Laatst bijgewerkt:

De provincie Utrecht trekt ruim €15 miljoen uit voor aanvullende maatregelen op de M.A. Reinaldaweg (N210) in Lopik-Oost. Eerder dit jaar is al budget vrijgemaakt voor de aanleg van het nieuwe kruispunt Graaf. Met deze nieuwe investering pakt de provincie ook de rest van de N210 in Lopik-Oost aan. 

Provinciale Staten hebben dit besluit op 12 november genomen tijdens de bespreking van het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit. De maatregelen zijn gemaakt samen met de gemeente Lopik en een klankbordgroep van bewoners, ondernemers en belanghebbenden. 

De N210 in Lopik-Oost staat al jaren bekend als een knelpunt voor verkeer en veiligheid. Vooral het kruispunt met de Lopikerweg Oost – lokaal bekend als kruispunt Graaf – veroorzaakt in de spits regelmatig vertragingen en onveilige situaties. De provincie heeft samen met de omgeving een ontwerp gemaakt dat rekening houdt met veiligheid, leefbaarheid, doorstroming en goede inpassing in het landschap.

Aanvullende maatregelen

Voor het noordelijke en zuidelijke deel van de N210 in Lopik-Oost zijn de volgende aanvullende maatregelen uitgewerkt:

  • Rotonde N210/N204: wordt vervangen door een met verkeerslichten geregelde T-splitsing, met 2x2 rijstroken in de richtingen van Lopik en IJsselstein.
  • Hoofdrijbaan tussen kruisingen N210/N204 en N210/Copenweg: krijgt een extra rijstrook in beide richtingen voor betere doorstroming.
  • Rotonde N210/Copenweg: wordt vervangen door een met verkeerslichten geregelde T-splitsing met 2x2 rijstroken. Er komt ook een bushalte met fietsstallingen en het nabijgelegen mobilisatiecomplex Lopik krijgt een nieuwe hoofdingang aan de Copenweg.
  • Landbouwverkeer wordt toegestaan op de hoofdrijbaan tussen de S.L. van Alterenlaan en de N204. De provinciale weg wordt hierop aangepast. De maximale snelheid blijft 80 km/u.
  • Parallelweg tussen het nieuwe kruispunt Graaf en het kruispunt N210/N204: wordt omgevormd tot een fietspad van 3,60 meter breed. Landbouw- en motorvoertuigen zijn hier niet toegestaan.
  • Parallelweg tussen huidig kruispunt Graaf en de firma Streetfurniture: wordt ingericht als fietspad. Gemotoriseerd verkeer wordt hier geweerd via een sluis. Tussen Streetfurniture en de kruising N210/S.L. van Alterenlaan wordt de weg ingericht als parallelweg met bermverharding.
  • Bocht in de N210 bij het benzinestation: de hoofdrijbaan wordt beperkt aangepast en er komt een verlengde vangrail in de middenberm.
  • Kruising N210/S.L. van Alterenlaan: wordt verbeterd met extra opstelruimte voor verkeer van en naar Jaarsveld. Voor fietsers en voetgangers komt er een veiligere oversteek met een verhoogde rijbaanscheiding. Met een plateau wordt de snelheid hier plaatselijk afgeremd naar 60 km p/u.

Vervolg en planning

In de volgende fase werkt de provincie het ontwerp verder uit, onder andere het groen en de inpassing in het landschap. Ook starten de voorbereidingen voor procedures, zoals de aankoop van grond, ruimtelijke besluitvorming, vergunningen en verkeersbesluiten. De uitvoering van het project staat gepland voor 2028-2029. 

Voor persinformatie:
isabelle.damen@provincie-utrecht.nl
06 28 39 36 51