Met een investering van honderden miljoenen door de Rijksoverheid kunnen in Zuid-Holland tienduizenden huizen en flink wat wegen, spoorlijnen en stations worden gebouwd. Dat is een enorme impuls voor de provincie en Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Het kabinet steekt de komende jaren veel geld in de Zuid-Hollandse infrastructuur en woningbouw. Vandaag is bekendgemaakt waar de subsidies voor Woningbouw en Mobiliteit en Woningbouw op korte termijn naartoe gaan. Een kwart van die gelden komt in Zuid-Holland terecht. Hiermee worden ongeveer 30.000 woningen mogelijk gemaakt.
“We zijn heel blij,” reageert gedeputeerde Volkshuisvesting Anne Koning. “Hiermee kunnen we echt flink aan de slag. We vinden het enorm fijn dat het Rijk ziet dat we in Zuid-Holland heel veel bouwen. De woningbouwvoorwaarden zijn soms uitdagend, dit helpt echt.” Zuid-Holland wil tot en met 2030 bijna een kwart miljoen woningen bouwen.
Ook gedeputeerde Frederik Zevenbergen (Mobiliteit) is positief: “Zuid-Holland is goed voor een kwart van het verdienvermogen, een kwart van de bevolking, maar meer dan een kwart van de files. Het is goed dat het kabinet dit ook ziet en ons helpt. We kunnen zo echt een verschil maken tegen de files en ramvolle treinen. Als je meer woningen wil, moet je ook werken aan bereikbaarheid.”
Simon Fortuyn, portefeuillehouder MRDH Investeren in Bereikbaarheid, vult aan: “Versterking van de Oude Lijn is een voorwaarde om woningbouw en goede bereikbaarheid mogelijk te maken. Door de bijdrage van het Rijk doen we daarin een stap vooruit. Dat is goed nieuws.”
Oude Lijn
Een groot deel van het geld gaat naar de zogenoemde Oude Lijn. Langs het spoor tussen Leiden en Dordrecht moeten 170.000 nieuwe woningen gebouwd worden. Dat is nodig omdat er tot 2040 zo’n 400.000 nieuwe inwoners naar deze regio komen. Om die extra inwoners te kunnen vervoeren, moet het OV daarom flink worden uitgebreid. Voor de verdere ontwikkeling van de Oude Lijn zijn meer investeringen onmisbaar. Daarbij wordt door alle partners nadrukkelijk naar het nieuw te formeren kabinet gekeken.
Dit is een stap om de woningcrisis te lijf gaan, waarbij mensen uit kunnen gaan van goed bereikbare woningen. Maar er is meer reden om te investeren in Zuid-Holland. Met het Rotterdamse Havengebied, de Greenport West-Holland en het Delftse innovatiecluster draagt de metropoolregio bij aan de Nederlandse economie, aldus de Provincie Zuid- Holland en de MRDH.
Een deel van het geld gaat ook naar de Vlietlijn, een nieuwe tramverbinding in regio Den Haag. Door in het ontwerp een tunnel op te nemen, kan de lijn beter worden ingepast, is het veiliger voor fietsers en zorgt het voor een betere doorstroming voor de tram.
Cortelande en Katwijk
Ook het nieuwe dorp dat in Zuid-Holland wordt gebouwd krijgt een extra impuls. Meer dan 100 miljoen gaat naar Cortelande in de gemeente Zuidplas, waar een dorp van ongeveer 8000 woningen moet komen te staan. De subsidie volgt op het nieuws van afgelopen maand dat Rijksoverheid, gemeente, waterschappen en provincie akkoord zijn over de verdere ontwikkeling van het gebied.
Ook voor Katwijk wordt extra geld uitgetrokken. Bijna 14 miljoen euro gaat naar de ontwikkeling rond het bedrijf Eli Lilly en woningen in de omgeving. Met deze eerste impuls kunnen de grootse plannen in het gebied verder uitgewerkt worden.
De betrokken partijen bij deze voorgenomen rijksbijdragen praten binnenkort verder over de exacte kaders en voorwaarden.





