Ik ben blij dat ik vandaag mijn eerste Milieuraad heb bijgewoond. Mijn dank gaat uit naar het Hongaarse voorzitterschap voor de goede samenwerking tot nu toe. Ik heb mijn visie en prioriteiten aan de ministers gepresenteerd en kijk uit naar verdere samenwerking met het aankomende Poolse voorzitterschap, vooral in het kader van onze waterbestendigheidsstrategie en de wet op de circulaire economie. We moeten ook verder werken aan lopende wetgevende dossiers. Wat de circulaire economie betreft, hadden we vandaag in de Raad constructieve discussies over plasticvervuiling, voertuigen aan het einde van hun levensduur en REACH.
Plastic pellets
Ten eerste ben ik blij over de algemene aanpak van de lidstaten omtrent plastic pellets. De vervuiling door microplastics vormt een groot probleem. In 2019 ging er tussen 52.000 en 184.000 ton pellets verloren aan de omgeving binnen de EU. Deze pellets zijn moeilijk en kostbaar om op te ruimen, met grote gevolgen voor het milieu, dierleven en sectoren als visserij en toerisme. Ik zie uit naar de onderhandelingen met de Raad en het Parlement voor een ambitieus en haalbaar resultaat.
Einde-levensduur voertuigen
Ten tweede hebben we van gedachten gewisseld over de voorgestelde verordening voor voertuigen aan het einde van hun levensduur. De discussie geeft inzicht in de standpunten aan tafel. Het voorstel van de Commissie vervangt twee twintig jaar oude richtlijnen en omvat alle aspecten van een voertuig. Autoproductie vergt veel grondstoffen, zoals aluminium en natuurlijke rubber, die niet uit Europa komen. Meer circulariteit is cruciaal voor zowel onze milieuvoetafdruk als strategische autonomie. We willen de hele levenscyclus benaderen, van ontwerp tot eindbehandeling. We bespraken onder andere:
- de reikwijdte van de verordening en welke voertuigen onder de regels moeten vallen;
- het doel van 25% gerecycled plastic in nieuwe autos, omdat momenteel weinig gerecycled plastic daarin wordt gebruikt;
- en manieren om onnodige administratieve lasten voor mkbs te vermijden.
REACH
Ten derde bespraken we ook REACH. De wetgeving is nu twintig jaar oud. Er is ruimte voor meer efficiëntie en snelheid. We willen de bescherming van het milieu en de volksgezondheid verbeteren. Tegen eind 2025 stelt de Commissie een gerichte herziening voor. Deze modernisering moet bedrijven meer zekerheid geven en toch hoge beschermingsniveaus handhaven. Hierdoor worden autoriteiten beter geïnformeerd en burgers beter beschermd tegen gezondheidsrisicos van alledaagse producten. Efficiëntere REACH-regels zijn belangrijk om onze concurrentiekracht op een duurzame manier vorm te geven.
Dank u.