Merkorganisatie Zeeland van start met nieuwe manager

12 augustus 2025
|
Persbericht

De voorbereidingen voor de oprichting van de Merkorganisatie Zeeland zijn in volle gang. Deze nieuwe netwerkorganisatie krijgt als doel het versterken en uitdragen van het merk Zeeland in samenwerking met Zeeuwse stakeholders. De organisatie bouwt voort op het Koersdocument Merkorganisatie Zeeland en de met Zeeuwse organisaties ontwikkelde merkstrategie ‘Bouwen aan de Delta van de Toekomst’.

De activiteiten van het huidige Team Zeeland Marketing binnen de Provincie Zeeland gaan per 1 september over in de Merkorganisatie Zeeland. Deze start vanuit Provincie Zeeland maar opereert met een eigen uitstraling en heeft de intentie om op termijn te verzelfstandigen. Vooruitlopend daarop is een Raad van Advies aangetrokken die op dit moment al actief betrokken is bij het vormgeven van de organisatie.

Ervaren marketingmanager

Op 1 oktober start de manager en beoogd directeur van de zelfstandige entiteit, Emiel Kuijpers. Emiel was voorheen merkbouwer bij Brainport Eindhoven en is mede-oprichter van het Citymarketing Collectief. Daarnaast komen er brandmanagers die de merkactiviteiten in de praktijk gaan aansturen. De werving start na de zomer. Samen met de reeds werkzame digitale marketingspecialisten krijgt de organisatie hiermee een omvang van circa 10fte.

Sterk merk Zeeland

De start van de organisatie komt op een goed moment nu het imago van Zeeland in de lift zit en de richting waar Zeeland zich naar toe beweegt duidelijk wordt.

“De oprichting van de Merkorganisatie Zeeland markeert een belangrijke stap in het versterken van het gezamenlijke verhaal van Zeeland en de profilering van de regio, zowel binnen als buiten de provinciegrenzen. Dat is nodig voor Zeeland in 2050, en later, want we hebben meer Zeeuwen nodig,’ zegt Jo-Annes de Bat, gedeputeerde Provincie Zeeland.

Netwerkorganisatie

Bij de merkstrategie Zeeland zijn al veel Zeeuwse partners betrokken en de merkorganisatie zal zich inzetten om het netwerk van partners verder te versterken en te benutten. Zodra er voldoende financiële dekking is, onder andere door meer bijdragen van netwerkpartners (overheden, bedrijfsleven en onderwijs) zal de Merkorganisatie worden verzelfstandigd. Hoewel hier geen concrete deadline voor is bepaald, wordt dit in 2027 .

Informatie over de Merkstrategie ‘Bouwen aan de Delta van de Toekomst’: Positionering en merkwaarden Zeeland.