In september hebben vier regio’s (Lelystad, Almere, Dronten en Noordelijk Flevoland) succesvol subsidie aangevraagd binnen het landelijke programma Techkwadraat. Als vervolg hierop kwamen onderwijs, bedrijfsleven en overheid vrijdag 31 oktober samen in het Luchtvaartmuseum Aviodrome. Tijdens het Flevolandse Techkwadraat evenement stond één ambitie centraal: jongeren enthousiast maken voor technologie, wetenschap en ICT.
Gedeputeerde Toon van Dijk opende het evenement. Hij sprak over het gezamenlijke doel in Flevoland: technologieonderwijs toekomstgericht en inclusief maken, zodat iedere leerling de kans krijgt om zijn of haar talent in techniek te ontdekken.
Inspirerende initiatieven uit de regio’s
De vier Flevolandse regio’s deelden hun plannen en successen. In de Noordoostpolder werd de Week van de Technologie uitgelicht: een initiatief waarbij leerlingen op een speelse manier kennismaken met techniek en de bedrijven in hun omgeving. Zo ontdekken ze hoe technologie bijdraagt aan hun eigen toekomst én die van Flevoland.
Regio Almere zette uiteen hoe zij gestart zijn met de subsidieperiode en hoe zij dit samen met de scholen doen. Ze hebben onder andere een nulmeting uitgevoerd (‘welke techniekinitiatieven zijn er nu al?’), maar kijken nu ook verder naar het verbeteren van de onderwijskwaliteit.
Daarnaast lieten Margot Ellenbroek (docent Filosofie en Social Design) en Jenny van Elzelingen (Adviseur Onderwijs & Kwaliteit) zien hoe scholen in Dronten met een Gender Scan inzicht krijgen in de manier waarop ze kansengelijkheid kunnen bevorderen. Door stereotype beelden rondom techniek te doorbreken, ontstaat ruimte voor een inclusieve en inspirerende leeromgeving voor álle leerlingen.
Tot slot presenteerde regio Lelystad de Zwerfafvalfabriek: een workshop voor basisscholen, verzorgd door leerlingen van het Porteum. In deze workshop ontdekken leerlingen hoe afval kan worden hergebruikt.
Samen werken aan de toekomst
Dankzij de subsidie van het landelijke programma Techkwadraat, mogelijk gemaakt door het Nationaal Groeifonds, kunnen de vier regio’s de komende jaren werken aan beter technologieonderwijs. Zo zorgen zij voor leeromgevingen waarin álle kinderen en jongeren kennismaken met technologie, wetenschap en ICT. In én buiten de klas.
Fotografie: Maarten Feenstra





