Beste António,
Beste Mette,
Laat me eerst de solidariteit van Europa uitspreken met de lidstaten wiens luchtruim is geschonden. Polen, Roemenië, Estland, en de meest recente Denemarken. Ze maken deel uit van hybride oorlogstactieken. Dit zijn bedreigingen die een sterke en vastberaden Europese reactie vereisen. Iedere Europese burger, en elk vierkant centimeter van ons grondgebied moet veilig zijn. Dus moeten we de sterkste afschrikking bieden. Op schaal en met snelheid. Dat was de focus van onze discussies vandaag. Het gevoel van urgentie is duidelijk gedeeld. Want het behouden van vrede is altijd een kernopdracht van de Europese Unie.
Het goede nieuws is dat de wielen al in beweging zijn. Een investeringsgolf in onze gezamenlijke verdediging is onderweg. Het succes van SAFE en zijn EUR 150 miljard is een voorbeeld. Nu hebben we een nauwkeurig, pan-Europees plan nodig over hoe we de capaciteitsgaten kunnen vullen en hoe we verder kunnen gaan. En inderdaad, dit is de bedoeling van het scopingdocument dat we vandaag hebben besproken. Laat me een paar punten uit dit scopingdocument benadrukken.
Eerst, over capaciteiten. We hebben een enkele set van strijdkrachten, toegewezen aan verschillende missies - NAVO, EU, VN of coalities van de bereidwilligen. Maar uit mijn woorden begrijp je al dat het van het grootste belang is dat deze strijdkrachten en capaciteiten interoperabel zijn. Anders kun je de verschillende missies, de verschillende soorten troepen niet inzetten. Daarom werken we in nauwe samenwerking met de NAVO aan de interoperabiliteit van de capaciteiten die we willen hebben. Onze routekaart tot 2030 zal niet alleen gemeenschappelijke doelstellingen definiëren maar ook concrete mijlpalen. Want het is een kwestie van tijd en alleen wat gemeten wordt, wordt gedaan. Voor elke kritieke capaciteit zullen we zogenaamde capaciteitscoalities met de leidende natie voorstellen. Om niet alleen de juiste schaal te waarborgen maar ook de noodzakelijke snelheid.
Tweede, over vlaggenschip. Hier wil ik de Eastern Flank Watch benadrukken. Dit project heeft als doel het volledige spectrum van bedreigingen aan onze oostelijke grenzen tegen te gaan. Een kerncomponent zal de drone muur zijn. Het is een systeem voor snelle detectie, onderschepping, en indien nodig, neutralisatie, hier putten we veel uit de expertise van Oekraïne, en daarom moeten we snel vooruitgaan - samen met Oekraïne en in nauwe coördinatie met de NAVO.
Derde, Defensie Industriële Gereedheid. We hebben een opgevoerde, veerkrachtige en innovatieve Europese Defensie-industrie nodig. We hebben ons defensie omnibus gelanceerd om de procedures te vereenvoudigen, om het hele proces te versnellen. En deze defensie-industrie heeft een sterk ecosysteem nodig dat niet alleen uit de industrie bestaat, natuurlijk, maar ook uit tech-startups. Er was een brede discussie over het belang van startups en academici, zij zijn allemaal essentieel. Daarom stellen we voor om nieuwe Tech Alliances op te richten om tech-innovatorm met defensiegebruikers te verbinden. Dit zijn in een notendop enkele sleutel elementen uit het scopingdocument. Over twee weken zullen we de volledige versie aan de Europese Raad presenteren.
Mijn laatste punt is Oekraïne. Na meer dan drie jaar en zeven maanden sinds de grootschalige invasie van Rusland, blijft Oekraïne fel verzet bieden. Tegelijkertijd staat Rusland onder toenemende economische druk. En onze sancties werken. De rente in Rusland ligt op 17%; de inflatie ligt ver boven de 10%. Ten minste 40% van de Russische begroting wordt dit jaar aan defensie besteed. De BBP van Rusland zal naar verwachting vertragen, van 4,3% in 2024 tot 0,9% in 2025. Dit is het moment om de druk op Rusland verder te verhogen. Daartoe hebben we een nieuwe benadering van sancties voorgesteld: we benaderen de sancties niet meer in incrementele stappen - maar we presenteren veel robuustere maatregelen op het gebied van energie, financiële diensten en handel. Dat is het 19e sanctiepakket dat momenteel op tafel ligt. Ten tweede moeten we militaire bijstand aan Oekraïne bieden. Want als we blijven geloven dat Oekraïne onze eerste verdedigingslinie is, en dat is het geval: Dan moeten we onze militaire bijstand aan Oekraïne opvoeren. Concreet hebben we met Oekraïne afgesproken dat er in totaal EUR 2 miljard aan drones zal worden besteed. Dit stelt Oekraïne in staat om zijn dronecapaciteiten uit te breiden en het zal de EU in staat stellen om van deze technologie te profiteren. Echter, voor een meer structurele oplossing voor militaire steun is meer nodig. Daarom hebben we het idee van de Reparatieleningen op basis van immobiliseerde Russische activa naar voren gebracht. De lening zou niet in één keer worden verstrekt, maar in termijnen en met voorwaarden eraan verbonden.
En we zullen onze eigen defensie-industrie versterken door ervoor te zorgen dat een deel van de lening wordt gebruikt voor aankopen in Europa en met Europa. Belangrijk is dat er geen beslaglegging op de activa is. Oekraïne krijgt deze leningen. En Oekraïne moet de leningen terugbetalen als Rusland schadevergoeding betaalt. Want de dader moet verantwoordelijk worden gehouden.