De provincie Drenthe verleent een incidentele subsidie van €195.000 voor het programma Drents Netwerk Jonge Kind (DNJK) 2025–2029. Dit vierjarige programma richt zich op het versterken van spelend leren bij jonge kinderen (2–7 jaar) door inzet van kunst en cultuur in onderwijs en opvang. De subsidie maakt het mogelijk om spelend leren regionaal en provinciaal op te schalen. DNJK is een initiatief van de vier Drentse culturele instellingen die samenwerken binnen Compenta: CultuurKlik, K&C, Facet en het ICO.
Leren vanuit nieuwsgierigheid, creativiteit en verbeelding (ook wel spelend leren genoemd) is cruciaal voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Toch is hier in de praktijk steeds minder ruimte voor, mede door de toenemende nadruk op toetsbare en meetbare prestaties in het onderwijs. Deze ontwikkeling staat haaks op de natuurlijke leerbehoefte van jonge kinderen. De vier instellingen binnen Compenta willen deze trend doorbreken met een breed gedragen aanpak die professionals ondersteunt en inspireert.
Spelend leren
Het programma richt zich op het versterken van de vaardigheden van pedagogische professionals om spelend leren vaker en effectiever toe te passen. Bijvoorbeeld door het uitwisselen van kennis en expertise en het werken met praktische werkvormen en handreikingen. Dit draagt bij aan ondersteuning en begeleiding die gericht is op het bredere welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen.
Brede samenwerking en regionale opschaling
Drents Netwerk Jonge Kind is een verdieping en een toevoeging op bestaande trajecten zoals Cultuureducatie met Kwaliteit en het programma uit 2021. Nieuw is de verbreding van het werkveld. Als penvoerder vroeg ICO de subsidie aan. Josien van Beek, teamleider ICO: “Naast het basisonderwijs worden ook kinderopvangorganisaties pedagogische opleidingen (MBO en HBO), GGD Drenthe, welzijnsorganisaties en bibliotheken betrokken. Dankzij de provinciale bijdrage kan het programma regionaal en provinciaal worden opgeschaald, zodat meer jonge kinderen op meer plekken in Drenthe worden bereikt.”
Kansengelijkheid en talentontwikkeling
De subsidie sluit aan bij de ambities van de Sociale Agenda Drenthe 2024–2029, met focus op kansengelijkheid en talentontwikkeling. Gedeputeerde Yvonne Turenhout: “Spelend leren is belangrijk voor gelijke kansen en talentontwikkeling. Des te meer wanneer kinderen lastiger meekomen in het regulier onderwijs door bijvoorbeeld dyslexie, autisme of een minder kansrijke thuissituatie. Juist voor deze kinderen kan kunst en cultuur het verschil maken: verborgen talenten worden zichtbaar, zelfvertrouwen groeit en de kans op schoolsucces en welzijn neemt toe.”




