Interpolis en de provincie Noord-Brabant gaan een unieke samenwerking aan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Interpolis deelt hiervoor (volledig geanonimiseerde) informatie over schademeldingen in de hele provincie. Die data biedt waardevolle nieuwe inzichten in plekken waar regelmatig ongelukken gebeuren. Op deze manier kunnen de provincie en de Brabantse gemeenten nog gerichter investeren in verkeersveiligheid.

Jaarlijks blijven honderdduizenden lichte ongevallen buiten de officiële statistieken. Denk aan kleine botsingen op parkeerterreinen of ongevallen met en tussen fietsers, e-bikers of snorfietsers. Omdat de schade-omvang van deze ongelukken meestal gering is, komen er geen hulpdiensten aan te pas, waardoor ze een blinde vlek vormen voor wegbeheerders. Die missen daarmee cruciale informatie om de infrastructuur proactief veiliger te maken.

Verzekeraars hebben die informatie vaak wél. Daarom gaan Interpolis en de provincie Noord-Brabant nu een samenwerking aan. Interpolis deelt de volledig geanonimiseerde data-set met alle voor Brabant relevante ongevallen uit de afgelopen vier jaar met de provincie. Het gaat om informatie over bijna 60.000 ongevallen. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat vele duizenden daarvan nog niet in beeld waren bij provincie en gemeenten. Daarmee is de informatie van Interpolis dus zeer waardevol voor wegbeheerders.

Uniek in Nederland

Het is voor het eerst dat in Nederland een verzekeraar en een decentrale overheid op deze manier de handen ineenslaan. Met de samenwerking wil Interpolis bijdragen aan de algemene verkeersveiligheid, zegt directievoorzitter Uco Vegter: “Ons doel is om samen met de provincie onze kennis en data actief in te zetten om verkeersveiligheid te verbeteren. Onze rol reikt natuurlijk veel verder dan het uitkeren bij schades. Door inzicht te geven in waar er regelmatig ongevallen plaatsvinden, helpen we de provincie voor iedereen veiliger te maken.”

“Ieder ongeluk op onze Brabantse wegen is er één te veel”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Daarom moeten we er alles aan doen om ons verkeer veiliger te maken. De data die we nu van Interpolis krijgen, gaat ons en de Brabantse gemeenten in de toekomst helpen om heel gericht op straatniveau verbeteringen toe te passen. Ik vind het prachtig dat we op deze manier voorop kunnen lopen met het datagedreven werken aan verkeersveiligheid.”

Deze unieke samenwerking vond haar oorsprong binnen Interpolis, waar Twan Jansen (Data Consultant), als initiatiefnemer een sleutelrol vervulde. De ogenschijnlijk eenvoudige vraag “Wat doen we eigenlijk met die schadelocaties die we invullen in ons systeem?” groeide uit tot een innovatief project met maatschappelijke impact. Hij ontwikkelde een model waarin schade-informatie wordt gekoppeld aan overheidsdata.

Zorgvuldige afweging

Om de privacy te allen tijde te waarborgen, is de gedeelde data volledig geanonimiseerd en op geen enkele manier te herleiden tot personen. De provincie analyseert de data en combineert deze met andere informatiebronnen, zoals verkeersintensiteit, gegevens van hulpdiensten en wegkenmerken. De inzichten vormen een belangrijke, maar niet de enige, basis voor eventuele infrastructurele aanpassingen. De besluitvorming hierover blijft een zorgvuldige afweging van meerdere factoren.

“Als deze samenwerking een succes blijkt, hopen we deze aanpak landelijk uit te rollen, en hiermee verder bij te dragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het tegengaan van het toenemende aantal verkeersslachtoffers”, aldus Uco Vegter. Tegelijkertijd hoopt de provincie Noord-Brabant dat nog meer verzekeraars hun gegevens willen delen, waardoor een nóg completer beeld ontstaat.