Dank u, eerwaarde medevoorzitters, eerwaarde leden.
Ik ben ook blij terug te zijn in dit Huis voor onze 20e Dialoog over Herstel en Veerkracht.
We zijn nu minder dan een jaar verwijderd van de deadline voor de lidstaten om de uiteindelijke resultaten van hun herstel- en veerkrachtplannen te behalen.
Ter aanvulling op de inleiding van Raffaele zal ik spreken over de recente dialoog over de uitvoering van de RRF, de aanpak voor de definitieve herzieningen van de herstel- en veerkrachtplannen, en tenslotte transparantie.
Laat me beginnen met u te informeren over de eerste Implementatiedialoog over de RRF, die ik op 27 juni heb georganiseerd.
Zoals u wellicht weet, zijn Implementatiedialogen een nieuw consultatietool die deze lente door de Commissie is gelanceerd.
Commissarissen ontmoeten relevante belanghebbenden twee keer per jaar en vragen om feedback over hoe EU-beleid, regels en uitgavenprogrammas kunnen worden vergemakkelijkt en vereenvoudigd.
Op 27 juni heb ik dit besproken met vertegenwoordigers van de nationale uitvoerende instanties van de lidstaten.
Het doel was om meer te leren over de administratieve en rapportage lasten die zij ondervonden bij de uitvoering van de RRF.
Tijdens deze uitwisseling identificeerden de deelnemers verschillende obstakels, zoals zeer gedetailleerde documentatievereisten, onvoldoende richtlijnen voor het formuleren van mijlpalen en doelstellingen, een zeer zware auditlast en onvoldoende flexibiliteit om economische of politieke veranderingen op te vangen.
Het was een zeer vruchtbare en tijdige discussie, aangezien de Commissie samenwerkt met de lidstaten om hun plannen te vereenvoudigen en de administratieve lasten te verminderen.
Dit omvat bijvoorbeeld het richten van de uitvoeringsbesluiten van de Raad op de belangrijkste elementen die nodig zijn om beleidsdoelstellingen te bereiken en niet-essentiële vereisten te verwijderen vóór de deadlines van volgend jaar.
Ik zal in de herfst een tweede Implementatiedialoog over de RRF houden.
Deze dialoog zal zich richten op de ervaring van eindontvangers bij het aanvragen en verkrijgen van RRF-fondsen.
Het zal zakenvertegenwoordigers, verenigingen en lokale of regionale autoriteiten betrekken om best practices te identificeren die relevant kunnen zijn voor toekomstige instrumenten.
Ik kijk ernaar uit u te informeren over dit gesprek tijdens onze volgende vergadering.
Zoals Raffaele vermeldde, presenteerde de Commissie op 4 juni een communicatie die de RRF-deadlines herinnert.
We hebben ook een overzicht gegeven van de acties die lidstaten kunnen ondernemen om ervoor te zorgen dat hun herstel- en veerkrachtplannen op tijd en zo volledig mogelijk worden uitgevoerd.
Na deze communicatie kwam de informele deskundigengroep over de uitvoering van de RRF op 7 juli voor de 31e keer bijeen om manieren te bespreken om resterende uitvoeringsuitdagingen te overwinnen.
Ter herinnering: de definitieve herzieningen van de herstel- en veerkrachtplannen moeten vóór het einde van het jaar plaatsvinden.
Voor deze definitieve herzieningen moeten lidstaten maatregelen verwijderen die niet vóór 31 augustus 2026 kunnen worden uitgevoerd en de tekst van hun plannen vereenvoudigen.
De verschillende opties om ervoor te zorgen dat de resterende RRF-fondsen effectief worden gebruikt, werden besproken, inclusief die om opkomende prioriteiten te financieren.
Laat me kort de belangrijkste opties herinneren:
- maatregelen opschalen waar de uitvoering goed verloopt, inclusief financiële instrumenten die particuliere investeringen stimuleren;
- fondsen overdragen aan InvestEU, inclusief voor maatregelen die bijdragen aan het Strategische Technologieën voor Europa Platform;
- RRF-projecten splitsen die kunnen worden voortgezet met nationale of andere EU-fondsen;
- en kapitaalinjecties in nationale promotierekeningen ondersteunen.
De deskundigengroep besprak ook twee nieuwe opties voor lidstaten om investeringen en industriële gereedheid op het gebied van veiligheid en defensie te versterken.
Eerst kunnen lidstaten vrijwillige bijdragen leveren aan het toekomstige Europese Defensie-industrieprogramma.
Zoals u weet, moet hiervoor een snelle politieke overeenkomst over EDIP worden bereikt, zodat zowel de Commissie als de lidstaten in meer detail de specifieke activiteiten kunnen bespreken die gefinancierd moeten worden en de herstel- en veerkrachtplannen dienovereenkomstig kunnen bijwerken.
Ten tweede kunnen lidstaten bijdragen aan de bestaande EU-satellietprogrammas, zoals het Unie Ruimteprogramma en het Unie Ruimteconnectiviteitsprogramma.
Bovendien moedigde de Commissie lidstaten aan om de formulering van hun herstel- en veerkrachtplannen te vereenvoudigen, om de administratieve lasten te verminderen en zich alleen op essentiële elementen te concentreren.
We hebben concrete voorbeelden gegeven van hoe deze stroomlijning in de praktijk kan worden uitgevoerd.
Al tijdens de zomer, en intenser in de komende maanden, zullen de Commissie en de lidstaten blijven samenwerken om tegen het einde van dit jaar herziene en gestroomlijnde herstel- en veerkrachtplannen aan te nemen.
Voordat ik concludeer, laat me u informeren over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot transparantie, audit en controle.
Eerst, op 7 juli, besprak de informele deskundigengroep de gegevensverzameling en rapportagevereisten onder de RRF, evenals de bevoegdheden van EPPO en OLAF.
De Commissie herinnerde aan de essentiële rol van de lidstaten bij het bestrijden van fraude, corruptie en belangenconflicten, en benadrukte dat ze controles en audits kan uitvoeren voor de uitvoering van de RRP tot vijf jaar na de laatste betaling.
Tweede, over eindontvangers, blijven we nauw samenwerken met lidstaten om ervoor te zorgen dat ze bijgewerkte gegevens delen over hun 100 grootste eindontvangers, in overeenstemming met de RRF-regeling.
De volgende update zal volgende maand komen.
In oktober zal de Commissie het RRF-jaarrapport publiceren, dat een bijgewerkt overzicht en analyse van de grootste eindontvangers zal bevatten.
De Europese Rekenkamer zal ook in oktober haar jaarrapport publiceren, dat een hoofdstuk over RRF-uitgaven in 2024 zal bevatten.
Hoewel we geen conclusies kunnen trekken voorafgaand aan de publicatie van het rapport, ben ik blij te kunnen opmerken dat het tegenstrijdige proces in juli in een constructieve sfeer is afgerond.
Bovendien zijn er zes prestaties van de ECA over de RRF aan de gang, die in 2025 en 2026 zullen worden gepubliceerd.
We zullen graag het jaarrapport van de ECA bespreken tijdens onze ontslaghoorzitting aan het begin van december.
En in de herfst zullen we ook reageren op alle aanbevelingen die tijdens de vorige ontslagcyclus aan de Commissie zijn gericht.
Eerwaarde leden, om af te sluiten.
Ons gezamenlijke doel is ervoor te zorgen dat de RRF, die zon belangrijke stimulans voor hervormingen is geweest en een bron van publieke investeringen tijdens crisistijden, voordelen blijft opleveren voor EU-burgers en bedrijven.
Met nog minder dan een jaar te gaan voor de uitvoering, werkt de Commissie actief samen met de lidstaten om de uitvoering te ondersteunen en de plannen waar mogelijk te herzien en te vereenvoudigen.
We zullen dat blijven doen zonder concessies te doen aan ambitie, democratische verantwoording en transparantie, en door de effectieve samenwerking met het Europees Parlement voort te zetten.
Ik kijk uit naar de discussie van vandaag.
Hartelijk dank.