Dames en heren,

Goed u te zien. Hartelijk dank voor uw volharding.

Lars, bedankt voor het geweldige werk met uw team, zowel op nationaal als internationaal gebied. Beide waren vandaag duidelijk zichtbaar op de agenda.

Ten eerste, voortbouwend op wat u zei, ben ik het volledig eens met alles wat u zojuist noemde over COP30.

We hebben een mandaat dat ons in staat stelt te onderhandelen op COP30 in een tijd die enerzijds zeer gecompliceerd is op het gebied van geopolitiek en anderzijds dagelijks bewijst - zoals u zei - dat er meer klimaatproblemen aan de horizon zijn.

Daarom heeft de wereld geen alternatief dan meer te doen.

Ik was vorige week in Brasília. Ik zal over een paar weken terug zijn. We zullen ons uiterste best doen om vooruitgang te boeken: één – op NDC; twee – om ervoor te zorgen dat we steeds meer koolstofbeprijzing en koolstofmarkten stimuleren; en drie – weerbaarheid, paraatheid en aanpassing.

Als dat de belangrijkste inhoudelijke blokken zijn, wil ik graag de boodschap van Lars over leiderschap benadrukken.

Een deel van leiderschap is dat we glashelder maken wat anderen van ons kunnen verwachten.

We zullen onder de meest ambitieuze blijven. We zullen blijven staan voor al onze financiële verplichtingen. Maar een deel van leiderschap is ook om te articuleren wat we van anderen verwachten. In wezen is die boodschap dat solidariteit en wederkerigheid hand in hand moeten gaan.

Dat is enorm belangrijk in deze hele onderneming.

We zullen blijven constructief samenwerken met het Braziliaanse voorzitterschap, maar ook met alle progressieve ontwikkelingslanden, met kwetsbare landen van over de hele wereld, met wie we recentelijk opnieuw het genoegen hadden te ontmoeten in New York en vorige week in Brasília; en met alle grote economieën, want als je de cijfers bekijkt, wordt het merendeel van de wereldwijde uitstoot geproduceerd door de G20.

Dat is wat betreft de COP.

 

 

 

Vervolgens, zoals u ongetwijfeld weet, hebben we ook een reeks AOB-punten besproken, waarvan ETS2 mogelijk het belangrijkste is in mijn portefeuille.

Zoals u weet, heeft een aanzienlijke groep lidstaten hun zorgen met ons gedeeld over het nieuwe emissiehandelssysteem voor wegvervoer, gebouwen en aanvullende sectoren, bekend als ETS2, dat in 2027 van start gaat. 

Volgens ons als Commissie hebben zij geldige zorgen geuit over prijsstijgingen en wat dit mogelijk kan betekenen voor de financiën van onze burgers.

En als je ernaar kijkt, is het over het algemeen erg belangrijk dat politici zich bezighouden met het zo laag en voorspelbaar mogelijk houden van prijzen.

Maar vooral, als je ervoor wilt zorgen dat je de klimaat-, schone energie- en schone transitie kunt voltooien, heb je een extra stimulans om ervoor te zorgen dat we op koers blijven.

Ja, we hebben al sterke waarborgen. We zorgen ervoor dat lidstaten meer investeren in de transitie. We ondersteunen al burgers en kleine bedrijven ter plaatse en helpen hen nieuwe technologieën en diensten te adopteren.

Maar we willen ervoor zorgen dat we nog meer doen. Het onderwerp is simpelweg belangrijk genoeg om ervoor te zorgen dat wat we doen werkt. Dus versterken we aanzienlijk wat in wezen voorspelbaarheid en betaalbaarheid voor onze burgers is.

Concreet betekent dat:

  1. We zullen prijsstabiliteit en voorspelbaarheid verbeteren, door het mechanisme te versterken om emissierechten vrij te geven als marktprijzen boven €45/t CO2-equivalent stijgen, met een verdubbeling van het volume vrij te geven rechten.
  2. We gaan de liquiditeit en langetermijnvoorspelbaarheid uitbreiden, door alle rechten die niet voor eind 2030 worden vrijgegeven in reserve te houden. Degenen die in de details zitten, erkennen waarschijnlijk dat veel van de extremere marktvoorspellingen werden gedreven door het feit dat deze experts rekening hielden met het einde van deze regeling in 2030.
  3. We versterken extra prijsstabiliteit en voorspelbaarheid, met een eerdere en soepelere interventie van de reserve bij lagere marktliquiditeit door geleidelijke injecties van rechten in de markt door een buffer toe te voegen aan de lagere drempel. Dit zal ook helpen het prijssignaal te stabiliseren.
  4. Bovendien stellen we vroegtijdige koolstofinkomsten voor ter ondersteuning van betere voorbereiding. Dit is om lidstaten, burgers en bedrijven optimaal voor te bereiden op de start van het nieuwe koolstofbeprijzingssysteem. De Commissie zal daarom wijzigingen voorstellen in de veilingverordening om een eerdere start van ETS2-veilingen mogelijk te maken.
  5. Verder onderzoekt de Europese Investeringsbank in samenwerking met de Commissie een nieuwe financieringsfaciliteit voor lidstaten.

Ik wil Nadia Calvino en haar team expliciet bedanken voor hun enorme leiderschap in deze onderneming en hun out-of-the-box benadering bij het verkennen van deze oplossingsruimte. Dat is meestal nuttig en zal mogelijk echt vooruitgang boeken.