Geachte Voorzitter [geachte Jacek], Ministers,
Het foutief rapporteren van niet-gereguleerde (non quota) soorten in aanzienlijke hoeveelheden was een belangrijke reden voor de besluitvorming over het geleidelijk afschaffen van de soepele tolerantiedrempel in de Oostzee. Deze beslissing werd genomen tijdens de herziening van de Controleverordening, nog geen twee jaar geleden. Ik heb aandachtig geluisterd naar de kwesties die door Letland en andere lidstaten naar voren zijn gebracht en wil het volgende benadrukken:
Sinds begin 2024 hebben mijn diensten verschillende keren met Letland gesproken om de problemen met het rapporteren van vangsten van niet-gereguleerde soorten en de uitvoering van de afwijking van de tolerantiedrempel te begrijpen.
Vandaag heb ik ook de kans gehad om dit probleem met de Letse minister te bespreken.
Ik heb oproepen gehoord om de Visserijcontroleverordening aan te passen om een oplossing te vinden voor de tolerantiedrempel voor niet-gereguleerde soorten, en om secundaire wetgeving voor te stellen die ervoor zorgt dat ernstige overtredingen niet van toepassing zijn bij foutieve rapportage van niet-gereguleerde soorten.
De Commissie is van mening dat een oplossing kan worden gezocht binnen het kader van de recent herziene Visserijcontroleverordening, in plaats van deze te wijzigen. En we staan klaar om de lidstaten daarbij te ondersteunen.
De lijst van havens in Letland, in het bijzonder, moet verder worden verkend, en ik verwelkom de vruchtbare uitwisselingen die op diensteniveau hebben plaatsgevonden om dat te bereiken.
Bovendien is het cruciaal dat de nationale autoriteiten vissers ondersteunen zodat zij hun schattingen van vangsten aan boord verbeteren. Dit is een belangrijk aanpassingsproces aan de nieuwe regels over de tolerantiedrempel in de Oostzee.
Met betrekking tot het gebruik van secundaire wetgeving: de juridische bevoegdheid die de Commissie door de medewetgevers in de Verordening is verleend, is duidelijk. Het staat geen wijziging toe van de regels van de Controleverordening over de afwijking van de tolerantiedrempel. Een wijziging van de regels over het sanctioneren van overtredingen lijkt geen praktische oplossing voor het probleem dat door Letland en Litouwen op dit moment is aangekaart.
Ik heb ook oproepen gehoord voor vereenvoudiging.
Laat me onderstrepen dat de herziene controleverordening verschillende bepalingen moderniseert en essentiële digitalisering in het visserijcontrolesysteem opneemt, wat een grote bron van vereenvoudiging is voor zowel exploitanten als nationale autoriteiten. Bovendien is het prioriteit van de Commissie bij het opstellen van de uitvoeringsregels voor de Verordening ook om ervoor te zorgen dat deze worden ontwikkeld met een sterke focus op het maximaliseren van vereenvoudiging en het vermijden van overmatige regelgeving.
Laat me eindigen door te benadrukken dat de Commissie open blijft staan om met Letland naar mogelijke oplossingen te zoeken. Om dit te doen, zou het erg belangrijk zijn dat onze diensten recente vangstgegevens analyseren om ons een duidelijker inzicht in het probleem te geven en om mogelijke oplossingen te verkennen. Dit is wat ik vandaag aan de Letse minister heb gevraagd, en ik hoop dat we deze informatie zullen ontvangen om deze mogelijke oplossingen te verkennen.
We staan klaar om op basis daarvan met onze Letse tegenhangers te overleggen.