Geachte Voorzitter, Ministers,
Allereerst wil ik alle lidstaten bedanken die actief hebben bijgedragen aan de voorbereiding van de communicatiecampagne over aquacultuur met het motto: “EU aquacultuur: wij werken met passie voor u”. Speciale dank aan de lidstaten die deel uitmaakten van de speciale taskforce samen met de Aquaculture Advisory Council.
De groei en concurrentiekracht van de EU-aquacultuur zijn grotendeels afhankelijk van sociale acceptatie en de erkenning van de voordelen en waarde van aquacultuuractiviteiten en -producten.
Het communiceren over EU-aquacultuur is daarom van cruciaal belang, en deze campagne is een van de belangrijkste acties om de strategische richtsnoeren voor aquacultuur, die de Commissie in 2021 heeft aangenomen, effectief uit te voeren.
Hoewel EU-burgers regelmatig aquacultuurproducten consumeren, vormt een negatieve perceptie van aquacultuuractiviteiten door belanghebbenden, met name op lokaal niveau, vaak een obstakel voor de vergunningverlening en oprichting van nieuwe aquacultuurfaciliteiten.
Daarom is het zo belangrijk om het bewustzijn van EU-burgers over de voordelen van aquacultuur te vergroten, zoals:
- het leveren van lokaal, koolstofarm en gezond voedsel, als aanvulling op de visserij;
- het creëren van banen in kust- en plattelandsgebieden, inclusief de meest afgelegen gebieden; en,
- in het geval van bepaalde soorten aquacultuur, zoals uitgebreide viskweek in vijvers en het kweken van schelpdieren en algen, voordelen bieden voor het milieu en helpen bij het verminderen van de effecten van klimaatverandering.
Het is ook belangrijk om EU-burgers te informeren over de strikte regelgeving die de aquacultuuractiviteiten in de lidstaten reguleert. Dit kan helpen misvattingen over de impact van aquacultuur op het milieu, de voedselveiligheid en de gezondheid en het welzijn van dieren weg te nemen.
De campagne richt zich op het “menselijke aspect” en laat toegewijde EU-aquacultuurproducenten zien en hoe zij bijdragen aan het bieden van gezond en lokaal voedsel, evenals aan het creëren van banen, het behouden van tradities en het introduceren van innovatie in de gemeenschappen waar ze werken.
Ik wil benadrukken dat het echte succes van deze campagne afhangt van de verspreiding ervan op nationaal niveau. Dit zal ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk burgers bereiken.
Ik reken daarom op uw steun om deze campagne ook nationaal te maken.
De Commissie zal de campagne lanceren tijdens een evenement dat ik morgenochtend zal hosten. Ik kijk ernaar uit om sommigen van u op dit evenement te verwelkomen, dat ook vertegenwoordigers van andere EU-instellingen, aquacultuurproducenten, detailhandelaren en andere belangengroepen zal zien. Het evenement zal worden gestreamd, dus ik moedig jullie allemaal aan om het zo breed mogelijk te publiceren.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om de lidstaten te bedanken die al contact met ons hebben opgenomen om de verspreiding van de campagne op nationaal niveau voor te bereiden. Ik moedig anderen sterk aan om hetzelfde te doen.
Mijn team en mijn diensten staan tot uw beschikking om u hierbij te helpen. Aquacultuurproducenten werken met passie voor ons. Ik reken op jullie allemaal om onze inzet en onze passie te delen om van deze campagne een succes te maken.
Dank u.