Dames en heren,
Dank u voor uw aanwezigheid.
Voor gezondheidsystemen kan het financieel duurzaam zijn een Herculeaanse taak.
U, betalende partijen, weten dit het beste, want voor u is deze strijd een dagelijkse realiteit.
Ook al is het duidelijk dat gezondheidszorguitgaven een investering zijn.
Maar heel vaak hebben gezondheidsministers moeite om hun minister van Financiën ervan te overtuigen dat financiële duurzaamheid langer duurt en dat we eerst moeten investeren, wat op korte termijn te duur lijkt.
Innovatie, als het betekenisvol is, brengt besparingen.
We weten alleen of innovatie echt is, als we het kunnen meten. De regelgeving voor gezondheidstechnologie-evaluatie zal de eerste klinische beoordeling opleveren. Maar deze beoordeling, die overigens ook een zeer kostbare oefening is, heeft alleen zin als lidstaten deze effectief gebruiken in hun besluitvorming.
De Europese gezondheidsdataspace zal ook helpen bij dit proces. Uit patiënt- en ziekteregisters zullen grote datasets beschikbaar zijn om de effectiviteit van medische technologieën in de praktijk te meten.
Maar innovatie is nutteloos als het niet iedereen bereikt.
Dus, in het farmaceutisch pakket, werkt de Commissie aan het vinden van de juiste balans tussen innovatie en toegang.
Eerst hervormen we de farmaceutische regels van de EU.
We willen een omgeving creëren die:
- nieuwe medicijnontwikkeling ondersteunt,
- onvervulde medische behoeften waardeert,
- een concurrerende markt aanmoedigt, zodra de bescherming voorbij is,
- en investeringen bevordert.
En het zal processen vereenvoudigen, kosten verlagen en de toegang tot betaalbare medicijnen versnellen.
Het pakket zal ook helpen om medicijnen betaalbaarder te maken.
Daarom ben ik vastbesloten om een effectieve Bolar-clausule te verdedigen, die ervoor zal zorgen dat generieke concurrentie vanaf dag één na het verstrijken van de bescherming kan beginnen.
Ik ben blij dat de co-wetgevers van plan zijn om de onderhandelingen tegen het einde van het jaar af te ronden, zodat dit snel werkelijkheid kan worden.
Ons doel is altijd om ervoor te zorgen dat EU-patiënten toegang hebben tot de medicijnen, terwijl we onze toeleveringsketen veiligstellen en afhankelijkheden van medicijnen en medtech verminderen.
Om deze reden heeft de Commissie ook het voorstel voor een Critical Medicines Act als prioriteit naar voren gebracht.
Het primaire doel van deze wet is om onze afhankelijkheden rond kritieke medicijnen te verminderen en de beveiliging van de levering te verbeteren.
Sommige maatregelen, zoals het gebruik van inkoopcriteria naast prijs alleen, kunnen kosten met zich meebrengen.
Echter, niets is kostbaarder dan geen toegang hebben tot de medicijnen die we nodig hebben en blootgesteld te worden aan leveranciers uit derde landen die monopolistische situaties genieten.
Gezondheidsystemen zijn ondenkbaar zonder een robuuste sector van medische hulpmiddelen. En het huidige wettelijke kader maakt onze medtech-industrie zwakker en zwakker.
Daarom stellen we ook voor om de regels van de EU voor medische hulpmiddelen tegen het einde van het jaar te hervormen.
We willen vereenvoudigen, bureaucratie verminderen en de procedures meer geharmoniseerd maken, terwijl de patiëntveiligheid centraal staat.
Dit zal helpen om sneller, voorspelbaarder toegang tot innovatie in medtech te realiseren - wat ten goede zal komen aan Europese patiënten.
We willen ook specifieke regelgevende paden creëren voor kleine patiëntpopulaties, zoals pediatrische, wees- en doorbraakapparaten.
Zodat niemand achterblijft.
In parallel zullen we kortetermijnmaatregelen aannemen die tegen het einde van het jaar van kracht zullen zijn.
Deze maatregelen zullen de tijdlijnen van aangemelde instanties harmoniseren en ondersteuning bieden aan MKBs en fabrikanten, zodat zij innovatieve technologie sneller op de markt kunnen brengen.
Als we de tekortkomingen van de regels voor medische hulpmiddelen niet verhelpen, zal de sector krimpen, wat betekent dat er minder aanbieders, minder concurrentie en hogere prijzen zullen zijn.
Tegelijkertijd kunnen we de geopolitiek niet uit het oog verliezen.
De wereldwijde concurrentie is hevig, en onze taak is om onze gezondheidsindustrie te beschermen, die essentieel is voor veerkrachtige gezondheidsystemen.
Daarom is het onvermijdelijk dat we een gunstig ondernemersklimaat creëren.
Want zonder een sterke Europese gezondheidsindustrie is er geen robuust, goed presterend zorgsysteem.
De onlangs aangenomen regels onder de Green Deal hebben geleid tot beslissingen die ernstige risicos voor de financiële duurzaamheid met zich meebrengen.
We horen dat de richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater zorgen oproept bij veel belanghebbenden, inclusief de betalende partijen. We hopen de resultaten van de nieuwe studie die is aangekondigd in de Waterresilience-strategie zeer binnenkort te zien.
Want het kan niet zo zijn dat mensen door slechte wetgeving geen toegang hebben tot diabetes-, epilepsie-medicijnen of antibiotica, of, zelfs als ze dat wel kunnen, alleen tegen veel hogere prijzen.
Dus ik denk dat we moedig genoeg moeten zijn om corrigerende maatregelen te nemen als dat nodig is.
Laat me een ander belangrijk kostenpunt voor gezondheidsystemen aansteken: vergrijzing van de bevolking.
Mensen leven langer, wat een prachtige zaak is.
Maar we moeten rekening houden met wat dit betekent voor de zorgverlening.
De Ageing Report 2024 schat dat de publieke gezondheidsuitgaven in de EU zullen stijgen van het huidige aandeel van 6,9 procent van het bbp naar 7,7 procent van het bbp in 2070.
Dit is onder een scenario waarin alle levensjaren die mensen winnen in slechte gezondheid worden doorgebracht.
Maar dit hoeft niet het geval te zijn.
Hetzelfde rapport vertelt ons dat het mogelijk is om de publieke uitgaven voor gezondheidszorg op het huidige aandeel te houden - als we gezonde verouderingsbeleid breed toepassen.
Als we gezonde veroudering willen ondersteunen, beginnen we met het voorkomen van ziekten.
De economie suggereert dat elke euro die aan ziektepreventie wordt besteed, tot 14 euro aan rendement voor de economie kan opleveren.
Twee weken geleden herinnerde Wereld Hart Dag ons eraan dat hart- en vaatziekten de nummer één doodsoorzaak in Europa zijn.
Elk jaar gaan 1,7 miljoen levens verloren door oorzaken die in 80% van de gevallen voorkomen kunnen worden.
Nog verontrustender zijn de trends van jongere generaties. Overgewicht, obesitas en diabetes zijn in de afgelopen 30 jaar toegenomen. Tegenwoordig is bijna 30% van de kinderen te zwaar. Met de leeftijd nemen deze neigingen toe.
Toch leven individuen met sterke cardiovasculaire gezondheid ongeveer 8 jaar langer. Nu, voor het eerst, bouwen we voort op het EU Beating Cancer-plan, we zullen een EU-hart- en vaatgezondheidsplan in de maak hebben.
Het plan zal preventie, vroege detectie en screening, behandeling en zorg, inclusief revalidatie, dekken.
Het zal een blauwdruk bieden en ondersteuning bieden om nationale actie te begeleiden, spanning over verschillende sectoren en belanghebbenden, met een focus op levenslange preventie.
Een laatste punt.
Als we willen dat gezondheidsystemen op de lange termijn floreren, hebben ze ook toegang nodig tot baanbrekende innovatie.
Biotechnologie is een van de snelst groeiende innovatieve industrieën in Europa.
En we hebben een wereldklasse wetenschappelijke basis - gelijkwaardig aan de VS & China.
Maar, ondanks dit, bereikt innovatie in het lab de markt niet zoals het zou moeten.
Dit is waarom we een EU Biotech Act gaan voorstellen.
We willen een innovatievriendelijkere omgeving creëren gedurende de gehele levenscyclus van biotechnologie.
Dit zal enorme voordelen opleveren voor patiënten en onze gezondheidsystemen.
Dames en heren,
Dank u opnieuw voor uw aanwezigheid.
En voor uw inzet voor innovatie, betaalbare toegang en financiële duurzaamheid in gezondheidsystemen.
Ik heb slechts een paar manieren genoemd waarop de Commissie werkt om de druk op gezondheidsystemen te verlichten en mensen langer en gezonder te laten leven.
Dit evenwicht is centraal in onze aanpak, en ik ben blij met uw steun.
Dank u, en ik wens u een aangenaam ontvangst.