Geachte Leden,
Het is een groot genoegen om hier vandaag te zijn om te praten over de hoeksteen van het EU-vervoersbeleid, het trans-Europese transportnetwerk (TEN-T). Dit netwerk verbindt mensen, bedrijven en economieën, en maakt de interne markt mogelijk. Het is essentieel om de infrastructuur effectief te financieren. Het TEN-T vergroot economische kansen en versterkt de Europese defensie.
Het voltooien van het TEN-T door hiaten te dichten en knelpunten te verwijderen, is een prioriteit. De eerste deadline voor strategische verbindingen is 2030. Het Lyon-Turijn basistunnelproject zal de reistijd drastisch verkorten en voordelen bieden aan het vrachtvervoer.
De update van de TEN-T-regeling vorig jaar zal het netwerk concurrerender, duurzamer en slimmer maken. Investeringen zijn echter nodig, met kosten geschat op bijna 850 miljard euro tot 2040. Het Connecting Europe Facility heeft al aanzienlijke steun geboden, maar extra particuliere investeringen zijn nodig.
TEN-T is ook cruciaal voor defensie en militaire paraatheid. Het Military Mobility Action Plan 2.0 zorgt ervoor dat onze infrastructuur geschikt is voor militaire bewegingen. Er is 1,7 miljard euro toegewezen aan investeringen in dual-use transportinfrastructuur. Toekomstige investeringen moeten gerichter en aanzienlijk verhoogd worden.
Het Witte Boek over de Toekomst van Europese Defensie benadrukt het belang van militaire mobiliteit. We hebben militaire mobiliteitscorridors vastgesteld en 500 projecten geïdentificeerd die prioriteit hebben. Deze projecten zullen ook ten goede komen aan de dagelijkse TEN-T-gebruikers.
Om deze projecten te realiseren, moeten we de financiering voor militaire mobiliteit verhogen en samenwerkingsactiva aanschaffen. Het stroomlijnen van nationale regels is essentieel, en er is al een herziening van de Rail Capacity Regulation voorgesteld. Dit alles wordt weerspiegeld in het Witte Boek over Defensie, met een duidelijk mandaat voor actie.
Dank u, en ik kijk uit naar uw reacties.