Dank u wel, Kaja en Henna, en dank u wel voor de samenwerking die we hadden tijdens de voorbereiding van de routekaart. Dank ook aan Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen voor haar persoonlijke leiderschap en natuurlijk aan onze teams en kabinetsleden. Het is echt geweldig wat we hebben weten te bereiken.
Naar mijn mening is deze routekaart wat ik zou noemen, het revolutionaire strategische architectonische plan van de grote EU-bouwactiviteit om de Europese defensieparaad 2030 op te bouwen.
Het is als het bouwen van de Europese Defensiedom. Defensiedom voor Vrede. Als je vrede wilt - bereid je voor op verdediging en afschrikking.
Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen zei op 14 oktober 2025: “Het is van cruciaal belang dat we, als het gaat om onze eigen defensiehouding, gecoördineerd, nauwkeurig en snel zijn.” Dat is, naar mijn mening, waar de routekaart over gaat: hoe gecoördineerd, nauwkeurig en snel te zijn.
Zeker, het vereist mobilisatie van alle inspanningen en alle beschikbare financiën - op nationaal en EU-niveau.
Zoals uitvoerend vicevoorzitter Virkkunen heeft gezegd, geeft de routekaart aan: Europeanen gaan tot 2035 investeren - 6,8 biljoen euro. In echte defensie - zoals gewoonlijk zal ongeveer 50% worden geïnvesteerd, wat betekent 3,4 biljoen euro. Het is een echte Big Bang - voornamelijk gebaseerd op nationale defensie-uitgaven, die meer of minder 100 keer groter zullen zijn dan de EU-defensie-uitgaven in de volgende MFF.
We willen de defensieparaad vóór 2030 bereiken. Waarom? Vanwege de plannen van Poetin. We moeten agressie afschrikken, oorlog voorkomen, vrede bewaren. Dat is waar de routekaart over gaat.
Om de defensieparaad 2030 te bereiken, moeten we vóór 2030 nieuwe NAVO-capaciteitsdoelen bereiken. Op basis van de openbare informatie kunnen we raden dat we nu op het niveau van slechts 50% van die doelen zijn.
Om dat doel te bereiken, moeten we nu van de fase van mogelijkheden naar de fase van levering. Tot nu toe hebben we mogelijkheden gecreëerd (financieel, industrieel beleid, juridische, vereenvoudigingsmogelijkheden) voor lidstaten om te beginnen met het ontwikkelen van hun capaciteiten, nu moeten we naar de fase van levering gaan: contracten, productie, modernisering, inkoop.
Van dat standpunt uit is de routekaart een routekaart voor levering. Ik zou het een Mega Plan voor Levering noemen: met duidelijke tijdschemas, doelen en rapportageverplichtingen. Daarom kunnen we vandaag een “Leveringsdag”, een “D-Dag” voor levering noemen. Dit plan en rapportage over de voortgang is hoe we onszelf, de lidstaten en de EU-instellingen zullen mobiliseren om te leveren.
Daarom gaat de routekaart over leveringsplanning en over de levering van vlaggenschipprojecten.
Wat we met de routekaart creëren - is Europese zelfvoorziening in defensie. Zelfvoorziening in defensie betekent onafhankelijkheid, zoals de Commissievoorzitter zegt.
Zelfvoorziening betekent:
- onze eigen capaciteit om genoeg te produceren;
- onze eigen capaciteit om defensieproductie te moderniseren;
- en onze capaciteit om Europese productie en groei van de Europese defensie-industrie te financieren.
Vlaggenschipprojecten zijn een oefening om pan-Europese defensieprojecten te implementeren. Tot nu toe hebben we alleen in de ruimte goede ervaring opgedaan met de implementatie van grote pan-Europese hightechprojecten, zoals Galileo of Copernicus. In defensie is er geen dergelijke ervaring. Dat maakt ons zwakker. Daarom moeten we door het “leren door te doen” proces gaan - ik ben ervan overtuigd dat we deze keer veel succesvoller zullen zijn dan voorheen.
“Europees Drone Defensie-initiatief” en “Oostflank Waak” zijn de projecten die onmiddellijk kunnen worden gestart om te leren hoe we succes kunnen creëren. Ze kunnen samen met Oekraïne worden gerealiseerd. En ik ben er zeker van dat de andere twee vlaggenschipprojecten - “Europees Lucht Schild” en “Europees Ruimte Defensie Schild” ook een echt succes zullen zijn.
Oekraïne verdient onze steun. De routekaart heeft een belofte - herstellingslening die vóór het einde van 2025 moet worden gerealiseerd. En Oekraïne is bereid ons te helpen met zijn knowhow en ervaring die in de strijd is getest. We bouwen samen de Europese Defensiedom.
Bij het bouwen van de Europese Defensiedom moeten we de fragmentatie van de Europese defensie-industrie overwinnen en moeten we belastinggeld op de meest effectieve manier uitgeven om de Europese defensie-industrie te versterken.
Bijvoorbeeld, stimulering voor gezamenlijke inkoop kan de prijzen voor defensieproductie met 30% verlagen. Het plan is om gezamenlijke inkoop tegen het einde van 2027 te verhogen van 20% naar 40%. Rekening houdend met alle defensie-investeringen tot 2035 kan dit tot 200 miljard euro besparen voor nationale regeringen en belastingbetalers.
Ook kan stimulering om meer defensiegeld bij de Europese defensie-industrie uit te geven, met elke extra 10% die in Europa wordt uitgegeven, 150 miljard euro extra opleveren die aan onze defensie-industrie wordt uitgegeven, wat anders tot 2035 aan derde landen zou zijn besteed. Nu wil ik eraan herinneren dat we ongeveer 40% in Europa uitgeven, en we willen dit verhogen tot 55%.
Er zijn ook zeer ambitieuze doelen op het gebied van militaire mobiliteit en de interne markt voor defensiematerieel, die cruciaal zijn voor de ontwikkeling van militaire gereedheid.
Tot slot, de implementatie van de routekaart legt zeer zware taken en mandaten op aan de Commissie, andere EU-instellingen en lidstaten, wat enorme inspanningen van onze kant zal vereisen om te leveren. En ik ben er zeker van dat we de defensieparaad 2030 zullen leveren. En ik hoop dat de Raad onze ambitie om de Europese Defensiedom te bouwen zal steunen.