Provincie Zeeland presenteert ontwerp voor aanpak Deltaweg (N256)
De Provincie Zeeland wil de verkeersveiligheid en doorstroming op de Deltaweg (N256), tussen Goes en Noord-Beveland sterk verbeteren. De weg is een belangrijke verkeersader voor zowel personen- als goederenvervoer en wordt in de zomer extra druk door toeristenverkeer. De weg is daarmee één van de drukste wegen van Zeeland en wordt als verkeersonveilig ervaren.
Een nieuwe weginrichting
De afgelopen periode heeft de Provincie samen met de gemeenten Goes en Noord-Beveland en andere belanghebbende partijen een zogenaamd voorlopig ontwerp gemaakt. In het nieuwe ontwerp wordt de Deltaweg ingericht als een toekomstbestendige route met verbeterde veiligheid en doorstroming. De nieuwe weg krijgt twee rijbanen, gescheiden door een middenstrook, en een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Aan de westzijde, naast de parallelweg, komt een vrijliggend fietspad. Dankzij aangepaste kruisingen en extra ruimte voor calamiteiten- en fietsverkeer wordt de verkeersveiligheid vergroot en kan het verkeer vlot doorstromen. In het ontwerp is rekening gehouden met een mogelijke toekomstige uitbreiding naar dubbele rijstroken. Dit hangt samen met de groei van het verkeer op de Midden-Zeelandroute, die via Goes naar Zuid-Holland loopt.
De belangrijkste kruisingen worden aangepakt:
Kruising Goes ongelijkvloers
- De Deltaweg gaat via een viaduct over de ’s-Heer Hendrikskinderendijk heen;
- De 's-Heer Hendrikskinderendijk blijft op het huidige niveau;
- De hoofdrijbaan tussen Goes en de Oudedijk krijgt een middenberm
- De huidige fietstunnel aan de zuidzijde van de Deltaweg vervalt. Fietsers maken in de nieuwe situatie gebruik van de noordzijde van de weg en kruisen de op- en afritten via met verkeerslichten geregelde oversteekplaatsen.
Kruising Langeweg ongelijkvloers
- De Langeweg gaat via een viaduct over de Deltaweg heen;
- Bushaltes langs toe- en afritten;
- Carpoolplaats blijft behouden (minstens evenveel capaciteit).
Zandkreeksluis aangepast
- Rijbanen komen verder uit elkaar te liggen;
- Langere extra afslagstroken naar de bypass;
- Aangepaste verkeerssignalering;
- Fietspad en parallelweg worden waar mogelijk van elkaar gescheiden.
Gedeputeerde Harry van der Maas (Infrastructuur): ‘’Onze ambitie is om deze belangrijke verkeersroute grondig aan te pakken en zo een einde te maken aan de verkeersproblematiek. Met dit ontwerp zetten we een belangrijke stap richting een veilige en vlotte Deltaweg. Dat is goed nieuws voor alle weggebruikers. Tevens houden we nu al rekening met een toekomstige uitbreiding naar 2x2-rijstroken.”
Extra opties
In 2026 werkt de Provincie het ontwerp verder uit in een definitief plan. In dit plan worden ook drie mogelijke opties verder uitgewerkt, zogenaamde meekoppelkansen. Zo wordt onderzocht of bij natuurgebied De Schenge een faunapassage kan worden aangelegd. Deze passage verbindt de natuurgebieden aan weerszijden van de weg en maakt het voor dieren mogelijk om veilig over te steken, waardoor ook de kans op aanrijdingen met wild afneemt. Verder bekijkt de Provincie de mogelijkheid om fietstunnels aan te leggen bij het kruispunt Goes en wordt onderzocht of de hoofdrijbaan op Noord-Beveland verhoogd kan worden in het kader van overstromingsrisico.
Financiën
Het opgestelde voorlopig ontwerp vraagt een forse investering. De verwachte kosten voor het ontwerp liggen naar verwachting rond de 154 miljoen euro, met een mogelijke afwijking naar boven en beneden van 35 procent. Daarbij zijn de extra investeringen voor de meekoppelkansen nog niet meegerekend. De komende periode werkt de Provincie aan een meer nauwkeurige raming en voeren we met andere medeoverheden het gesprek over de benodigde financiële middelen.
Besluitvormingsproces
Het college van Gedeputeerde Staten legt het voorlopig ontwerp nu voor aan Provinciale Staten ter besluitvorming. In december vindt besluitvorming plaats. Daarna wordt het definitieve ontwerp van de Deltaweg gemaakt.





