High Impact Publiek-Private Samenwerkingen (HIP’s) zijn samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en de overheid.
HIP's spelen in op belangrijke ontwikkelingen in de samenleving en economie en zorgen dat het beroepsonderwijs goed aansluit op de arbeidsmarkt van de toekomst. Uit zowel de eigen voortgangsrapportages van deze projecten als uit een onafhankelijke tussentijdse evaluatie blijkt dat de HIP’s tastbare resultaten opleveren.
In Noord-Holland zijn er 4 HIP’s:
GreenChain
Richt zich op het innoveren van de agrifoodsector. Het netwerk werkt samen met het onderwijs, telers, vervoerder en technologiebedrijven om de keten die zich bezighoudt met groenten, fruit, bloemen en planten efficiënter, duurzamer en innovatiever te maken, met minder verspilling, goed geschoolde arbeidskrachten en beter gebruik van slimme technologie.
Circulair & Digitaal
Met het oog op een toekomstbestendige economie richt dit samenwerkingsverband zich op het opleiden van jongeren, en (bij)scholen van werknemers op het gebied van circulaire productieprocessen en digitale technologie.
GreenTechMRA
Een campus in de Metropoolregio Amsterdam waar bedrijven, onderwijs en overheid samenwerken om goed geschoolde professionals op te leiden, maar ook aan het innoveren van duurzame technologieën in de regio. Denk aan circulaire productiemethoden, hernieuwbare energie en groene innovaties in de maakindustrie.
Duurzame Haven Industrie & Offshore
Door trajecten in te zetten waarbij mensen zich hun leven lang kunnen blijven ontwikkelen door (bij)scholing, draagt deze HIP bij aan een schonere en efficiëntere industrie en offshore-activiteiten in en rond de havens in Noord-Holland.
Deze projecten laten zien hoe samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven direct kan bijdragen aan een sterkere, duurzamere economie én betere kansen voor studenten op de arbeidsmarkt.
Mooie cijfers
De cijfers spreken voor zich:
- Meer dan 8.000 bedrijven zijn betrokken, waarvan 75% mkb, wat aangeeft dat ook het midden- en kleinbedrijf actief bijdraagt aan innovatie en samenwerking met het onderwijs.
 - Ruim 21.000 studenten en bijna 9.000 werknemers uit de beroepspraktijk nemen deel, waardoor kennis en vaardigheden direct worden toegepast in echte werksituaties.
 - Binnen 2 jaar zijn 1.765 concrete resultaten gerealiseerd, waaronder nieuwe onderwijsmodules, bijscholingstrajecten voor werknemers en innovatieprojecten met bedrijven. Op deze manier wordt kennis niet alleen opgedaan, maar ook direct toegepast in het werkveld.
 
Concrete resultaten die het verschil maken
Deze resultaten laten zien dat samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven effectief is en leidt tot innovatie, leven lang ontwikkelen en versterking van de beroepspraktijk; sommige onderdelen lopen daarbij zelfs vooruit op de planning.
Waarom deze samenwerking belangrijk is
Door onderwijsinstellingen, bedrijven en andere partners nauw te laten samenwerken, worden onderwijsprogramma’s direct afgestemd op de actuele behoeften van de arbeidsmarkt. Dit zorgt ervoor dat studenten beter voorbereid zijn op hun toekomstige beroep en dat bedrijven profiteren van goed opgeleide, praktijkgerichte talenten.
Manifest Werken en Ontwikkelen Noord-Holland
Het Manifest Werken en Ontwikkelen 2030 NH speelt een centrale rol door de samenwerking tussen de campussen en HIPS onderling ook nog eens te stimuleren. De Manifest beweging brengt stakeholders bij elkaar en maakt de kennisuitwisseling mogelijk. Een regiegroep en adviescommissie geven onafhankelijk advies en evalueren vorderingen. Zo draagt het Manifest bij om de impact van Publiek Private Samenwerkingen te vergroten. Bovendien geeft de provincie Noord-Holland een subsidie voor het versterken van deze samenwerkingen.
Lees meer over de voortgangsrapportage van de HIPs op de website van PPS netwerkorganisatie Katapult Opent een externe link .




