Alle deelnemende partijen aan het Utrechtdebat in Nieuwspoort hebben hun steun uitgesproken voor aanleg van de Merwedelijn. Alleen met deze snelle tramlijn kunnen 75.000 huizen worden gebouwd om de woningnood op te lossen. Daarnaast is er een economisch belang; de Merwedelijn maakt 110.000 nieuwe banen mogelijk.
‘Als we snel willen bouwen, dan moeten we vol inzetten op goed openbaar vervoer. Dat vraagt hoge investeringen, maar dat is het dubbel en dwars waard.’ De Merwedelijn is voor kandidaat-Kamerlid Robert van Asten (D66) een ‘no-brainer’. Zijn partij heeft daarom in de Tweede Kamer een amendement ingediend voor een extra investering van 565 miljoen euro. ‘Er staat echter alleen een handtekening van de ChristenUnie onder.’
Tempo maken met woningbouw
Tijdens het Utrechtdebat bekende het CDA kleur door de handreiking van D66 direct te steunen. ‘Ik zal mijn collega’s in de Kamer aanmoedigen om dit initiatief van D66 te omarmen’, liet kandidaat-Kamerlid Jantine Zwinkels (CDA) weten. Zwinkels vindt wel dat het nu zaak is om tempo te maken met woningbouw. ‘Dat betekent ook dat we de problemen rond netcongestie moeten gaan oplossen’.
De Merwedelijn kan ook op steun rekenen van Groenlinks/PvdA. ‘We stapelen niet alleen stenen, we bouwen aan een samenleving en dus ook voorzieningen’, aldus kandidaat-Kamerlid Ani Zalinyan. Volt vindt dat naast de overheid ook bedrijven meer kunnen investeren in de Merwedelijn. Kamerlid Peter de Groot (VVD) steunt de Merwedelijn, maar vindt wel dat de bouw van huizen te lang op zich laat wachten.
Snelle aanpak knooppunt Hoevelaken
Een ander belangrijk thema tijdens het Utrechts verkiezingsdebat was knooppunt Hoevelaken, één van de grootste verkeersknelpunten van Nederland. VVD, D66, GroenLinks/PvdA en CDA steunen een snelle aanpak. ‘Het is belangrijk dat we prioriteit geven aan Hoevelaken en hierin samen met de regio optrekken. Daar is juist consensus. Waarom zouden we dit in Den Haag nog verder vertragen? Ik kan er echt niet bij’, aldus kandidaat-Kamerlid Jantine Zwinkels (CDA).
Kandidaat-Kamerlid Simone Ritzer (Volt) is kritisch. ‘Je kunt wel blijven investeren in infrastructuur, maar het loopt uiteindelijk toch allemaal vast. Partij voor de Dieren wil wel investeren in knooppunt Hoevelaken, alleen niet in extra asfalt. ‘Wij zien graag betere voorzieningen voor de dieren. Onze partij pleit daarom voor een ecoduct bij Terschuur’, aldus kandidaat-Kamerlid Anjo Travaille.
Tweede Kamerverkiezingen
Het Utrechtdebat in Nieuwspoort werd georganiseerd door de Metropoolregio Utrecht en de Economic Board Utrecht. Het was één van de eerste verkiezingsdebatten in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025. Aan het debat deden zes partijen mee: CDA, VVD, D66, GroenLinks-PvdA, Volt en Partij voor de Dieren. De partijen debatteerden over het oplossen van de woningnood en bereikbaarheidsproblemen in de regio Utrecht.
Meer informatie over de ambities van de Metropoolregio Utrecht en de Economic Board Utrecht is te vinden in het document Agenda MRU - Samenwerken aan de Metropoolregio Utrecht, het kloppend hart van de gezonde samenleving externe link.