De provincie Zuid-Holland kiest voor een nieuw autoveer tussen Maassluis en Rozenburg. De elektrische veerboot vaart in 2029.

Het gaat om een veerpont met ruimte voor maximaal 20 voetgangers, 50 fietsers en 10 personenauto’s. Er kunnen ook zware voertuigen, zoals landbouwvoertuigen, mee. “Met trots presenteren we dit voorstel. Daarmee sluiten we zo goed mogelijk aan bij de wensen van de gebruikers van het veer”, zegt provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (mobiliteit). “Hiermee gaat de veerdienst Maassluis-Rozenburg een zonnige toekomst tegemoet.”

Sinds de opening van de tunnel van de Blankenburgverbinding (eind 2024) is het flink rustiger op de veerpont. Er varen nu zo’n 85 % minder auto's mee. Maar de tunnel is niet toegankelijk voor bijvoorbeeld voetgangers, fietsers en landbouwvoertuigen. Daarom is eerder al afgesproken dat de veerverbinding in stand blijft.

Onderzoek in nauw overleg

De provincie heeft verschillende opties onderzocht voor de toekomst van de veerdienst Maassluis-Rozenburg: een fiets-voetveer en een autoveer in verschillende formaten. In het onderzoek is het aantal gebruikers sinds voorjaar 2024 bestudeerd en zijn enquêtes gehouden onder de reizigers. Het onderzoek gebeurde in nauw overleg met de betrokken partijen. Dat zijn onder meer de Dorpsraad Rozenburg, de gemeenten Maassluis en Rotterdam en belangenorganisaties LTO-Noord en Cumela.

“Een autoveer dat blijft varen tussen Maassluis en Rozenburg is een fantastische uitkomst”, reageert Rob Oosterlee enthousiast, die namens de Dorpsraad Rozenburg jarenlang betrokken was bij de veerdienst Maassluis-Rozenburg. “Hier ben ik echt blij mee, en velen zijn dat met mij.”

Bewezen techniek

In het plan, dat Provinciale Staten binnenkort bespreken, investeert de provincie in een nieuwe elektrisch aangedreven veerpont. Soortgelijke elektrische veerponten varen al op veel andere plekken in Europa. Op de nieuwe boot is plaats voor auto’s, voetgangers, fietsers, bromfietsen, scooters, scootmobielen, brommobielen en landbouwvoertuigen.

Volgens het plan wordt de provincie eigenaar van de veerpont. Hiervoor wordt zo’n € 6 miljoen begroot. Een rederij, die het vervoer verzorgt, huurt de pont. Het streven is dat de nieuwe rederij vaart vanaf 10 juli 2027, eerst nog met het bestaande autoveer Blankenburg. De nieuwe veerpont kan in 2029 varen. Verder neemt de provincie de kades over van Rijkswaterstaat, knapt ze op en legt oplaadapparatuur aan. Dit kost zo’n € 5 miljoen.

De provincie Zuid-Holland is sinds 1893 verantwoordelijk voor de veerverbinding tussen Maassluis en Rozenburg. Momenteel vaart hier het autoveer Blankenburg (tot 19 uur) en het fiets-voetveer Jorina (vanaf 19.30 uur).