenten op korte termijn te bereiken.

En zoals aangekondigd door president von der Leyen in haar State of the Union-toespraak, bereiden we een initiatief voor kleine en betaalbare elektrische autos voor. Schone mobiliteit moet voor iedereen binnen handbereik zijn.

Ondertussen blijven we samenwerken met de industrie en andere belanghebbenden om de situatie te monitoren en verdere strategische behoeften te identificeren.

Naar onze mening, met het juiste beleidskader op zijn plaats, zorgen we ervoor dat we voldoen aan de noodzakelijke voorwaarden, en met zulke innovatieve en toegewijde bedrijven hier in Europa, zijn we ervan overtuigd dat er, zoals het zou moeten zijn, een bloeiende toekomst is voor onze Europese automotive-industrie.