Het Brabantse busvervoer zit in de lift. Of het nou gaat om het terugdringen van het personeelstekort, het verbeteren van de betrouwbaarheid of het herstel van de reizigersaantallen.

Op bijna alle belangrijke punten laat 2024 een flinke plus zien, blijkt uit de deze week gepresenteerde trendrapportage openbaar vervoer.

Terugdringen personeelstekort

De belangrijkste factor is misschien wel het terugdringen van de personeelstekorten bij de busvervoerders. In 2024 lukte het Hermes en Arriva om genoeg nieuw personeel aan te trekken om de dienstregeling weer te kunnen opschalen. In Zuid-Oost al in oktober 2024 met 30.000 uur. In West- en Oost-Brabant zou een vergelijkbare opschaling begin 2025 volgen.

Betrouwbaarheid

Daarmee is ook de betrouwbaarheid van het busvervoer flink verbeterd. Onder meer door een aantal stakingsdagen was de rituitval in 2023 met 5 procent erg hoog. In 2024 is dat percentage, mede door het aantrekken van extra chauffeurs, teruggedrongen tot 1,5 procent. Ook de punctualiteit is verbeterd.

Het leidt er toe dat steeds meer reizigers de bus (her)ontdekken, zeker de recreatieve reiziger in het weekend. Dat zit inmiddels op 95 procent van het aantal reizigers vóór corona. Het aantal scholieren en forenzen blijft daar op doordeweekse dagen bij achter. Het totaal aantal gemaakte ritten lag in 2024 op 85 procent van het niveau vóór corona.

Vorig jaar vervoerden de Brabantse bussen in totaal meer dan 46,5 miljoen reizigers. Die reizigers beoordeelden hun reis gemiddeld met het rapportcijfer 7,8. In Oost-Brabant was dat zelfs een 7,9.