Bedankt, Minister. Goedemiddag, iedereen.

Inderdaad, we hadden vandaag weer een drukke ECOFIN-agenda.

Laat me een paar belangrijke punten doornemen.

We begonnen deze ochtend met discussies over de herstellening aan Oekraïne.

De lening zou worden gefinancierd door de kasbalansen van geïmmobiliseerde Russische centrale bankactiva, die alleen terugbetaald zou worden als en wanneer Oekraïne schadevergoeding van Rusland ontvangt.

Dit laadt effectief de toekomstige schadevergoedingen die Rusland aan Oekraïne verschuldigd is voor.

Als vervolg op de presentatie van President von der Leyen op de informele Europese Raad in Kopenhagen vorige week, hadden we een constructieve discussie en konden we verschillende belangrijke vragen verduidelijken.

Op basis hiervan zal de Commissie blijven werken op technisch niveau, nauw samenwerkend met de lidstaten om dit dossier vooruit te helpen.

We werken ook samen en coördineren met onze internationale partners.

De recente verklaring van de G7-ministers van Financiën die zich verplichten om de volledige waarde van geïmmobiliseerde Russische activa in G7-jurisdicties te gebruiken, is een positieve indicatie dat we allemaal op dezelfde lijn zitten.

Ik verwacht dus de gesprekken met onze G7-partners voort te zetten aan de zijde van de jaarlijkse IMF-vergaderingen volgende week in Washington DC.

In ieder geval is het duidelijk dat Rusland als de agressor moet betalen voor de schade die in Oekraïne is veroorzaakt.

Wat betreft de financiering van Oekraïne dit jaar, zijn we op schema.

De uitvoering van de bestaande ERA-leningen vordert goed, met €25,3 miljard die al is uitbetaald door G7-partners en de EU.

We verwachten dat er tegen het einde van dit jaar nog eens €8,4 miljard zal worden vrijgegeven.

Vorige week hebben we nog eens €4 miljard uitgekeerd onder de macro-financiële bijstand van de EU aan Oekraïne, waarmee de totale uitbetalingen onder de MFA dit jaar al op €14 miljard komen.

Tegelijkertijd werken onze sancties om de druk op de oorlogseconomie van Rusland te maximaliseren.

Het 19e sanctiepakket heeft als doel om de Russische exportinkomsten uit energie verder te beperken, de toegang tot geavanceerde technologieën te snijden en de mazen in de uitvoering van sancties te dichten.

We blijven Oekraïne steunen.

We hebben ook onze belangrijke discussies over vereenvoudiging en lastenvermindering voortgezet.

Daarbij wil ik de Deense Voorzitter bedanken voor uw steun hieraan.

Specifiek heb ik vandaag uiteengezet hoe de Commissie co-wetgevers kan helpen om een eenvoudige en gemeenschappelijke benadering vast te stellen om de impact van substantiële wijzigingen in de wetgevende voorstellen van de Commissie, die tijdens het wetgevingsproces worden ingevoerd, te beoordelen.

Als onderdeel van onze vereenvoudigingsinspanningen moeten we gezamenlijk voorkomen dat wijzigingen in onze juridische voorstellen aanzienlijke extra kosten en lasten creëren, zonder een goede reflectie op hun impact.

Vervolgend op het punt van eigen middelen.

De Commissie heeft haar voorstel voor nieuwe eigen middelen gepresenteerd, dat we recentelijk hebben ingediend als onderdeel van ons bredere pakket voor de volgende langetermijnbegroting van de EU.

De discussie van vandaag was een nuttige uitwisseling, aangezien de Commissie uitkijkt naar het voortzetten van constructieve onderhandelingen met de lidstaten in de komende maanden.

We hebben ook een positieve uitwisseling van gedachten gehad over de recente aanbeveling van de Commissie aan de lidstaten over een blauwdruk voor spaar- en investeringsrekeningen.

De aanbeveling is gebaseerd op best practices in de EU en daarbuiten.

Lidstaten worden aangemoedigd deze principes toe te passen bij het invoeren of herzien van kaders voor spaar- en investeringsrekeningen in hun jurisdicties.

Ik heb de vergadering ook de reguliere update gegeven over de uitvoering van het RRF. 

De uitvoering is aanzienlijk gevorderd, met uitbetalingen van in totaal ongeveer €50 miljard aan 11 lidstaten sinds ik de laatste update heb gegeven aan de ECOFIN-vergadering in juli.

Ik heb nogmaals benadrukt dat, met de klok die tikt, alle lidstaten zich volledig moeten concentreren op de uitvoering van de resterende maatregelen.

Daarom werkt de Commissie samen met de lidstaten om hun plannen te vereenvoudigen, alle maatregelen te verwijderen die niet kunnen worden uitgevoerd binnen de deadlines en mogelijke alternatieven te vinden.

Tot slot verwelkom ik de goedkeuring van het middelgrote plan van Duitsland door de Raad.

Het plan van Duitsland waarborgt de fiscale duurzaamheid en is onderbouwd door hervormingen en investeringen die de relevante uitdagingen aanpakken die zijn geïdentificeerd in de landenspecifieke aanbevelingen voor Duitsland.

De aanbeveling omvat ook de activatie van de nationale ontsnappingsclausule, waarvoor Duitsland eerder dit jaar heeft aangevraagd, en vergemakkelijkt een toekomstige verhoging van de defensie-uitgaven.

Net als bij alle plannen ligt de focus nu op de uitvoering en het daadwerkelijk vasthouden aan de plannen.

De Commissie zal haar beoordelingen van de naleving van de fiscale doelen presenteren als onderdeel van het Europese Semester Herfstpakket.

Bedankt.