Mid-term review

Bij de aanbesteding van de concessie Limburg aan Arriva is afgesproken dat halverwege de looptijd van deze concessie een uitgebreide analyse van de uitvoering wordt gemaakt. Deze heeft de Provincie, in samenwerking met Arriva, uitgevoerd. In de evaluatie wordt een feitelijk overzicht gegeven van basisuitgangspunten en doelstellingen en de resultaten tot nu toe. Uit de evaluatie wordt duidelijk dat het merendeel van de afspraken op een goed of acceptabel niveau is uitgevoerd. Niet op alle resultaatverplichtingen worden voldaan door Arriva, maar er zijn geen ernstige tekortkomingen.

Resultaten

De overeengekomen processen en basisverplichtingen, zoals het opstellen van het jaarlijkse vervoerplan, het bieden van breed toegankelijk OV-materieel en de uitvoering van servicepunten, worden naar tevredenheid uitgevoerd. Niet alle resultaatverplichtingen worden echter gehaald. Zo staat met name de uitvoeringskwaliteit sinds 2021 onder druk en is de beleving van sociale veiligheid van het eigen personeel van Arriva een aandachtspunt. Covid-19 heeft een duidelijke invloed gehad op de uitvoering van de concessie in de eerste helft van de looptijd. Het personeelstekort in de periode 2022-2024 had met name negatieve gevolgen voor de uitvoeringskwaliteit en tevredenheid onder het personeel. Het provinciebestuur blijft alert op de voortgang en kwaliteit van de uitvoering van de concessie. Waar nodig wordt Arriva aangesproken op resultaatverplichtingen.

Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (Mobiliteit): “We zien dat Arriva over het algemeen goed invulling geeft aan de afspraken en voorwaarden die binnen de concessie zijn gesteld. Uiteraard zijn er verbeterpunten, zoals het verder verhogen van de uitvoeringskwaliteit en het verbeteren van de beleving van sociale veiligheid van het eigen personeel. Hierover blijven we goed in gesprek met Arriva. Samen blijven we ons inzetten voor een optimaal en toegankelijk openbaar vervoer voor alle Limburgers.